A children’s image of the pandemic

Edyta Manasterska-Wiącek

Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
https://orcid.org/0000-0003-4998-9668

Marta Wójcicka

Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
https://orcid.org/0000-0002-9846-9776


Abstract

The epidemic threat that humanity has had to face recently is a shared, multi-generational experience. It concerns and affects each and every one of us, including children. The aim of the article is to attempt at reconstructing the image of the pandemic in the language of children who, in an interview based on a questionnaire, answered the question:
What is a pandemic? In the analysis of over 100 interviews conducted between 2020–2021 with children aged 6–13, using the ethnolinguistic method, the following facets were
applied based on the participants’ responses: a pandemic as a disease, virus, coronavirus,
epidemic, state of emergency, time/period, quarantine, and pandemic versus an epidemic.
The analysis of the collected material shows that children perceive the pandemic mainly
from a social perspective: as a period when social rules that apply are different than before.
This is the point of view of a child who participates not only in the world of pandemic
prohibitions, but also in conversations with adults interpreting the causes of the “plague”
and in the reception of media messages. The image of the pandemic is the result of various
activities of the child and contains their traces. In addition, the children’s vision of the
pandemic reconstructed on the basis of qualitative research turns out to be consistent
and shared among girls and boys of different ages, just as they shared the experience
of symptoms and effects of the “plague” in social life.


Keywords:

pandemic, epidemic, child, defining, linguistic image of the world


Bartmiński J. (2012): Językowe podstawy obrazu świata. Lublin.   Google Scholar

Bartmiński J., Niebrzegowska S. (1998): Profile a podmiotowa interpretacja świata. [W:] Profilowanie   Google Scholar

w języku i tekście. Red. J. Bartmiński, R. Tokarski. Lublin, s. 211–224.   Google Scholar

Bryła W., Bryła-Cruz A. (2021): Retoryka „okołokoronawirusowa”. Szkice językowo-kulturowe.   Google Scholar

Lublin.   Google Scholar

Gicala A. (2018): Przekładanie obrazu świata. Językowy obraz świata w przekładzie artystycznym.   Google Scholar

Kraków.   Google Scholar

Głaz A. (2022): Linguistic Worldview(s). Approaches and Applications. New York.
Crossref   Google Scholar

Grzegorczykowa R. (1998): Profilowanie a inne pojęcia opisujące hierarchiczną strukturę znaczenia. [W:]. Profilowanie w języku i tekście. Red. J. Bartmiński, R. Tokarski. Lublin, s. 9–18.   Google Scholar

Izdebska J. (2016): Dzieciństwo. [W:] Encyklopedia aksjologii pedagogicznej. Red. K. Chałas, A. Maj. Radom, s. 305–315.   Google Scholar

Lakoff G., Johnson M. (1988): Metafory w naszym życiu. Przekład T. Krzeszowski. Warszawa.   Google Scholar

Milerski B., Śliwerski B. (red.) (2000): Leksykon PWN. Pedagogika. Warszawa.   Google Scholar

Tokarski R. (2001): Słownictwo jako interpretacja świata. [W:] Współczesny język polski. Red. J. Bartmiński. Lublin, s. 343–370 .   Google Scholar

Tokarski R. (2013): Światy za słowami. Wykłady z semantyki leksykalnej. Lublin.   Google Scholar


Published
2023-12-20

Cited by

Manasterska-Wiącek, E., & Wójcicka, M. (2023). A children’s image of the pandemic. Prace Językoznawcze, 25(4), 213–226. https://doi.org/10.31648/pj.9361

Edyta Manasterska-Wiącek 
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
https://orcid.org/0000-0003-4998-9668
Marta Wójcicka 
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
https://orcid.org/0000-0002-9846-9776