On names of tourist facilities in Roztocze – Naming procedures and the marketing context
Abstract
The main aim of the study is to show various forms of nominations and applications
of onyms in tourist marketing. Thus, it was necessary to identify the most important
naming tendencies in the context of particular modes of name modelling and functions
they perform in communication with recipients of the message. The analysed names refer
to a variety of facilities; they exhibit characteristics of chrematonyms and, at the same
time, they can function as oikonyms (names of buildings) in the process of nominalization.
All the onyms referred to here can perform marketing tasks, but to a varying degree.
The information they convey is most often given directly, and the denotation-based
meaning in this case includes clear elements of facilities’ description (related, for example,
to their location and landscape), which, in turn, can to some extent be combined with the
valuation found in tourist offers. A persuasive, or simply advertising function is manifested
thus both in onyms that fit into recognisable structural and content models, and those
that may be classified as more original. The latter arise as a result of formal linguistic
creation or through a selection of semantic elements that build the message about a given
place. The impact resulting from this persuasive-advertising strategy can be seen in the
case of names of hotels and similar establishments so far rarely encountered in Roztocze
which make use of newer and foreign naming patterns, attributed to the spread of English.
Keywords:
tourist facilities/ accommodation places, Roztocze, marketing chrematonyms, oikonyms, tourist marketing, persuasive effect of proper namesReferences
Bąba S. (1969): Swojskość i egzotyka w nazwach pomorskich i kujawskich zakładów gastronomicznych. „Pomorze” XV, nr 6, s. 12. Google Scholar
Breza E. (1988): Nazwy lokali gastronomicznych w województwie gdańskim. „Zeszyty Naukowe Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Gdańskiego. Prace Językoznawcze” nr 14, s. 115–123. Google Scholar
Brzezińska-Wójcik T., Skowronek E., Świeca A. (2016): Roztocze – od krainy fizjograficznej do regionu turystycznego. [W:] Od regionu geograficznego do regionu turystycznego. Lubelszczyzna – implikacje historyczne, teoretyczne, naukowo-badawcze, edukacyjne. Lublin, s. 133–168. Google Scholar
Burska K. (2017): Nazwy gospodarstw agroturystycznych w województwie łódzkim. Analiza strukturalna i pragmatyczno-semantyczna. [W:] VARIA XXV. Zborník príspevkov z XXV. kolokvia mladých jazykovedcov (Častá-Papiernička 23. – 25. 11. 2016). Ed. Katarína Gajdošová. Bratislava, s. 66–76. Google Scholar
Dawidziak-Kładoczna M. (2010a): Chata tylko dla Ciebie, czyli o strategiach reklamowych w nazwach obiektów noclegowych. [W:] Nazwy własne a społeczeństwo. Red. R. Łobodzińska. T. 2. Łask, s. 311–322. Google Scholar
Dawidziak-Kładoczna M. (2010b): Współczesne tendencje w nazewnictwie domów noclegowych w polskich górach. „Poradnik Językowy” nr 5, s. 37–50. Google Scholar
Gaczyńska-Piwowarska H. (2005): Nazwy pensjonatów i domów wczasowych w Karkonoszach. [W:] Z najnowszych tendencji w polskim nazewnictwie. Red. R. Łobodzińska. Łask, s. 103–117. Google Scholar
Gałkowski A. (2011): Chrematonimy w funkcji kulturowo-użytkowej. Onomastyczne studium porównawcze na materiale polskim, włoskim i francuskim. Łódź. Google Scholar
Gałkowski A. (2014): Motywacja w procesie tworzenia chrematonimii marketingowej. „Poznańskie Spotkania Językoznawcze” XXVII: Przestrzenie językoznawstwa. Prace dedykowane Profesor Irenie Sarnowskiej-Giefing. Red. M. Graf, s. 63–72.
Crossref
Google Scholar
Garbula M. (2000): Zagospodarowanie turystyczne Roztocza. „Turyzm”. T. 10, z. 1, s. 93–106.
Crossref
Google Scholar
Grochola-Szczepanek H. (2017): Tradycja i nowoczesność w językowym kreowaniu przestrzeni turystycznej na przykładzie gminy tatrzańskiej. „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” 12, s. 95–103. Google Scholar
Grochola-Szczepanek H. (2018): Nazwy obiektów noclegowych na terenie gminy Bukowina Tatrzańska. [W:] Onomastyka – Neohumanistyka – Nauki społeczne. Red. U. Bijak, H. Górny, M. Magda-Czekaj, Kraków, s. 171–182.
Crossref
Google Scholar
Kall J. (2000): Nazwy firm i produktów. Warszawa. Google Scholar
Kosyl Cz. (1983): Forma i funkcja nazw will, pensjonatów i domów wczasowych. [W:] tegoż: Forma i funkcja nazw własnych. Lublin, s. 83–97. Google Scholar
Ożóg K. (2007): Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia. Rzeszów. Google Scholar
Podolʹskaâ N.V. (1988): Slovarʹ russkoj onomastičeskoj terminologii. Moskva. Google Scholar
Ratajczyk K. (2018): Nazwy nadmorskich ośrodków wypoczynkowych Rosji i Polski (na przykładzie miast Anapa, Gdańsk, Gdynia i Sopot). „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica Rossica” 15, s. 81–91.
Crossref
Google Scholar
Razumov P.V. (2015): Ob uporâdočenii onomastičeskoj terminologii v oblasti urbanonimii. „Verhnevolžskij filologičeskij vestnik” No 2, c. 14–19. Google Scholar
Rutkiewicz-Hanczewska M. (2013): Genologia onimiczna. Nazwa własna w płaszczyźnie motywacyjno-komunikatywnej. Poznań. Google Scholar
Słownik mitów i tradycji kultury (1985). Opr. W. Kopaliński. Warszawa. SM Google Scholar
Tokarski R. (2004): Semantyka barw we współczesnej polszczyźnie. Lublin. Google Scholar
Uniwersalny słownik języka polskiego PWN (2006). Red. S. Dubisz. T. I–IV. Warszawa. USJP Google Scholar
, dostęp: Google Scholar
08.2022. Google Scholar
, dostęp: Google Scholar
07.2022. Google Scholar
, dostęp: 04.07.2021. Google Scholar
, dostęp: 04.07.2022. Google Scholar
dostęp: 04.07. 2022. Google Scholar
, dostęp: 10.07.2022. Google Scholar
, dostęp: 10.07.2022. Google Scholar
dostęp: 10.07.2022. Google Scholar