Uwagi o nazewnictwie obiektów związanych z pobytem turystycznym na Roztoczu: zabiegi nazwotwórcze i kontekst marketingowy
Abstrakt
Głównym celem podjętych rozważań jest pokazanie różnych form nominacji i sposobów wykorzystania onimów w marketingu turystycznym. Z tym związane jest rozpoznanie najważniejszych tendencji obecnych w tym nazewnictwie w kontekście przyjętego trybu modelowania nazw i pełnionej przez nie funkcji w komunikacji z odbiorcami przekazu. Analizowane nazwy odnoszą się do różnych obiektów, wykazują cechy chrematonimów i jednocześnie mogą stanowić nominacje w typie toponimicznym jako ojkodomonimy (nazwy budynków). Wszystkie onimy, o których tu mowa, mogą spełniać zadania marketingowe, ale w niejednakowym stopniu. Przekazywana przez nie informacja podawana jest najczęściej wprost, znaczenie oparte na denotacji zawiera w tym wypadku czytelne elementy opisu obiektów (związane np. z ich umiejscowieniem i krajobrazem), które z kolei można w pewnym zakresie łączyć z wartościowaniem występującym w ofertach turystycznych. Mamy tu do czynienia z perswazyjnym lub po prostu reklamowym oddziaływaniem, które dochodzi do głosu zarówno w onimach wpisujących się seryjnie w rozpoznawalne modele strukturalne i treściowe, jak i innych, które mogą być bardziej oryginalne ze względu na efekt kreacji formalnojęzykowej lub przez sam dobór elementów znaczeniowych składających się na komunikat o danym miejscu. O oddziaływaniu wynikającym z nastawienia perswazyjno-reklamowego można mówić w przypadku rzadko jak do tej pory spotykanych na badanym obszarze nazw hoteli i podobnych ośrodków, które odwołują się do nowszych i obcych wzorów nazewniczych, co łączy się m.in. z użyciem języka angielskiego.
Słowa kluczowe:
obiekty związane z pobytem turystycznym/ miejsca noclegowe, Roztocze, chrematonimy, ojkodomonimy, marketing turystyczny, perswazyjne oddziaływanie nazw własnychBibliografia
Bąba S. (1969): Swojskość i egzotyka w nazwach pomorskich i kujawskich zakładów gastronomicznych. „Pomorze” XV, nr 6, s. 12. Google Scholar
Breza E. (1988): Nazwy lokali gastronomicznych w województwie gdańskim. „Zeszyty Naukowe Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Gdańskiego. Prace Językoznawcze” nr 14, s. 115–123. Google Scholar
Brzezińska-Wójcik T., Skowronek E., Świeca A. (2016): Roztocze – od krainy fizjograficznej do regionu turystycznego. [W:] Od regionu geograficznego do regionu turystycznego. Lubelszczyzna – implikacje historyczne, teoretyczne, naukowo-badawcze, edukacyjne. Lublin, s. 133–168. Google Scholar
Burska K. (2017): Nazwy gospodarstw agroturystycznych w województwie łódzkim. Analiza strukturalna i pragmatyczno-semantyczna. [W:] VARIA XXV. Zborník príspevkov z XXV. kolokvia mladých jazykovedcov (Častá-Papiernička 23. – 25. 11. 2016). Ed. Katarína Gajdošová. Bratislava, s. 66–76. Google Scholar
Dawidziak-Kładoczna M. (2010a): Chata tylko dla Ciebie, czyli o strategiach reklamowych w nazwach obiektów noclegowych. [W:] Nazwy własne a społeczeństwo. Red. R. Łobodzińska. T. 2. Łask, s. 311–322. Google Scholar
Dawidziak-Kładoczna M. (2010b): Współczesne tendencje w nazewnictwie domów noclegowych w polskich górach. „Poradnik Językowy” nr 5, s. 37–50. Google Scholar
Gaczyńska-Piwowarska H. (2005): Nazwy pensjonatów i domów wczasowych w Karkonoszach. [W:] Z najnowszych tendencji w polskim nazewnictwie. Red. R. Łobodzińska. Łask, s. 103–117. Google Scholar
Gałkowski A. (2011): Chrematonimy w funkcji kulturowo-użytkowej. Onomastyczne studium porównawcze na materiale polskim, włoskim i francuskim. Łódź. Google Scholar
Gałkowski A. (2014): Motywacja w procesie tworzenia chrematonimii marketingowej. „Poznańskie Spotkania Językoznawcze” XXVII: Przestrzenie językoznawstwa. Prace dedykowane Profesor Irenie Sarnowskiej-Giefing. Red. M. Graf, s. 63–72.
Crossref
Google Scholar
Garbula M. (2000): Zagospodarowanie turystyczne Roztocza. „Turyzm”. T. 10, z. 1, s. 93–106.
Crossref
Google Scholar
Grochola-Szczepanek H. (2017): Tradycja i nowoczesność w językowym kreowaniu przestrzeni turystycznej na przykładzie gminy tatrzańskiej. „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” 12, s. 95–103. Google Scholar
Grochola-Szczepanek H. (2018): Nazwy obiektów noclegowych na terenie gminy Bukowina Tatrzańska. [W:] Onomastyka – Neohumanistyka – Nauki społeczne. Red. U. Bijak, H. Górny, M. Magda-Czekaj, Kraków, s. 171–182.
Crossref
Google Scholar
Kall J. (2000): Nazwy firm i produktów. Warszawa. Google Scholar
Kosyl Cz. (1983): Forma i funkcja nazw will, pensjonatów i domów wczasowych. [W:] tegoż: Forma i funkcja nazw własnych. Lublin, s. 83–97. Google Scholar
Ożóg K. (2007): Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia. Rzeszów. Google Scholar
Podolʹskaâ N.V. (1988): Slovarʹ russkoj onomastičeskoj terminologii. Moskva. Google Scholar
Ratajczyk K. (2018): Nazwy nadmorskich ośrodków wypoczynkowych Rosji i Polski (na przykładzie miast Anapa, Gdańsk, Gdynia i Sopot). „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica Rossica” 15, s. 81–91.
Crossref
Google Scholar
Razumov P.V. (2015): Ob uporâdočenii onomastičeskoj terminologii v oblasti urbanonimii. „Verhnevolžskij filologičeskij vestnik” No 2, c. 14–19. Google Scholar
Rutkiewicz-Hanczewska M. (2013): Genologia onimiczna. Nazwa własna w płaszczyźnie motywacyjno-komunikatywnej. Poznań. Google Scholar
Słownik mitów i tradycji kultury (1985). Opr. W. Kopaliński. Warszawa. SM Google Scholar
Tokarski R. (2004): Semantyka barw we współczesnej polszczyźnie. Lublin. Google Scholar
Uniwersalny słownik języka polskiego PWN (2006). Red. S. Dubisz. T. I–IV. Warszawa. USJP Google Scholar
, dostęp: Google Scholar
08.2022. Google Scholar
, dostęp: Google Scholar
07.2022. Google Scholar
, dostęp: 04.07.2021. Google Scholar
, dostęp: 04.07.2022. Google Scholar
dostęp: 04.07. 2022. Google Scholar
, dostęp: 10.07.2022. Google Scholar
, dostęp: 10.07.2022. Google Scholar
dostęp: 10.07.2022. Google Scholar