Nominacje barw w rosyjskich magazynach modowych (prototypizacja i analiza strukturalna)

Anna Romanik

Uniwersytet w Białymstoku
https://orcid.org/0000-0002-2733-6503


Abstrakt

Niniejsza publikacja stanowi próbę analizy nazw barw wyselekcjonowanych ze współczesnych czasopism rosyjskich o profilu modowym. Jednym z głównych celów podjętych badań było ustalenie składników prototypowych zgromadzonego materiału leksykalnego. Jak się okazało nazwy kolorów używane w dyskursie modowym są motywowane przede wszystkim przedmiotami z szeroko rozumianego świata botaniki, kulinariów itd. Ponadto istotny aspekt rozważań stanowi analiza struktury formalnej nominacji kolorystycznych. Szczególną uwagę poświęcono złożeniom oraz nazwom wyrażonym związkami wyrazowymi, które ze względu na duży potencjał dyferencjacji określanych pojęć są najliczniej reprezentowaną grupą w badanym zbiorze. Nazwy barw funkcjonujące w przestrzeni dyskursu czasopism modowych wyraźnie służą celom komercyjnym, co oznacza, że mają za zadanie przyciągnąć uwagę czytelnika – potencjalnego klienta.


Słowa kluczowe:

czasopisma, dyskurs mody, język rosyjski, nazwy kolorów, prototypy


Benenowska I. (2011): O kolorach w języku (na tle różnych perspektyw badawczych). [W:] In silva verborum: prace dedykowane profesor Ewie Pajewskiej z okazji 30-lecia pracy zawodowej. Red. B. Afeltowicz, J. Ignatowicz-Skowrońska i P. Wojdak. Szczecin, s. 47–63.   Google Scholar

Bjelajeva I. (2005): Niepodstawowe nazwy barw w języku polskim, czeskim, rosyjskim i ukraińskim. Warszawa.   Google Scholar

Gage J. (2008): Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji. Przeł. J. Holzman. Kraków.   Google Scholar

Handke K. (2002): Świat barw. Kraków.   Google Scholar

Jaros V. (2014): Apetyczna dynia, Pachnąca maciejka, Szept lasu, czyli jak postrzegają barwy kreatorzy chrematonimów nazywających farby ścienne. [W:] Język – estetyka – sztuka. Red. D. Jastrzębska-Golonka, A. Rypel. Bydgoszcz, s. 115–127.   Google Scholar

Kaczmarek A. (2014): Fluo, antracyt i rozlana benzyna, czyli o nazwach kolorów w polskiej współczesnej prasie kobiecej. „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza”. Vol. 21(41), z. 2, s. 155–166.   Google Scholar

Komorowska E. (2010): Barwa w języku polskim i rosyjskim. Rozważania semantyczne. Szczecin.   Google Scholar

Lacoff R. (1975): Language and woman’s place. New York.   Google Scholar

Petruničeva V. (2000): Paleta barw w języku rosyjskim: o przymiotnikowych nazwach barw. [W:] Studia z semantyki porównawczej. Nazwy barw, nazwy wymiarów, predykaty mentalne. Cz. 1. Red. R. Grzegorczykowa i K. Waszakowa. Przeł. K. Waszakowa. Warszawa, s. 39–58.   Google Scholar

Rejakowa B. (2008): Kulturowe aspekty języka mody. Lublin.   Google Scholar

Tokarski R. (2004): Semantyka barw we współczesnej polszczyźnie. Lublin.   Google Scholar

Waszakowa K. (2003): Porównanie znaczeń podstawowej barwy żółtej w języku, polski, czeskim, rosyjskim, ukraińskim i szwedzkim. [W:] Studia z semantyki porównawczej. Nazwy barw, nazwy wymiarów, predykaty mentalne. Cz. 2. Red. R. Grzegorczykowa i K. Waszakowa. Warszawa, s. 163–188.   Google Scholar

Барт Р. (2003): Система моды. Статьи по семиотике культуры. Москва,   Google Scholar

Бахилина Н. Б. (1975): История цветообозначений в русском языке. Москва.   Google Scholar

Василевич А. П. (2004): О современных тенденциях развития лексики цветообозначения. [B:] Проблемы цвета в этнолингвистике, истории и психологии. Круглый стол. Pед. А. П. Василевич. Москва, с. 5–14.   Google Scholar

Василевич А. П., Кузнецова С. Н., Мищенко С. С. (2005): Цвет и названия цвета в русском языке. Москва.   Google Scholar

Зиновьева Е. С. (2016): Дискурс русскоязычных глянцевых журналов как объект изучения медиалингвистики. „Вестник Череповецкого государственного университета” № 4, с. 8892.   Google Scholar

Кравцова Л. П. (2017): Нейминг цвета в языке моды, «Коммуникативные исследования» 2 (12), с. 69–86, , dostęp: 21.03.2018.   Google Scholar

Кулешова Н. А. (2011): Язык моды в эпоху глобализации (об англо-американских заимствованиях в русской, испанской и французской версиях журнала Vogue. „Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Лингвистика” 1, c. 52–61.   Google Scholar

Кульпина В. Г. (2001): Лингвистика цвета: Термины цвета в польском и русском языках. Москва.   Google Scholar

Кульпина В. Г. (2004): Факторы динамизации эволюционных процессов в русской и польской цветономинации. [B:] Проблемы цвета в этнолингвистике, истории и психологии. Круглый стол. Pед. А. П. Василевич. Москва, с. 29–32.   Google Scholar

Матвеева Е. К. (2013): Цвет как дифференцирующий признак лексико-семантической группы одежда в рекламном дискурсе моды. „Филология и культура” 4(34), с. 67–70.   Google Scholar

Чуньчунь С., Чарыкова О. Н. (2016): Система колоративов в рекламных каталогах декоративной косметики. „Вестник ВГУ. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация” 3, с. 30–32.   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2019-11-06

Cited By /
Share

Romanik, A. (2019). Nominacje barw w rosyjskich magazynach modowych (prototypizacja i analiza strukturalna). Prace Językoznawcze, 21(4), 211–221. https://doi.org/10.31648/pj.4697

Anna Romanik 
Uniwersytet w Białymstoku
https://orcid.org/0000-0002-2733-6503