Kreowanie obrazu homoseksualizmu w tygodniku ,,Gazeta Polska”
Katarzyna Preuhs
Uniwersytet OpolskiAbstract
Celem artykułu jest pokazanie, jaki obraz homoseksualności oraz osób homoseksualnych
funkcjonuje współcześnie w konserwatywnym tygodniku ,,Gazeta Polska”. Analiza oparta
jest na artykułach opublikowanych od stycznia do maja 2021 r. Autorka bierze pod uwagę
artykuły zarówno o osobach homoseksualnych, jak i ogólnie o mniejszości LGBT+, gdyż
dziennikarze ,,Gazety Polskiej” często nie używają rozróżnienia pomiędzy tymi mniejszościami.
W artykule opisuje się leksykę, której dziennikarze tygodnika używają wobec
osób homoseksualnych, sposób zapisu (np. cudzysłów), kontekst, w jakim pojawia się
temat mniejszości seksualnych oraz strategie perswazji, których używa się, by kreować
negatywny obraz homoseksualności. Taka analiza pozwala autorce na rekonstrukcję
pięciu profili, w jakie dziennikarze tygodnika wpisują homoseksualizm i osoby LGBT+
w swoich artykułach, oraz wskazanie, że wynika to z ich sposobu wartościowania świata.
Wyodrębnione profile przedstawiają homoseksualizm jako: zagrożenie, ideologię oraz modę,
a homoseksualistów jako ruch polityczny lub osoby zaburzone. Autorka wyróżnia również
mechanizm ,,kozła ofiarnego” jako zasadę tworzącą strukturę analizowanych tekstów.
Schlagworte:
homoseksualność, LGBT , ,,Gazeta Polska”, dyskurs konserwatywny, stereotyp językowy, prasa polska, profilowanie pojęć, dyskursywny obraz świataLiteraturhinweise
Bartmiński J. (1998): Podstawy lingwistycznych badań nad stereotypem – na przykładzie stereotypu ,,matki”. [W:] „Język a Kultura”. T. 12: Stereotyp jako przedmiot lingwistyki. Red. J. Anusiewicz, J. Bartmiński. Wrocław, s. 63–83. Google Scholar
Bartmiński J. (2007): Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne. Lublin. Google Scholar
Bartmiński J., Panasiuk J. (1993): Stereotypy językowe. [W:] Współczesny język polski. Red. J. Bartmiński. Wrocław, s. 371–398. Google Scholar
Czachur W. (2011): Dyskursywny obraz świata. Kilka refleksji. ,,Tekst i Dyskurs” nr 4, s. 79–97. Google Scholar
Dubisz S. (red.) (2018): Wielki słownik języka polskiego. T. I. Warszawa. (WSJP I) Google Scholar
Fijałkowski P. (2014): Homoseksualność daleka i bliska. Słowa, mity, symbole. Warszawa. Google Scholar
Girard R. (1987): Kozioł ofiarny. Przekład M. Goszczyńska. Łódź. Google Scholar
Graff A. (2010): Niebezpieczne związki, czyli gender – seksualność – naród… [W:] Queer Studies. Podręcznik kursu. Red. M. Abramowicz, R. Biedroń, J. Kochanowski. Warszawa, s. 125–138. Google Scholar
Heywood A. (2007): Ideologie polityczne. Wprowadzenie. Przekład M. Habura, N. Orłowska, D. Stasiak. Warszawa. Google Scholar
Janion M. (2006): Moje herezje antynarodowe. Wywiad przepr. J. Kurski. ,,Gazeta Wyborcza” nr 123, s. 18–19. Google Scholar
Kochanowski J. (2010): Queerstudies – wprowadzenie. [W:] Queer Studies. Podręcznik kursu. Red. M. Abramowicz, R. Biedroń, J. Kochanowski. Warszawa, s. 7–26. Google Scholar
Labocha J. (1996): Tekst, wypowiedź, dyskurs. [W:] Styl a tekst. Red. S. Gajda, M. Balowski. Opole, s. 49–55. Google Scholar
Laskowska E. (1992): Wartościowanie w języku potocznym. Bydgoszcz. Google Scholar
Maćkiewicz J. (1999): Co to jest „językowy obraz świata”. ,,Etnolingwistyka”. T. 11, s. 7–24. Google Scholar
Moda, , dostęp: 12.10.2021. Google Scholar
Niebrzegowska-Bartmińska S. (2015): O profilowaniu językowego obrazu świata. ,,Poradnik Językowy” nr 1, s. 30–45. Google Scholar
Pajdzińska A. (2001): My, to znaczy… (z badań językowego obrazu świata). ,,Teksty Drugie” nr 1, s. 33–53. Google Scholar
Postprawda, , dostęp: 08.10.2021. Google Scholar
Schaff A. (1981): Stereotypy a działanie ludzkie. Warszawa. Google Scholar
Szymanek K. (2008): Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny. Warszawa. Google Scholar
Tambor J. (2008): Stereotyp i prototyp – znaczenia terminów. ,,Postscriptum Polonistyczne” nr 1, s. 23–29. Google Scholar
Zaraza, , dostęp: 02.05.2021. Google Scholar
Uniwersytet Opolski
Lizenz
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.