Kiedy logopeda bada „wpływ”? Metoda eksperymentu w badaniach zaburzeń mowy i języka
Ewa Wolańska
Uniwersytet Warszawskihttps://orcid.org/0000-0003-1069-6534
Adam Wolański
Badacz niezależnyAbstract
Eksperyment to jedna z podstawowych metod badań naukowych. Charakteryzuje się innym niż w obserwacji stosunkiem osoby badanej do badanego zjawiska. Podczas obserwacji nie zmieniamy badanego zjawiska. Tymczasem eksperyment polega na czynnej modyfikacji zjawiska stanowiącego przedmiot badania. Dzięki temu możliwe jest poznanie zależności przyczynowych (tzw. wpływu) pomiędzy składnikami lub warunkami przebiegu badanego zjawiska. Badanie wpływu staje się coraz bardziej popularne w różnego rodzaju analizach zaburzeń mowy i języka. W artykule przybliżono metodę eksperymentu właśnie w kontekście badań logopedycznych.
Schlagworte:
logopedia, metoda eksperymentu, metoda naukowa, metody badań logopedycznych, wpływ, zaburzenia mowy i językaLiteraturhinweise
Apanowicz J. (2002): Metodologia ogólna. Gdynia. Google Scholar
Aronson E., Ellsworth Ph.C., Carlsmith J.M., Gonzales M.H. (1990): Methods of research in social psychology. 2nd ed. New York. Google Scholar
Brzeziński J. (1975): Metody badań psychologicznych w zarysie. Poznań. Google Scholar
Brzeziński J. (1999): Metodologia badań psychologicznych. Wyd. 3. Warszawa. Google Scholar
Brzeziński J. (2008): Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Wyd. 2 popr. Warszawa. Google Scholar
Dubisz S. (red.) (2003): Uniwersalny słownik języka polskiego. T. 1. Warszawa. Google Scholar
Góralski A. (red.) (2009): Metody badań pedagogicznych w zarysie. Warszawa. Google Scholar
Greenwood E. (1945): Experimental sociology. A study in method. New York.
Crossref
Google Scholar
Grobler A. (2006): Metodologia nauk. Kraków. Google Scholar
Kerlinger F.N. (1964): Foundations of behavioral research. Educational and psychological inquiry. New York. Google Scholar
Kerlinger F.N. (1986): Foundations of behavioral research. Educational and psychological inquiry. 3rd ed. New York. Google Scholar
Łobocki M. (1999): Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków. Google Scholar
Łobocki M. (2006): Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków. Google Scholar
Maszke A.W. (2004): Metodologiczne podstawy badań pedagogicznych. Rzeszów. Google Scholar
Pieter J. (1975): Zarys metodologii pracy naukowej. Warszawa. Google Scholar
Pilch T. (1977): Zasady badań pedagogicznych. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk. Google Scholar
Pilch T. (1995): Zasady badań pedagogicznych. Wyd. 2 popr. i rozszerz. Warszawa. Google Scholar
Rubin A., Babbie E. (1997): Research methods for social work. 3rd ed. Pacific Grove. Google Scholar
Solomon R.L. (1919): An extension of control group design. „Psychological Bulletin” 46(2), s. 137–150.
Crossref
Google Scholar
Sołoma L. (1995): Metody i techniki badań socjologicznych. Wybrane zagadnienia. Olsztyn. Google Scholar
Sułek A. (1979): Eksperyment w badaniach społecznych. Warszawa. Google Scholar
Śliwerski B. (2014): Czy pedagodzy badają wpływ? „Pedagog. Osobisty blog poświęcony pedagogice jako nauce i praktyce społecznej”. Dostępny w internecie: , dostęp: 1.12.2023. Google Scholar
Tomaszewski T. (1971): Wstęp do psychologii. Warszawa. Google Scholar
Wolański A. (2021): Studia nad czytelnością krojów pisma i parametrami cichego czytania u polskich uczniów z dysleksją rozwojową. Raport z badań eksperymentalnych z użyciem okulografu. Warszawa. Google Scholar
Zaczyński W.P. (1967): Rozwój metody eksperymentalnej i jej zastosowanie w dydaktyce. Warszawa. Google Scholar
Zaczyński W.P. (1968): Praca badawcza nauczyciela. Warszawa. Google Scholar
Zaczyński W.P. (1995): Praca badawcza nauczyciela. Wyd. 4. Warszawa. Google Scholar
Żechowska B. (1985): Wybrane metodologiczne wzory badań empirycznych w pedagogice. Skrypt dla studentów pedagogiki. Katowice. Google Scholar
Żegnałek K. (2010): Metodologia badań dla autorów prac magisterskich i licencjackich z pedagogiki. Warszawa. Google Scholar
Badacz niezależny