Product information and its cohesion mechanisms in technical communication

Marzena Będkowska-Obłok

Uniwersytet Śląski w Katowicach
https://orcid.org/0000-0002-6758-7796


Abstract

Technology is a special field of science that combines many other fields, thus forming a unique set of features that are brought into the communication process by its participants, who represent their disciplines, fields of interest or traditions. The article concerns text as used in specialized communication along with its most significant aspect, i.e. its function, since specialized texts are, by definition, independent of their author’s style or way of thinking. The undertaken analysis includes the issue of mechanisms used to ensure textual cohesion and is intended to contribute to research in the field of specialized text linguistics, particularly techno-linguistics. The article analyses cohesion markers which constitute the linguistic means used to guarantee cohesion of a specialized text, i.e. – in this instance – product information. The aim of the study is to scrutinise text cohesion in the analysed genre, it being the result of both the meaning of the text as well as its formal features. The research is based on the commercial offer of household
appliances (the so-called white goods) produced by leading German companies.


Keywords:

text cohesion, specialized communication, technology


Adamzik K. (2016): Textlinguistik. Berlin.
Crossref   Google Scholar

Arntz R. (2001): Fachbezogene Mehrsprachigkeit in Recht und Technik. Hildesheim.   Google Scholar

de Beaugrande R.-A., Dressler W.U. (1990): Wstęp do lingwistyki tekstu. Przekład A. Szwedek. Warszawa.   Google Scholar

Engberg J. (1997): Konventionen von Fachtextsorten. Kontrastive Analyse zu deutschen und dänischen Gerichtsurteilen. Tübingen.   Google Scholar

Engberg J. (2003): Textsortenkonventionen – Zum Status und zur Bedeutung für die übersetzungsbezogene Beschreibung von Rechtstexten. [W:] Textologie und Translation. Red. H. Gerzymisch-Arbogart, E. Hajićova, P. Sgall. Tübingen, s. 61–83.   Google Scholar

Fix U. (2008): Text und Textlinguistik. [W:] Textlinguistik. 15 Einführungen. Red. N. Janich. Tübingen, s. 15–34.   Google Scholar

Gajda A. (2014): Mechanizmy spójnościowe w dawnych tekstach popularnonaukowych. [W:] Spójność tekstu specjalistycznego. Red. M. Kornacka. Warszawa, s. 7–20.   Google Scholar

Göpferich S. (1995): Textsorten in Naturwissenschaften und Technik. Pragmatische Typologie – Kontrastierung – Translation. Tübingen.   Google Scholar

Grucza S. (2003): Badania z zakresu lingwistyki tekstu specjalistycznego w Polsce. [W:] Lingwistyczna identyfikacja tekstów specjalistycznych. Red. B.Z. Kielar, S. Grucza. Warszawa, s. 35–55.   Google Scholar

Heinemann W., Viehweger D. (1991): Textlinguistik. Eine Einführung. Tübingen.
Crossref   Google Scholar

Kaczmarek K. (2014): Interpretacja terminologii związanej z teorią tekstu w aspekcie spójności (aspekt synchroniczny i diachroniczny w kształtowaniu się znaczeń na przykładzie terminów kohezja i koherencja). [W:] Spójność tekstu specjalistycznego. Studia naukowe.   Google Scholar

T. 23. Red. M. Kornacka. Warszawa, s. 30–39.   Google Scholar

Kornacka M. (2006): W poszukiwaniu formalnych współczynników spójności tekstu specjalistycznego: próba ich wyprowadzenia z istniejących koncepcji spójności i jej wykładników. [W:] Teksty specjalistyczne w kontekstach międzykulturowych i tłumaczeniach. Języki specjalistyczne 6. Red. J. Lewandowski, M. Kornacka, W. Woźniakowski. Warszawa, s. 87–110.   Google Scholar

Kornacka M. (2007): W kwestii założeń wielopoziomowego opisu spójności znaczeniowej. [W:] Teksty specjalistyczne jako nośniki wiedzy fachowej. Języki specjalistyczne 7. Red. M. Kornacka. Warszawa, s. 229–256.   Google Scholar

Liedtke F. (2016): Moderne Pragmatik. Grundbegriffe und Methoden. Tübingen.   Google Scholar

Lötscher A. (2008): Textsemantische Ansätze. [W:] Textlinguistik. 15 Einführungen. Red. N. Janich. Tübingen, s. 85–111.   Google Scholar

Mayenowa M.R. (1971): O spójności tekstu. Wrocław.   Google Scholar

Michnova I. (2010): Produktpräsentation in der Fremdsprache (DaF). [W:] Fachsprachenpropädeutik im Germanistikstudium. Red. M. Duś, G. Zenderowska-Korpus. Częstochowa, s. 141–147.   Google Scholar

Prasalski D. (2104): Spójność tekstu specjalistycznego jako struktury wiedzy na przykładzie tekstu medycznego. [W:] Spójność tekstu specjalistycznego. Studia naukowe. T. 23. Red. M. Kornacka. Warszawa, s. 90–102.   Google Scholar

Sandig B. (2006): Textstilistik des Deutschen. Berlin.   Google Scholar

Stede M. (2018): Korpusgestützte Textanalyse. Grundzüge der Ebenen-orientierten Textlinguisitk. Tübingen.   Google Scholar

Storrer A. (1999): Kohärenz in Text und Hypertext. [W:] Text im digitalen Medium. Linguistische Aspekte von Textdesign, Texttechnologie und Hypertext Engineering. Red. H. Lobin. Opladen, s. 33–66.   Google Scholar

Venohr E. (2007): Textmuster und Textsortenwissen aus der Sicht des Deutschen als Fremdsprache. Frankfurt am Main.   Google Scholar

Wilkoń A. (2002): Spójność i struktura tekstu: wstęp do lingwistyki tekstu. Kraków.   Google Scholar

Zwierzchoń-Grabowska E. (2016): Mechanizmy spójności formalnej hipertekstu internetowego. [W:] Spójność tekstu specjalistycznego 2. Studia naukowe. T. 34. Red. M. Górnicz, M. Kornacka. Warszawa, s. 135–145.   Google Scholar

Żebrowska E. (2010): Massenmediale Texte. „Lingwistyka Stosowana“ 2, s. 251–259.   Google Scholar

Żebrowska E. (2016): Text und Bild im Transfer des medizinischen Fachwissens. „Lingwistyka Stosowana” 18, s. 151–164.
Crossref   Google Scholar

Żydek-Bednarczuk U. (2005): Wprowadzenie do lingwistycznej analizy tekstu. Kraków.   Google Scholar

Żydek-Bednarczuk U. (2012): Hipertekst w perspektywie lingwistycznej, komunikacyjnej i kulturowej. [W:] Transdyscyplinarność badań nad komunikacją medialną. Stan wiedzy i postulaty badawcze. Red. M. Kita, M. Ślawska. Katowice, s. 167–177.   Google Scholar

, dostęp: 08.04.2022.   Google Scholar

, dostęp: 12.04.2022.   Google Scholar

, dostęp: 04.04.2022.   Google Scholar


Published
2024-03-30

Cited by

Będkowska-Obłok , M. (2024). Product information and its cohesion mechanisms in technical communication. Prace Językoznawcze, 26(1), 23–38. https://doi.org/10.31648/pj.9889

Marzena Będkowska-Obłok  
Uniwersytet Śląski w Katowicach
https://orcid.org/0000-0002-6758-7796