Multimodal mass and social media messages. A comparative case study
Abstract
The methodological background of the article is media linguistics along with the multimodal analysis method. The subject of research is a fragment of the media discourse on the arrival of Novak Djoković to Melbourne for the tennis tournament and the related events between January 4 and 11, 2022. The compared multimodal content and the
obtained results allow for the conclusion that messages from the mass and new media
effectively created the media image of the event and profiled the content in accordance
with the common and established knowledge about the tennis player Djoković and
strengthened the stereotypes about him and the Serbs. The use of prosumer media consists
in communication practices that are capable of producing and sustaining discursive images
of an event or person for a long time. For these users, Djoković performs various social
roles. Social media can be an extension of mass media with respect to reinforcing media
images of the world. Commonalities between these images are the production, structure
and distribution techniques. Differences are usually the values and the beliefs, emotions,
knowledge and effects associated with them.
Keywords:
media linguistics, linguistic turn, iconic turn, media image of the world, discourse image of the worldReferences
Czachur W. (2011): Dyskursywny obraz świata. Kilka refleksji. „Tekst i Dyskurs” 4, s. 70–97. Google Scholar
Czachur W., Hanus A., Miller D. (red.) (2022): Dyskurs, media, multimodalność. Przyczynek do dialogu germanistyczno-polonistycznego. Wrocław. Google Scholar
Gajda S. (2013): Lingwistyka XXI wieku. „Polonica” 33, s. 1–9. Google Scholar
Kaszewski K. (2019): Profilowanie pojęć jako metoda rekonstrukcji medialnych obrazów świata (na przykładzie profilowania pojęcia gry komputerowej). [W:] Współczesne media. Problemy i metody badań nad mediami. T. 2. Red. I. Hofman, D. Kępa-Figura. Lublin, s. 143–159. Google Scholar
Kawka M. (2019): O celowości badania języka w mediach. [W:] Współczesne media. Problemy i metody badań nad mediami. T. 2. Red. I. Hofman, D. Kępa-Figura. Lublin, s. 7–20. Google Scholar
Kawka M. (2015): Komunikowanie wizualne a nauka o mediach – współczesność i perspektywy. „Media i Społeczeństwo” nr 5, s. 13–21. Google Scholar
Kępa-Figura D., Nowak P. (2006): Językowy obraz świata a medialny obraz świata. „Zeszyty Prasoznawcze” nr 1–2, s. 51–62. Google Scholar
Kępa‑Figura D. (2012): Performatywność komunikacji medialnej. [W:] Performatywne wymiary kultury. Red. K. Skowronek, K. Leszczyńska. Kraków, s. 243-257. Google Scholar
Kita M. (2013): Dyskurs radiowy. [W:] Przewodnik po stylistyce polskiej. Style współczesnej polszczyzny. Red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk. Kraków, s. 313–346. Google Scholar
Krämer S. (2000): Über den Zusammenhang zwischen Medien, Sprache und Kulturtechniken. [W:] Sprache und neue Medien. Red. W. Kallmayer. Berlin–New York, s. 30–56. Google Scholar
Levinson P. (2010): Nowe nowe media. Przekład M. Zawadzka-Strączek. Kraków. Google Scholar
Loewe I. (2018a): Badanie kategorii estetycznych w dyskursie telewizyjnym. Analiza ikoniczna. „Media Linguistics” nr 3, s. 287–300, https://medialing.ru Google Scholar
Loewe I. (2018b): Dyskurs telewizyjny w świetle lingwistyki mediów. Katowice. Google Scholar
Loewe I. (2022): Kierunki językoznawczych badań mediów w Europie. Polska i jej sąsiedzi. „Stylistyka” 31, s. 7–25, https://doi.org/10.25167/Stylistyka31.2022.1 Google Scholar
Loewe I. (red.) 2023: Encyklopedia mediolingwistyki. Kraków. Google Scholar
Loewe I. (2023): Badanie kategorii estetycznych w dyskursie telewizyjnym. Analiza logocentryczna. „Res Rhetorica” 10(1), s. 145–62, https://doi.org/10.29107/rr2023.1.9. Google Scholar
Mac A. (2022): Multimodalność przekazów medialnych – główne założenia analizy tekstów audiowizualnych na przykładzie telewizyjnej prognozy pogody. Perspektywa germanistyczna. „Prace Językoznawcze” XXIV/4, s. 81–98, https://doi.org/10.31648/pj.8164 Google Scholar
Nycz R. (2005): O przedmiocie studiów literackich – dziś. „Teksty Drugie” 1–2, s. 175–188. Google Scholar
Pariser E. (2012): The Filter Bubble: What the Internet Is Hiding from You. London. Google Scholar
Rorty R. (red.) (1967): The Linguistic Turn. Essays in Philosophical Method. Chicago. Google Scholar
Sieńko M. (2012): Metapiśmienność jako narzędzie rozumienia i optymalizacji komunikacji. [W:] Komunikologia. Teoria i praktyka komunikacji. Red. E. Kulczycki. Poznań, s. 161–174. Google Scholar
Skowronek B. (2020): Język w filmie. Ujęcie mediolingwistyczne. Kraków. Google Scholar
Szczepaniak J. (2017): Tekst i obraz w lingwistycznej analizie dyskursu. „Socjolingwistyka” XXXI, s. 7–20, https://doi.org/10.17651/SOCJOLING.31.1; , dostęp: 07.11.2022. Google Scholar
Tyc E. (2018): „Kawa czy herbata?” Pierwszy telewizyjny program śniadaniowy. Komunikat polimodalny z perspektywy lingwistyki dyskursu. Katowice. Google Scholar
Uchman T. (2022): O kolorze w nauce. Nowe perspektywy badawcze w lingwistyce. „Forum Lingwistyczne” nr 9, s. 1–16, https://doi.org/10.31261/FL.2022.09.06 Google Scholar
Wawer M. (2020): Gatunki, formaty w pejzażu telewizyjnym. Jak badać współczesną telewizję? Kraków. Google Scholar
Wosik A. (2014): Czy globalizacja języka mediów jest nieunikniona – analiza telewizyjnych serwisów informacyjnych różnych krajów. [W:] Język w telewizji. Antologia. Red. M. Kita, I. Loewe. Katowice, s. 28–52 Google Scholar
Zakrzewski D. (2015): Medialny obraz świata i środki go tworzące. „Człowiek w Kulturze” 25, s. 357–389. Google Scholar
Zeidler-Janiszewska A.: O tzw. zwrocie ikonicznym we współczesnej humanistyce. Kilka uwag wstępnych,, dostęp: 22.02.2021. Google Scholar
Zielińska K. (2016): Druga twarz tabloidu? Językowe działania autoprezentacyjne podejmowane przez dzienniki „Fakt” i „BILD-Zeitung” jako przedmiot badań mediolingwistyki porównawczej. Warszawa. Google Scholar
Żak M.E. (2018): Medialny obraz świata. Rola mediów w kształtowaniu wizerunku Policji. „Media i Społeczeństwo”. T. 8, nr 1, s. 115–125. Google Scholar
Żydek-Bednarczuk U. (2013): Dyskurs internetowy. [W:] Przewodnik po stylistyce polskiej. Style współczesnej polszczyzny. Red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk. Kraków, s. 347–380. Google Scholar
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.