Multimodal mass and social media messages. A comparative case study

Iwona Loewe

Uniwersytet Śląski w Katowicach
https://orcid.org/0000-0002-5959-8938


Abstract

The methodological background of the article is media linguistics along with the multimodal analysis method. The subject of research is a fragment of the media discourse on the arrival of Novak Djoković to Melbourne for the tennis tournament and the related events between January 4 and 11, 2022. The compared multimodal content and the
obtained results allow for the conclusion that messages from the mass and new media
effectively created the media image of the event and profiled the content in accordance
with the common and established knowledge about the tennis player Djoković and
strengthened the stereotypes about him and the Serbs. The use of prosumer media consists
in communication practices that are capable of producing and sustaining discursive images
of an event or person for a long time. For these users, Djoković performs various social
roles. Social media can be an extension of mass media with respect to reinforcing media
images of the world. Commonalities between these images are the production, structure
and distribution techniques. Differences are usually the values and the beliefs, emotions,
knowledge and effects associated with them.


Keywords:

media linguistics, linguistic turn, iconic turn, media image of the world, discourse image of the world


Czachur W. (2011): Dyskursywny obraz świata. Kilka refleksji. „Tekst i Dyskurs” 4, s. 70–97.   Google Scholar

Czachur W., Hanus A., Miller D. (red.) (2022): Dyskurs, media, multimodalność. Przyczynek do dialogu germanistyczno-polonistycznego. Wrocław.   Google Scholar

Gajda S. (2013): Lingwistyka XXI wieku. „Polonica” 33, s. 1–9.   Google Scholar

Kaszewski K. (2019): Profilowanie pojęć jako metoda rekonstrukcji medialnych obrazów świata (na przykładzie profilowania pojęcia gry komputerowej). [W:] Współczesne media. Problemy i metody badań nad mediami. T. 2. Red. I. Hofman, D. Kępa-Figura. Lublin, s. 143–159.   Google Scholar

Kawka M. (2019): O celowości badania języka w mediach. [W:] Współczesne media. Problemy i metody badań nad mediami. T. 2. Red. I. Hofman, D. Kępa-Figura. Lublin, s. 7–20.   Google Scholar

Kawka M. (2015): Komunikowanie wizualne a nauka o mediach – współczesność i perspektywy. „Media i Społeczeństwo” nr 5, s. 13–21.   Google Scholar

Kępa-Figura D., Nowak P. (2006): Językowy obraz świata a medialny obraz świata. „Zeszyty Prasoznawcze” nr 1–2, s. 51–62.   Google Scholar

Kępa‑Figura D. (2012): Performatywność komunikacji medialnej. [W:] Performatywne wymiary kultury. Red. K. Skowronek, K. Leszczyńska. Kraków, s. 243-257.   Google Scholar

Kita M. (2013): Dyskurs radiowy. [W:] Przewodnik po stylistyce polskiej. Style współczesnej polszczyzny. Red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk. Kraków, s. 313–346.   Google Scholar

Krämer S. (2000): Über den Zusammenhang zwischen Medien, Sprache und Kulturtechniken. [W:] Sprache und neue Medien. Red. W. Kallmayer. Berlin–New York, s. 30–56.   Google Scholar

Levinson P. (2010): Nowe nowe media. Przekład M. Zawadzka-Strączek. Kraków.   Google Scholar

Loewe I. (2018a): Badanie kategorii estetycznych w dyskursie telewizyjnym. Analiza ikoniczna. „Media Linguistics” nr 3, s. 287–300, https://medialing.ru   Google Scholar

Loewe I. (2018b): Dyskurs telewizyjny w świetle lingwistyki mediów. Katowice.   Google Scholar

Loewe I. (2022): Kierunki językoznawczych badań mediów w Europie. Polska i jej sąsiedzi. „Stylistyka” 31, s. 7–25, https://doi.org/10.25167/Stylistyka31.2022.1   Google Scholar

Loewe I. (red.) 2023: Encyklopedia mediolingwistyki. Kraków.   Google Scholar

Loewe I. (2023): Badanie kategorii estetycznych w dyskursie telewizyjnym. Analiza logocentryczna. „Res Rhetorica” 10(1), s. 145–62, https://doi.org/10.29107/rr2023.1.9.   Google Scholar

Mac A. (2022): Multimodalność przekazów medialnych – główne założenia analizy tekstów audiowizualnych na przykładzie telewizyjnej prognozy pogody. Perspektywa germanistyczna. „Prace Językoznawcze” XXIV/4, s. 81–98, https://doi.org/10.31648/pj.8164   Google Scholar

Nycz R. (2005): O przedmiocie studiów literackich – dziś. „Teksty Drugie” 1–2, s. 175–188.   Google Scholar

Pariser E. (2012): The Filter Bubble: What the Internet Is Hiding from You. London.   Google Scholar

Rorty R. (red.) (1967): The Linguistic Turn. Essays in Philosophical Method. Chicago.   Google Scholar

Sieńko M. (2012): Metapiśmienność jako narzędzie rozumienia i optymalizacji komunikacji. [W:] Komunikologia. Teoria i praktyka komunikacji. Red. E. Kulczycki. Poznań, s. 161–174.   Google Scholar

Skowronek B. (2020): Język w filmie. Ujęcie mediolingwistyczne. Kraków.   Google Scholar

Szczepaniak J. (2017): Tekst i obraz w lingwistycznej analizie dyskursu. „Socjolingwistyka” XXXI, s. 7–20, https://doi.org/10.17651/SOCJOLING.31.1; , dostęp: 07.11.2022.   Google Scholar

Tyc E. (2018): „Kawa czy herbata?” Pierwszy telewizyjny program śniadaniowy. Komunikat polimodalny z perspektywy lingwistyki dyskursu. Katowice.   Google Scholar

Uchman T. (2022): O kolorze w nauce. Nowe perspektywy badawcze w lingwistyce. „Forum Lingwistyczne” nr 9, s. 1–16, https://doi.org/10.31261/FL.2022.09.06   Google Scholar

Wawer M. (2020): Gatunki, formaty w pejzażu telewizyjnym. Jak badać współczesną telewizję? Kraków.   Google Scholar

Wosik A. (2014): Czy globalizacja języka mediów jest nieunikniona – analiza telewizyjnych serwisów informacyjnych różnych krajów. [W:] Język w telewizji. Antologia. Red. M. Kita, I. Loewe. Katowice, s. 28–52   Google Scholar

Zakrzewski D. (2015): Medialny obraz świata i środki go tworzące. „Człowiek w Kulturze” 25, s. 357–389.   Google Scholar

Zeidler-Janiszewska A.: O tzw. zwrocie ikonicznym we współczesnej humanistyce. Kilka uwag wstępnych,, dostęp: 22.02.2021.   Google Scholar

Zielińska K. (2016): Druga twarz tabloidu? Językowe działania autoprezentacyjne podejmowane przez dzienniki „Fakt” i „BILD-Zeitung” jako przedmiot badań mediolingwistyki porównawczej. Warszawa.   Google Scholar

Żak M.E. (2018): Medialny obraz świata. Rola mediów w kształtowaniu wizerunku Policji. „Media i Społeczeństwo”. T. 8, nr 1, s. 115–125.   Google Scholar

Żydek-Bednarczuk U. (2013): Dyskurs internetowy. [W:] Przewodnik po stylistyce polskiej. Style współczesnej polszczyzny. Red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk. Kraków, s. 347–380.   Google Scholar


Published
2023-09-30

Cited by

Loewe, I. (2023). Multimodal mass and social media messages. A comparative case study. Prace Językoznawcze, 25(3), 211–228. https://doi.org/10.31648/pj.9191

Iwona Loewe 
Uniwersytet Śląski w Katowicach
https://orcid.org/0000-0002-5959-8938