Panika w wypowiedziach studentów. Struktura znaczeniowa i wartościowanie
Małgorzata Święcicka
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczyhttps://orcid.org/0000-0002-7504-7263
Abstract
Celem niniejszego szkicu jest językowo-kulturowa analiza i interpretacja pola tematycznego paniki w wypowiedziach studentów. Strukturę znaczeniową oraz aksjologiczną wyrazu utrwaloną w tekstach młodzieży prezentuje się na tle danych zawartych w kilku wybranych słownikach języka polskiego. Przedmiotem opisu, oprócz sposobów definiowania uczucia, są jego metaforyczne modele oraz ich językowe wykładniki. Badania dowodzą, że tekstowa struktura znaczeń i aksjologia paniki obejmuje treści konieczne do rozumienia pojęcia oraz znacznie rozbudowujące słownikowe artykuły hasłowe na bazie myślenia, wiedzy i doświadczeń studentów.
Schlagworte:
językoznawstwo kulturowe, semantyka, tekstowe znaczenia paniki, wartościowanie panikiLiteraturhinweise
Data K. (2000): W jaki sposób językoznawcy opisują emocje? [W:] „Język a Kultura”. T. 14: Uczucia w języku i tekście. Red. I. Nowakowska-Kempna, A. Dąbrowska, J. Anusiewicz. Wrocław, s. 245–252. Google Scholar
Jędrzejko E. (2000): O językowych wykładnikach pojęcia WSTYD w różnych koncepcjach opisu. [W:] „Język a Kultura”. T. 14: Uczucia w języku i tekście. Red. I. Nowakowska-Kempna, A. Dąbrowska, J. Anusiewicz. Wrocław, s. 59–75. Google Scholar
Libura A. (2000): Analiza semantyczna wyrazów nazywających NIENAWIŚĆ i inne uczucia negatywne. [W:] „Język a Kultura”. T. 14: Uczucia w języku i tekście. Red. I. Nowakowska-Kempna, A. Dąbrowska, J. Anusiewicz. Wrocław, s. 135–151. Google Scholar
Mikołajczuk A. (1997): Pole semantyczne ‘gniewu’ w polszczyźnie. Analiza leksemów: gniew, oburzenie, złość, irytacja. [W:] Semantyczna struktura słownictwa i wypowiedzi. Red. R. Grzegorczykowa, Z. Zaron. Warszawa, s. 149–171. Google Scholar
Mikołajczuk A. (2000): Problem ocen w analizie wybranych polskich nazw uczuć z klasy semantycznej GNIEWU. [W:] „Język a Kultura. T. 14: Uczucia w języku i tekście. Red. I. Nowakowska-Kempna, A. Dąbrowska, J. Anusiewicz. Wrocław, s. 117–134. Google Scholar
Nowakowska-Kempna I. (1995): Konceptualizacja uczuć w języku polskim. Prolegomena. Warszawa. Google Scholar
Pajdzińska A. (1990): Jak mówimy o uczuciach? Poprzez analizę frazeologizmów do językowego obrazu świata. [W:] Językowy obraz świata. Red. J. Bartmiński. Lublin, s. 87–107. Google Scholar
Puzynina J. (2000): Uczucia a postawy we współczesnym języku polskim. [W:] „Język a Kultura”. T. 14: Uczucia w języku i tekście. Red. I. Nowakowska-Kempna, A. Dąbrowska, J. Anusiewicz. Wrocław, s. 9–24. Google Scholar
Święcicka M. (2006): Strach w języku młodzieży studenckiej. [W:] Wokół językowej funkcji emocjonalnej. Fakty dawne i współczesne. Red. K. Wojtczuk, V. Machnicka. Siedlce, s. 299–311. Google Scholar
Święcicka M. (2017): Struktura znaczeniowa lęku w języku młodzieży studenckiej. [W:] Studia logopedyczno-lingwistyczne. Księga jubileuszowa z okazji 70-lecia urodzin Profesora Edwarda Łuczyńskiego. Red. S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, B. Kamińska. Gdańsk, Google Scholar
s. 419–442. Google Scholar
Wierzbicka A. (1971): Kocha, lubi, szanuje. Medytacje semantyczne. Warszawa. Google Scholar
Zielińska I. (2004): Media, interes i panika moralna. Nowa kategoria socjologiczna i jej implikacje. „Kultura i Społeczeństwo” nr 4, s. 161–177. Google Scholar
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
https://orcid.org/0000-0002-7504-7263
Lizenz
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.