Polskojęzyczne grupy związane z autyzmem na Facebooku – analiza językowa opisu grup
Abstrakt
Celem badań, których fundament metodologiczny stanowi semantyka i lingwistyka dyskursu, jest opisanie polskojęzycznych grup na Facebooku na temat autyzmu pod kątem kluczowych celów i potrzeb wyrażonych w treści opisów i nazwach grup. Badanie pilotażowe, oparte na semantyce i lingwistyce dyskursu, pozwoliło wskazać następujące kategorie zakomunikowane wprost i pośrednio przez nadawców w opisach grup: wsparcie (emocjonalne, informacyjne), zapewnienie bezpieczeństwa i akceptacji, wymiana doświadczeń, poszerzanie świadomości (rzecznictwo, rozwój kompetencji rodzicielskich), socjalizacja, terapia i leczenie, reklama i oferowanie usług, organizacja czasu wolnego. Badania nad dyskursem na temat autyzmu w mediach społecznościowych mogą pozwolić na lepsze zrozumienie społecznego kontekstu, w którym funkcjonują osoby ze spektrum autyzmu oraz ich rodziny i bliscy.
Słowa kluczowe:
dyskurs mediów społecznościowych, język grup związanych z autyzmem na Facebooku, ASD, komunikowanie wprost i pośrednio, wyrażanie celuBibliografia
Abel S., Machin T., Brownlow C. (2019): Support, socialise and advocate: An exploration of the stated purposes of Facebook autism groups. “Research in Autism Spectrum Disorders” 61, pp. 10–21.
Crossref
Google Scholar
Bender J., Jimenez-Marroquin M.C., Jadad A. (2011): Seeking support on Facebook: A content analysis of breast cancer groups. “Journal of Medical Internet Research” 13(1), pp. 1–12.
Crossref
Google Scholar
Boshoff K., Gibbs D., Phillips R.L., Wiles L., Porter L. (2016): Parents’ voices: “why and how we advocate”. A meta-synthesis of parents’ experiences of advocating for their child with autism spectrum disorder. “Child: Care, Health and Development” 42(6), pp. 784–797.
Crossref
Google Scholar
Cambridge Dictionary (2023), online: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/advocacy. Google Scholar
Chaika E. (1989): Language: The Social Morror. New York. Google Scholar
Chuang K., Yang C.C. (2010): Social support in online healthcare social networking. iConference 2010 Papers, online: https://www.researchgate.net/publication/41505106_Social_Support_in_Online_Healthcare_Social_Networking. Google Scholar
Clements T. (2019): What is autism? How the term became too broad to have meaning any more. “The Guardian”, online: https://www.theguardian.com/commentisfree/2019/aug/26/autism-neurodiversity-severe. Google Scholar
Cromwell J., Keluskar J., Gorecki A. (2019): Parenting behaviour and the development of children with autism spectrum disorder. “Comprehensive Psychiatry” 90, pp. 21–29.
Crossref
Google Scholar
Curley K., Colman R., Rushforth A., Kotera Y. (2023): Stress Reduction Interventions for Parents of Children with Autism Spectrum Disorder: A Focused Literature Review. “Youth” 3(1), pp. 246–260.
Crossref
Google Scholar
Czachur W. (2020): Lingwistyka dyskursu jako integrujący program badawczy. Wrocław. Google Scholar
Dijk Teun A. van (red.) (2001): Dyskurs jako struktura i proces. Przekład G. Gochowski. Warszawa. Google Scholar
Dobrołowicz J. (2016): Konstruowanie obrazu edukacji w polskiej prasie codziennej na przykładzie „Gazety Wyborczej”. Kielce. Google Scholar
Drzazga-Lech M., Kłeczek M. (2021): Zdrowie w doświadczeniach i działaniach osób rozwijających się według autystycznego wzorca. Analiza polskich blogów samorzeczników autyzmu. “Miscellanea Anthropologica et Sociologica” 22, pp. 11–28. Google Scholar
Fairclough N. (2005): Peripheral Vision. Discourse Analysis in Organization Studies: The Case for Critical Realism. “Organization Studies” 26, pp. 915–939.
Crossref
Google Scholar
Gilson C., Bethune L., Carter E. (2017): Informing and equipping parents of people with intellectual and developmental disabilities. “Intellectual and Developmental Disabilities” 55(5), pp. 347–60.
Crossref
Google Scholar
Governance Lab Report (2021): The Power of Virtual Communities, online: https://virtualcommunities.thegovlab.org/files/DTR_report_en_EN.pdf. Google Scholar
Grochowski M. (1980): Pojęcie celu. Studia semantyczne. “Prace Instytutu Języka Polskiego”36. Wrocław. Google Scholar
Grzegorczykowa R. (2010): Wstęp do językoznawstwa. Warszawa. Google Scholar
Grzymała-Kozłowska A. (2004): Socjologicznie zorientowana analiza dyskursu na tle współczesnych badań nad dyskursem. “Kultura i Społeczeństwo”. Vol. XLVIII, pp. 13–34. Google Scholar
Houchhaser M., Engel-Yeger B. (2010): Sensory processing abilities and their relation to participation in leisure activities among children with high-functioning autism spectrum disorder (HFASD). “Research in Autism Spectrum Disorders” 4(4), pp. 746–754.
Crossref
Google Scholar
Huws J.C., Jones R.S., Ingledew D.K. (2001): Parents of children with autism using an email group: A grounded theory study. “Journal of Health Psychology” 6(5), pp. 569–584.
Crossref
Google Scholar
Pages M. (2018): The history of Facebook Groups, online: https://www.onlinegroupsuccess. com/facebook-group-history. Google Scholar
Necel R. (2021): Rzecznictwo wybranych problemów społecznych z perspektywy socjologicznej. Google Scholar
Poznań. Google Scholar
Shin-Ming P., Chen-Huei Ch., Hsiu-Li Liao (2013): A study of Facebook Groups member’s knowledge sharing. “Computers in Human Behaviour”, pp. 1071–1079. Google Scholar
Sinclair J. (2005): Autism Network International: The development of a community and its culture, online: https://www.autreat.com/History_of_ANI.html. Google Scholar
Słownik Slang.pl (2023), online: https://slang.pl/ustawka/. Google Scholar
Southern M.G. (2021): 1.8 Billion People Use Facebook Groups Every Month. “Search Engine Journal”, online: https://www.searchenginejournal.com/1-8-billion-people-use-facebookgroups-every-month/397109/. Google Scholar
Szacki J. (2005): Historia myśli socjologicznej. Warszawa. Google Scholar
Tabakowska E. (2001): Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa. Kraków. Google Scholar
Wearesocial (2023), online: https://wearesocial.com/uk/blog/2023/01/digital-2023/. Google Scholar