Językowe rozumienie świata. Od kodu polikonkretnego do hierarchicznego
Jolanta Panasiuk
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, OlsztynAbstract
The article discusses levels of word comprehension in the context of a phyloand ontogenetic development of man.
Schlagworte:
filogeneza języka, ontogeneza języka, rozumienie, kod polikonkretny, kod hierarchicznyLiteraturhinweise
Aitchison J. (1991): Ssak, który mówi. Wstęp do psycholingwistyki. Tłum. M. Czarnecka. Warszawa. Google Scholar
Aitchison J. (1999): Ziarna mowy. Początki i rozwój języka. Tłum. M. Sykurska-Derwojed. Warszawa. Google Scholar
Brown R. (1973): First Languages. The Early Stages. Cambrigde. Google Scholar
Chomsky N. (1957): Syntactic Structures. Berlin and New York. Google Scholar
Diamond J. (1998): Trzeci szympans. Ewolucja i przyszłość zwierzęcia zwanego człowiekiem. Tłum. J. Weiner. Warszawa. Google Scholar
Edelman G. (1998): Przenikliwe powietrze, jasny ogień. O materii umysłu. Tłum. J. Rączaszek. Warszawa. Google Scholar
Gleason J.B., Ratner N.B. (2005): Teorie przyswajania języka przez dzieci. [W:] Psycholingwistyka. Red. J.B. Gleason, N.B. Ratner. Tłum. J. Bobryk i in. Gdańsk. Google Scholar
Goldman-Rakic P.S. (1987): Development of cortical circuity and cognitive function. “Child Development” 53, s. 601−622. Google Scholar
Grabias S. (1993): Minimalizacja systemu językowego dla potrzeb glottodydaktyki i logopedii. [W:] Opuscula Logopaedica in honorem Leonis Kaczmarek. Lublin, s. 48−56. Google Scholar
Grabias S. (1994): Logopedyczna klasyfikacja zaburzeń mowy. „Audiofonologia” 6, s. 7–22. Google Scholar
Grabias S. (2003): Język w zachowaniach społecznych. Lublin. Google Scholar
Grabias S. (2007): Język, poznanie, interakcja. [W:] Język, interakcja, zaburzenia mowy: metodologia badań. Red. T. Woźniak, A. Domagała. Lublin. Google Scholar
Grucza F. (1983): Zagadnienia metalingwistyki. Lingwistyka – jej przedmiot, lingwistyka stosowana. Warszawa. Google Scholar
Halliday M.A.K. (1989): Uczenie się znaczeń. [W:] Badania nad rozwojem języka dziecka. Wybór tekstów. Red. G. Wales Shugar, M. Smoczyńska. Warszawa, s. 514−556. Google Scholar
Jakobson R. (1968): Child Language, Aphasia and Phonological Universals. Haga. Google Scholar
Jakobson R. (1989): W poszukiwaniu istoty języka. T. 1–2. Warszawa. Google Scholar
Johnson-Laird P.N. (1993): Human and Machine thinking. Hove. Google Scholar
Jurkowski A. (1986): Rozwój umysłowy i aktywność poznawcza uczniów. Warszawa. Google Scholar
Kaczmarek B.L.J. (1995): Mózgowa organizacja mowy. Lublin. Google Scholar
Konorski J. (1969): Integracyjna działalność mózgu. Warszawa. Google Scholar
Krasowicz-Kupis G. (1999): Rozwój metajęzykowy a osiągnięcia w czytaniu u dzieci 6–9-letnich. Lublin. Google Scholar
Kwarciak B. (1995): Początki i podstawowe mechanizmy świadomości metajęzykowej. Kraków. Google Scholar
Matczak A. (1982): Style poznawcze. Warszawa. Google Scholar
Obuchowski K. (1982): Kody orientacji i struktura procesów emocjonalnych. Warszawa. Google Scholar
Panasiuk J. (2012): Interakcja w afazji. TEKST – metaTEKST – konTEKST. Lublin. Google Scholar
Pawłowska R. (2002): Metodyka ćwiczeń w czytaniu. Gdańsk. Google Scholar
Piaget J. (1966): Studia z psychologii dziecka. Tłum. T. Kołakowska. Warszawa. Google Scholar
Piaget J. (1992): Mowa i myślenie u dziecka. Tłum. J. Kołudzka. Warszawa. Google Scholar
Porayski-Pomsta J. (2009): Zagadnienie periodyzacji rozwoju mowy dziecka. „Logopeda” 1, 7, s. 7−31. Google Scholar
Saussure de F. (1991): Kurs językoznawstwa ogólnego. Tłum. K. Kasprzyk. Warszawa. Google Scholar
Seretny A., Lipińska E. (2005): ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego. Kraków. Google Scholar
Skinner B. (1957): Verbal Behavior. Massachusetts. Google Scholar
Tłokiński W. (1986): Mowa. Przegląd problematyki dla psychologów i pedagogów. Warszawa, s. 73−84. Google Scholar
Tomasello M. (2002): Kulturowe źródła ludzkiego poznania. Tłum. J. Rączaszek. Warszawa. Google Scholar
Tomasello M. (2003): Czy małe dzieci posiadają składniową kompetencję osób dorosłych? [W:] Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego. Red. E. Dąbrowska, W. Kubiński. Kraków, s. 144−222. Google Scholar
Warchala J. (2003): Kategoria potoczności w języku. Katowice. Google Scholar
Wierzbicka E. (2000): Wielopoziomowość leksyki języka naturalnego. Na przykładzie współczesnego języka polskiego. „Beiträge der Europäischen Slavistischen Linguistik” (POLYSLAV). T. 3. Red. K. Bättger, M. Giger, B. Wiemer. München, s. 207–211. Google Scholar
Wojciechowska J. (2014): Metodologiczne podstawy badań nad rozumieniem tekstu w pragnozji. „Forum Logopedyczne” 22, s. 35–44.. Google Scholar
Wygotski L.S. (1989): Myślenie i mowa. Tłum. E. Flesznerowa, J. Fleszner. Warszawa. Google Scholar
Zarębina M. (1994): Język polski w rozwoju jednostki. Analiza tekstów dzieci do wieku szkolnego. Rozwój semantyczny języka dziecka. Dyskusja nad teorią Chomskiego. Gdańsk. Google Scholar
Zeigarnik B.W. (1969): Patologia myślenia. Tłum. I. Obuchowska. Warszawa. Google Scholar
Zwoliński A. (2003): Słowo w relacjach społecznych. Warszawa. Google Scholar
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn
Lizenz
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.