The fringes of the official and the unofficial in teachers’ electronic correspondence

Anna Piechnik

Uniwersytet Jagielloński w Krakowie


Abstract

The article presents the area on the fringes of the official and unofficial styles in electronic correspondence sent by teachers to parents. The research material consists of e-mails sent by 112 teachers to multiple addressees – groups of parents of students from over a dozen schools at various levels of education. For the purposes of the study, a survey on
teachers’ electronic communication was also conducted in 2022 among 370 educators.
In the questionnaires, teachers declared their attention to adapting the linguistic shape
of an electronic letter to the patterns known from traditional official paper correspondence
(including the use of initial and final formal polite formulas or signing their messages
with name and surname). E-mailing was considered the most common form of contact with
parents, a form which required special care for the linguistic side of the text. Authentic
texts of e-mails show that the actual outcomes diverge considerably from teachers’
declarations. The politeness frame of the scrutinized e-mails rarely contains official
formulas, and the traditional distance typical of contacts between parties remaining in
a formal relationship is also broken with the use of colloquial vocabulary and emoticons.
The teachers’ statements indicate that electronic letters addressed to parents with whom
the contact is difficult remain more official, while they are more willing to send messages
without official markers to groups of parents who are friendly. This may point to a new
function of officiality which denotes deprecation, and a different evaluation of this category,
diverging from the traditional one.


Keywords:

electronic correspondence, e-mail, unofficiality, officiality, changes of style in a formal situation, written Polish language of teachers


Dąbrowska M. (2000): Język e-maila jako hybryda mowy i pisma. [W:] Język a komunikacja 1. Język trzeciego tysiąclecia: zbiór referatów z konferencji, Kraków, 2–4 marca 2000. Red. G. Szpila. Kraków, s. 95–111.   Google Scholar

Dunaj B. (1985): Sytuacja komunikacyjna a zróżnicowanie polszczyzny mówionej. „Język Polski” LXV, z. 2–3, s. 88–98.   Google Scholar

Dunaj B. (1994): Kategoria oficjalności. [W:] Współczesna polszczyzna mówiona w odmianie opracowanej (oficjalnej). Red. Z. Kurzowa, W. Śliwiński. Kraków, s. 23–31.   Google Scholar

Gruszczyński W. (2001): Czy normy językowe obowiązują w Internecie? [W:] Zmiany w pu¬blicznych zwyczajach językowych. Red. K. Mosiołek-Kłosińska. Warszawa, s. 183–190.   Google Scholar

Grzenia J. (2006): Komunikacja językowa w Internecie. Warszawa.   Google Scholar

Kowal E. (2011): Rozluźnienie obyczajów czy utrata poczucia dystansu w sieci, czyli o wirtualnej (nie)grzeczności na przykładzie korespondencji student – wykładowca. „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Informatica” 28, s. 263–275.   Google Scholar

Kowalikowa J. (2005): Język bez etykiety. [W:] Język trzeciego tysiąclecia III. Tendencje roz¬wojowe współczesnej polszczyzny. Red. G. Szpila. Kraków, s. 463–472.   Google Scholar

Kowalski G. (2009): Negocjacja hierarchii ról społecznych w korespondencji elektronicznej studentów z nauczycielami akademickimi. [W:] Tekst (w) sieci 1. Red. D. Ulicka, Warsza¬wa, s. 253–263.   Google Scholar

Majdak M. (2011): List elektroniczny jako wyraz przemian kulturowych w środowisku na¬ukowym. [W:] Odmiany stylowe polszczyzny dawniej i dziś. Red. U. Sokólska. Białystok, s. 129–139.   Google Scholar

Makarewicz R. (2017): Rozmowa w przestrzeni szkoły: systemowo-funkcjonalna analiza po¬szerzonego dyskursu szkolnego. Olsztyn.   Google Scholar

Marcjanik M. (2013): Grzeczność w komunikacji językowej. Warszawa.   Google Scholar

Miodunka W. (1994): Proces opracowywania tekstu w różnych odmianach współczesnej pol¬szczyzny. [W:] Współczesna polszczyzna mówiona w odmianie opracowanej (oficjalnej). Red. Z. Kurzowa, W. Śliwiński. Kraków, s. 33–43.   Google Scholar

Naruszewicz-Duchlińska A. (2011): Internetowe grupy dyskusyjne. Analiza językowa i cha¬rakterystyka gatunku. Olsztyn.   Google Scholar

Ożóg K. (2001): Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia. Rzeszów.   Google Scholar

Piechnik A. (2021a): Grzecznościowe formuły pożegnalne stosowane w sytuacji oficjalnej (na przykładzie e-maili nauczycieli do rodziców). „Język Polski” CI, z. 4, s. 90–99.
Crossref   Google Scholar

Piechnik A. (2021b): Od dystansu do poufałości. Formuły powitalne listów elektronicznych kierowanych przez nauczycieli do rodziców. „Slavia Meridionalis” 21, s. 279–287.
Crossref   Google Scholar

Piechnik A. (2021c): Różnorodność aktów mowy w obrębie formuł zamykających listy elek¬troniczne (na przykładzie e-maili nauczycieli do rodziców). [W:] Dialog z Tradycją. T. IX: Językowe świadectwa przemian społecznych i kulturowych. Red. E. Młynarczyk, E. Horyń. Kraków, s. 279–287.   Google Scholar

Piechnik A. (2023): O potrzebie uczenia przyszłych nauczycieli kultury języka – refleksje na marginesie analizy korespondencji elektronicznej nauczycieli. [W:] Zagadnienia lingwistycz¬ne w dydaktyce szkolnej i uniwersyteckiej. Red. T. Kurdyła, B. Ziajka. Kraków, s. 81–92.   Google Scholar

Sagan-Bielawa M. (2017): Polszczyzna inteligencji jako (nieistniejący) wzór zachowania języ¬kowego. „Poradnik Językowy” 10, s. 9–19.   Google Scholar

Sagan-Bielawa M. (2018): Kategoria oficjalności i zróżnicowanie normy językowej wobec zmian społecznych i technologicznych. [W:] Wybrane aspekty badań nad normą językową. Red. P. Zbróg. Kraków, s. 135–149.   Google Scholar

Warchala J. (2003): Kategoria potoczności w języku. Katowice.   Google Scholar

Wilkoń A. (2000): Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny. Katowice.   Google Scholar


Published
2023-06-30

Cited by

Piechnik, A. . (2023). The fringes of the official and the unofficial in teachers’ electronic correspondence. Prace Językoznawcze, 25(2), 45–60. https://doi.org/10.31648/pj.8909

Anna Piechnik 
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie