Formuły konwersacyjne w glottodydaktyce - studium przypadku

Anna Krzyżanowska

Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
https://orcid.org/0000-0001-7155-3612

Monika Sułkowska

Uniwersytet Śląski w Katowicach
https://orcid.org/0000-0001-9254-5443


Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie rezultatów badań sprawdzających zakres kompetencji pragmatycznych studentów kierunków filologia romańska i romanistyka dotyczących znajomości francuskich formuł konwersacyjnych. Jak powszechnie wiadomo, tego rodzaju wielowyrazowe formuły są trudne i kłopotliwe w uczeniu się języka obcego, a także przekładzie tekstów z jednego języka na inny. W pierwszej części tekstu definiujemy pojęcie formuły, odwołując się do najnowszych badań we frazeologii francuskiej i polskiej. Następnie analizujemy ankiety ze względu na uzyskane dane dotyczące liczby poprawnie (lub niepoprawnie) podanych ekwiwalentnych formuł. Z kolei jakościowa analiza wszystkich ankiet pozwoliła pokazać różne mechanizmy doboru ekwiwalentów uwarunkowane np. znaczeniem globalnym lub sensem dosłownym danej formuły, a także kalkowaniem jej struktury. Badania wykazały trudności w doborze adekwatnych korelatów, co potwierdza wstępną hipotezę o szczególnym statusie wielowyrazowych formuł konwersacyjnych i w związku z tym pociąga za sobą konieczność wykształcenia specyficznych kompetencji u lokutorów nienatywnych.


Słowa kluczowe:

formuły konwersacyjne, kompetencje pragmatyczne i frazeologiczne, międzyjęzykowe ekwiwalenty formuł


Chlebda W. (2003): Elementy frazematyki. Wprowadzenie do frazeologii nadawcy. Łask.   Google Scholar

Chlebda W. (2005): Szkice o skrzydlatych słowach. Interpretacje lingwistyczne. Opole.   Google Scholar

Fléchon G., Frassi P., Polguère A. (2012): Les pragmatèmes ont-ils un charme indéfinissable ? [W:] Lexiques. Identités. Cultures. P. Ligas, P. Frassi (eds). Verona, s. 81–104, , dostęp: 12.08.2022.   Google Scholar

González-Rey I. (2007): La didactique du français idiomatique. Fernelmont.   Google Scholar

Grossmann F., Krzyżanowska A. (2020): Analyser les formules pragmatiques de la conversation: problèmes de méthodes dans une perspective lexicographique. „Neophilologica” 32, s. 59–75.
Crossref   Google Scholar

Kerbrat-Orecchioni C. (2001): «Je voudrais un p’tit bifteck» La politesse à la française en site commercial. „Les Carnets du Cediscor” 7, s. 105–118.
Crossref   Google Scholar

Kerbrat-Orecchioni C. (2005): Le discours en interaction. Paris.   Google Scholar

Komorowska H. (1993): Podstawy metodyki nauczania języków obcych. Warszawa.   Google Scholar

Krieg-Planque A. (2009): La notion de “formule” en analyse du discours. Cadre théorique et méthodologique. Besançon.
Crossref   Google Scholar

Krzyżanowska A., Grossman F., Kwapisz-Osadnik K. (2021): Les formules expressives de la conversation. Analyse contrastive : français-polonais-italien. Lublin.   Google Scholar

Legallois D., Tutin A. (2013): Présentation : Vers une extension du domaine de la phraséologie. „Langages” 189, s. 3–25.
Crossref   Google Scholar

Michońska-Stadnik A., Wilczyńska W. (2010): Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie. Kraków.   Google Scholar

Müldner-Nieckowski P. (2005): Frazeologia poszerzona. Studium leksykograficzne. Warszawa.   Google Scholar

Skudrzyk A. (2007): Normy grzecznościowych zachowań językowych (etykieta językowa, savoirvivre, bon ton, dobre wychowanie, grzeczność językowa). [W:] Sztuka czy rzemiosło? Nauczyć Polski i polskiego. Red. A. Achtelik, J. Tambor. Katowice, s. 105–122.   Google Scholar

Sułkowska M. (2013): De la phraséologie à la phraséodidactique. Études théoriques et pratique.   Google Scholar

Le Grand Robert de la langue française CD ROM, Dictionnaires Le Robert 2005.   Google Scholar

Le Grand Larousse de la langue française, vol. 3, https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k12005345/f304.item.texteImage. GRLF   Google Scholar

Le Trésor de la langue française, http://atilf.atilf.fr/. TLFI   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2023-12-20

Cited By /
Share

Krzyżanowska, A. ., & Sułkowska, M. . (2023). Formuły konwersacyjne w glottodydaktyce - studium przypadku. Prace Językoznawcze, 25(4), 177–192. https://doi.org/10.31648/pj.9359

Anna Krzyżanowska 
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
https://orcid.org/0000-0001-7155-3612
Monika Sułkowska 
Uniwersytet Śląski w Katowicach
https://orcid.org/0000-0001-9254-5443