Emoji w osobistej komunikacji cyfrowej: adaptacja znaczenia i użycia

Anita Buczek-Zawiła

Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
https://orcid.org/0000-0002-4179-0219


Abstrakt

Komunikacja zapośredniczona cyfrowo charakteryzuje się wzrostem wykorzystania elementów graficznych w celu wyrażania emocji i pojęć w zwięzłej formie, zwłaszcza w interakcjach międzyludzkich. Emoji mają naturalnie niejednoznaczne znaczenia, podlegające modyfikacjom. Jednym ze sposobów włączenia ich do komunikacji interpersonalnej jest takie przekierowanie ich znaczenia i użycia, by wspólne rozumienie rozwijało się wyłącznie między poszczególnymi użytkownikami lub w małych grupach. W artykule badam nowe i unikalne zastosowania niektórych emoji w (koncepcyjnym) badaniu replikacyjnym pracy Wiseman i Gould (2018). Artykuł analizuje dane uzyskane za pomocą ankiety internetowej na grupie 132 respondentów w wieku od 17 do 55+ lat, przeanalizowane pod kątem motywacji związanych z personalizowanym użyciem emoji. Pokazuję, w jaki sposób
adaptacja grafikonów pomaga wyrażać upodobania i preferencje, uczucia romantyczne,
rozbawienie, a w rezultacie może pomóc użytkownikom zbudować lub wzmocnić relacje
międzyludzkie w mikrospołecznościach. Artykuł ma na celu przyczynienie się do lepszego
zrozumienia wykorzystania emoji w multimodalnej komunikacji interpersonalnej.


Słowa kluczowe:

emoji, przekierowanie znaczenia, komunikacja interpersonalna, analiza tonalności tekstu


Aldunate N., González-Ibáñez R. (2017): An Integrated Review of Emoticons in Computer-Mediated Communication. „Frontiers in Psychology” 7, pp. 1–6.
Crossref   Google Scholar

Bai Q., Dan Q., Mu Z., Yang M. (2019): A Systematic Review of Emoji: Current Research and Future Perspectives. „Frontiers in Psychology” 10, pp. 1–16.
Crossref   Google Scholar

Bhunjun A. (2018): What do the aubergine and peach emoji mean? , accessed:12.02.2022.   Google Scholar

Butterworth S.E., Giuliano T., White J., Cantu L. (2019): Sender Gender Influences Emoji Interpretation in Text Messages. „Frontiers in Psychology” 10(784), pp. 1–5.
Crossref   Google Scholar

Dressner E., Herring S.C. (2010): Functions of the Nonverbal in CMC: Emoticons and Illocutionary Force. „Communication Theory” 20, pp. 249–268.
Crossref   Google Scholar

Garrison A., Remley D., Thomas P., Wierszewski E. (2011): Conventional Faces: Emoticons in Instant Messaging Discourse. „Computers and Composition” 28, pp. 112–125.
Crossref   Google Scholar

Guntuku S.C., Li M., Tay L., Ungar L. (2019): Studying Cultural Differences in Emoji Usage across the East and the West. [In:] Proceedings of the Thirteenth International AAAI Conference on Web and Social Media, pp. 226–234,
Crossref   Google Scholar

ICWSM/article/view/3224>, accessed: 12.10.2023.   Google Scholar

Kelly R., Watts L.A. (2015): Characterising the inventive appropriation of emoji as relationally meaningful in mediated close personal relationships. Paper presented at Experiences of Technology Appropriation: Unanticipated Users, Usage, Circumstances, and Design.   Google Scholar

Oslo, Norway.   Google Scholar

Koch T.T., Romero P., Stachl C. (2022): Age and gender in language, emoji, and emoticon usage in instant messages. „Computers in Human Behaviour” 126, pp. 1–12.
Crossref   Google Scholar

Li L., Yang Y. (2018): Pragmatic functions of emoji in internet-based communication – a corpus based study. „Asian-Pacific Journal of Second and Foreign Language Education” 3, pp. 1–12.
Crossref   Google Scholar

Liu S., Sun R. (2020): To Express or to End? Personality Traits are Associated with the reasons and Patterns of Using Emoji and Stickers. „Frontiers in Psychology” 11, pp. 1–11.
Crossref   Google Scholar

Oleszkiewicz A., Karwowski M., Pisanski K., Sorokowski P., Sobrado B., Sorokowska A. (2017): Who uses emoticons? Data from 86702 Facebook users. „Personality and Individual Differences” 119, pp. 289–295.
Crossref   Google Scholar

Pang B., Lee L. (2008): Opinion mining and sentiment analysis. „Foundations and Trends in Information Retrieval” 2(1–2), pp. 1–135.
Crossref   Google Scholar

Peels R. (2019): Replicability and replication in the humanities. „Research Integrity and Peer Review” 4, 2, , accessed: 10.12.2021.
Crossref   Google Scholar

Prada M., Rodrigues D., Garrido M., Lopes D., Cavalheiro B., Gaspar R. (2018): Motives, frequency and attitudes toward emoji and emoticon use. „Telematics and Informatics” 35, pp. 1925–1934.
Crossref   Google Scholar

Riordan M.A. (2017): Emojis as Tools for Emotion Work: Communicating Affect in Text Messages. „Journal of Language and Social Psychology” 36, pp. 549–567.
Crossref   Google Scholar

Skovholt K., Grønning A., Kankaanranta A. (2014): The Communicative Functions of Emoticons in Workplace E-Mails: :-). „Journal of Computer-Mediated Communication” 19, pp. 780–797.
Crossref   Google Scholar

Thomson D., Filik R. (2016): Sarcasm in Written Communication: Emoticons are Efficient Markers of Intention. „Journal of Computer-Mediated Communication” 21, pp. 105–120.
Crossref   Google Scholar

Togans L.C.J.J., Holtgraves T., Kwon G., Morales Zelaya T.E. (2021): Digitally saving face: An experimental investigation of cross-cultural differences in the use of emoticons and emoji. „Journal of Pragmatics” 186, pp. 277–288.
Crossref   Google Scholar

Völkel S.T., Buschek D., Pranjic J., Hussmann H. (2019): Understanding Emoji Interpretation through User Personality and Message Context. [In:] MobileHCI ’19: Proceddings of the 21st International Conference on Human-Computer Interaction with Mobile Devices and Services. 3, pp.1–12, , accessed: 10.12.2021.
Crossref   Google Scholar

Walther J.B. (2011): Theories of computer-mediated communication and interpersonal relations. [In:] The SAGE Handbook of Interpersonal Communication. M.L. Knapp & J.A. Daly (eds). Los Angeles, pp. 443–479.   Google Scholar

Wang W., Zhao Y., Qiu L., Zhu Y. (2014): Effects of Emoticons on the Acceptance of Negative Feedback in Computer Mediated Communication. „Journal of the Association for Information Systems” 15, pp. 454–483.
Crossref   Google Scholar

Wiseman S., Gould S.J. (2018): Repurposing emoji for personalised communication: Why [pizza slice] means ‘I love you’. [In:] Proceedings of the 2018 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems. 152, pp. 1–10, , accessed: 09.12.2021.
Crossref   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-06-30

Cited By /
Share

Buczek-Zawiła, A. (2024). Emoji w osobistej komunikacji cyfrowej: adaptacja znaczenia i użycia. Prace Językoznawcze, 26(2), 185–201. https://doi.org/10.31648/pj.10145

Anita Buczek-Zawiła 
Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
https://orcid.org/0000-0002-4179-0219