Affective figures of speech in Polish songs
Leszek Tymiakin
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lubliniehttps://orcid.org/0000-0003-1734-6377
Abstract
In the article, rhetorical devices which help to express external emotions are described and supported with examples (exclamatio, evidentia, sermocinato and similar prosopopeia, expolitio and similitudo). In the song genre, apart from the main constitutional role, these devices perform two other interdependent tasks: the first one is related to the sender, the second one – to the recipient. In addition to their expressive and conative functions, the supporting role is assigned to the following functions: amplifying, motivational and aesthetic. It is important that the beauty and charm of short, vocally performed pieces are to a large extent dependent on not only on the music but also on the words used in them to successfully express and engender emotions.
Keywords:
song, emotions, affective figures of speechReferences
Barańczak A. (1983): Słowo w piosence. Poetyka współczesnej piosenki estradowej. Wrocław. Google Scholar
Damásio A.R. (2000): Tajemnica świadomości. Ciało i emocje współtworzą świadomość. Przekład M. Karpi. Poznań. Google Scholar
Derlatka P. (2012): Poeci piosenki 1956–1989. Agnieszka Osiecka, Jeremi Przybora, Wojciech Młynarski i Jonasz Kofta. Poznań. Google Scholar
Firth S. (2011): Sceniczne rytuały. O wartości muzyki popularnej. Przekład M. Król. Kraków. Google Scholar
Gerstman S. (1986): Rozwój uczuć. Warszawa. Google Scholar
Kępiński A. (1985): Melancholia. Warszawa. Google Scholar
Lubaś W. (2003): Potoczne emocje w perswazji. [W:] Język perswazji publicznej. Red. K. Mosiołek-Kłosińska, T. Zgółka. Poznań, s. 39–51. Google Scholar
Łuszczykiewicz P. (2009): Piosenka w poezji pokolenia ery transformacji (1984–2009). Poznań. Google Scholar
Maleszyńska J. (2005): O pocieszeniu jakie daje piosenka. [W:] W teatrze piosenki. Red. I. Kiec, M. Traczyk. Poznań, s. 26–35. Google Scholar
Oatley K., Jenkins J.M. (2003): Zrozumieć emocje. Przekład J. Radzicki, J. Suchecki. Warszawa. Google Scholar
Paczoska E., Osiński D.M. (red.) (2013): „Piosenki prawdziwe” w kulturze PRL-u. Warszawa. Google Scholar
Panek W., Terpiłowski L. (1978): Piosenka polska. Warszawa. Google Scholar
Piechota D. (2021): O roli piosenek w nauczaniu języka polskiego jako obcego. [W:] Teksty kultury. Oblicza komunikacji XXI wieku. Red. M. Rzeszutko, B. Maliszewski. Lublin, s. 327–340. Google Scholar
Pierzchała P. (2016): Polska piosenka pop jako tekst w tekście kultury. Na przykładach z pierwszej dekady XXI wieku. Katowice. Google Scholar
Poprawa J. (2000): Sezon 2000. Kraków. Google Scholar
Puzynina J. (1997): O języku prasy i polityki. [W:] Słowo – Wartość – Kultura. Lublin, s. 167–245. Google Scholar
Puzynina J. (2013): Wartości i wartościowanie w perspektywie językoznawstwa. Kraków. Google Scholar
Rawik J. (2002): Krótka opowieść o piosence. Płock. Google Scholar
Sachs C. (1981): Muzyka w świecie starożytnym. Przekład Z. Chechlińska. Warszawa. Google Scholar
Sokołowska J. (2010): Jak przetrwać w świecie „totalnej wojny”, czyli o językowym obrazie świata w tekstach zespołu Lady Pank. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” nr 13, s. 539–550. Google Scholar
Tischner J. (2011): Myślenie według wartości. Kraków. Google Scholar
Tymiakin L. (2020): Piosenka popularna a peryfraza. [W:] Wśród stereotypów i tekstów kultury. Studia lingwistyczne. Red. M. Karwatowska, L. Tymiakin. Lublin, s. 171–184. Google Scholar
Tymiakin L. (2022): Teksty piosenek. Perspektywa genologiczna. Lublin. Google Scholar
Wolański A. (2000): Słownik terminów muzyki rozrywkowej. Warszawa. Google Scholar
Ziomek J. (1990): Retoryka opisowa. Wrocław–Warszawa–Kraków. Google Scholar
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
https://orcid.org/0000-0003-1734-6377