Conversational formulae in glottodidactics – case study

Anna Krzyżanowska

Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
https://orcid.org/0000-0001-7155-3612

Monika Sułkowska

Uniwersytet Śląski w Katowicach
https://orcid.org/0000-0001-9254-5443


Abstract

The aim of this article is to present results of a study examining the extent of pragmatic competence of Romance Philology and Romance Studies students concerning their knowledge of French conversational formulae. As well known, such multi-word formulae are difficult and cumbersome when learning a foreign language, as well as being hard to translate in texts from one language into another. In the first part of the article, the concept of formula is defined referring to recent studies of French and Polish phraseology.
Then, the questionnaires are analysed as regards the data obtained on the number
of correctly (or incorrectly) given equivalent formulae. What is more, qualitative analysis
of all the questionnaires made it possible to show the different mechanisms of selection
of equivalents conditioned, for instance, by the global meaning or literal sense of a given
formula, as well as imitation of its structure. The undertaken research showed difficulties
in selecting adequate correlates, which confirms the initial hypothesis on the special
status of multi-word conversational formulae, and therefore entails non-native speakers’
need to develop specific competences.


Keywords:

conversational formulae, pragmatic and phraseological competence, interlingual equivalents of formulae


Chlebda W. (2003): Elementy frazematyki. Wprowadzenie do frazeologii nadawcy. Łask.   Google Scholar

Chlebda W. (2005): Szkice o skrzydlatych słowach. Interpretacje lingwistyczne. Opole.   Google Scholar

Fléchon G., Frassi P., Polguère A. (2012): Les pragmatèmes ont-ils un charme indéfinissable ? [W:] Lexiques. Identités. Cultures. P. Ligas, P. Frassi (eds). Verona, s. 81–104, , dostęp: 12.08.2022.   Google Scholar

González-Rey I. (2007): La didactique du français idiomatique. Fernelmont.   Google Scholar

Grossmann F., Krzyżanowska A. (2020): Analyser les formules pragmatiques de la conversation: problèmes de méthodes dans une perspective lexicographique. „Neophilologica” 32, s. 59–75.
Crossref   Google Scholar

Kerbrat-Orecchioni C. (2001): «Je voudrais un p’tit bifteck» La politesse à la française en site commercial. „Les Carnets du Cediscor” 7, s. 105–118.
Crossref   Google Scholar

Kerbrat-Orecchioni C. (2005): Le discours en interaction. Paris.   Google Scholar

Komorowska H. (1993): Podstawy metodyki nauczania języków obcych. Warszawa.   Google Scholar

Krieg-Planque A. (2009): La notion de “formule” en analyse du discours. Cadre théorique et méthodologique. Besançon.
Crossref   Google Scholar

Krzyżanowska A., Grossman F., Kwapisz-Osadnik K. (2021): Les formules expressives de la conversation. Analyse contrastive : français-polonais-italien. Lublin.   Google Scholar

Legallois D., Tutin A. (2013): Présentation : Vers une extension du domaine de la phraséologie. „Langages” 189, s. 3–25.
Crossref   Google Scholar

Michońska-Stadnik A., Wilczyńska W. (2010): Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie. Kraków.   Google Scholar

Müldner-Nieckowski P. (2005): Frazeologia poszerzona. Studium leksykograficzne. Warszawa.   Google Scholar

Skudrzyk A. (2007): Normy grzecznościowych zachowań językowych (etykieta językowa, savoirvivre, bon ton, dobre wychowanie, grzeczność językowa). [W:] Sztuka czy rzemiosło? Nauczyć Polski i polskiego. Red. A. Achtelik, J. Tambor. Katowice, s. 105–122.   Google Scholar

Sułkowska M. (2013): De la phraséologie à la phraséodidactique. Études théoriques et pratique.   Google Scholar

Le Grand Robert de la langue française CD ROM, Dictionnaires Le Robert 2005.   Google Scholar

Le Grand Larousse de la langue française, vol. 3, https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k12005345/f304.item.texteImage. GRLF   Google Scholar

Le Trésor de la langue française, http://atilf.atilf.fr/. TLFI   Google Scholar


Published
2023-12-20

Cited by

Krzyżanowska, A. ., & Sułkowska, M. . (2023). Conversational formulae in glottodidactics – case study. Prace Językoznawcze, 25(4), 177–192. https://doi.org/10.31648/pj.9359

Anna Krzyżanowska 
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
https://orcid.org/0000-0001-7155-3612
Monika Sułkowska 
Uniwersytet Śląski w Katowicach
https://orcid.org/0000-0001-9254-5443