Creativity-Induced Forms of Non-Verbal Communication in the Process of Vocabulary Internalization in Case of Young Learners

Krzysztof Polok

Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej

Olga Stankiewicz

Royal Academy of English in Rybnik

Eva Stradiotova

Fakulta aplikovaných jazykov EU v Bratislave


Abstrakt

Badanie miało na celu znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy użycie ikonicznych gestów
niewerbalnych pozytywnie wpływa na przyswajanie wybranego słownictwa przez małych
(6 lat) uczniów szkół językowych. Badaniami objęto 20 uczniów dwóch prywatnych szkół
językowych, których podzielono na grupę eksperymentalną (G1), w której uczniowie uczyli
się metodą gestów, oraz grupę kontrolną (G2), która uczyła się tego samego materiału
w tradycyjny sposób przyswajania słownictwa. W obu przypadkach nauka (prowadzona
przez tego samego nauczyciela) trwała cztery tygodnie po dwie 50-minutowe lekcje
tygodniowo. Do pomiaru danych podczas nauki zastosowano zarówno test wstępny (pretest),
jak i test końcowy (post-test). Do obliczeń statystycznych zastosowano wzorzec
t-testu. Przeanalizowano podstawowe instrumenty pomiarowe, takie jak średnia, mediana,
zmienna, a także wariancja standardowa. Dodatkowe sesje obserwacyjne przeprowadzono
w każdej grupie w trzecim tygodniu badania. Zebrane informacje pozwoliły nam wysoce
uprawdopodobnić hipotezę, że wprowadzone podczas nauki działania oparte na gestach
mają pozytywny wpływ na utrwalenie nabytego słownictwa wśród sześciolatków.




Allen L. (1995): The effects of emblematic gestures on the development and access of mental representations of French expressions. “The Modern Language Journal” 79(4), pp. 521–529.
Crossref   Google Scholar

Allen L. (2000): Nonverbal accommodations in foreign language teacher talk. “Applied Language Learning” 11, pp. 155–176.   Google Scholar

Carels P.E. (1981): Pantomime in the Foreign Language Classroom. “Foreign Language Annals” 14(5), pp. 407–411.
Crossref   Google Scholar

Craft A. (2005): Creativity in Schools: Tensions and Dilemmas. London.
Crossref   Google Scholar

Cristilli C. (2014): How gestures help children to track reference in narrative. [In:] From gesture in conversation to visible action as utterance. M. Seyfeddinipur & M. Gullberg (eds.). Amsterdam, pp. 331–349.
Crossref   Google Scholar

Davidheiser J. (2002): Teaching German with TPRS (total physical response storytelling). “Teaching German” 35(1), pp. 25–35.
Crossref   Google Scholar

Flevares L.M. & Perry M. (2001): How many do you see? The use of non-spoken representations in first-grade mathematics lessons. “Journal of Educational Psychology” 93, pp. 330–345.
Crossref   Google Scholar

Goldin-Meadow S., Kim S., & Singer M. (1999): What the teacher’s hands tell the student’s mind about math. “Journal of Educational Psychology” 91(4), pp. 720.
Crossref   Google Scholar

Goldin-Meadow S., Nusbaum H., Kelly S., Wagner S. (2001): Explaining math: gesturing lightens the load. “Psychological Science” 12, 516–522.
Crossref   Google Scholar

Gregersen T.S. (2007): Language learning beyond words: Incorporating body language into classroom activities. “Journal of Reflections on English Language Teaching” 6, pp. 51–64.   Google Scholar

Kendon A. (1986): Approaches to gesture. Amsterdam.   Google Scholar

Marlsen-Wilson W.D., Levy, E.T. & Tyler L. (1982): Producing Interpretable Discourse: The Establishment and Maintenance of Reference. [In:]: Speech, Place and Action. R.J. Jarvella & W. Klein (eds.). London.   Google Scholar

McNeill D. (1991): Hand and mind: What gestures reveal about thought. Chicago.   Google Scholar

McNeill D. & Levy E. (1982): Conceptual representations in language activity and gesture. [In:] Speech, place, and action: Studies in deixis and related topics. R. Jarvella & W. Klein (eds.). Chichester, pp. 271–290.   Google Scholar

Seaver P.W. (1992): Pantomime as an L2 Classroom Strategy. “Foreign Language Annals” 25(1), pp. 21–31.
Crossref   Google Scholar

Sooriya P. (2017): Non Verbal Communication. Solapur.   Google Scholar

Tellier M. (2008): The effect of gestures on second language memorisation by young children. “Gesture, John Benjamins Publishing” 8(2), pp. 219–235.
Crossref   Google Scholar

Thornbury S. (2013, May 26): G is for Gesture [Web log post], accessed: 14.06.2017.   Google Scholar

Wertheim E.G. (2008): The Importance of Effective Communication, , accessed: 14.06.2017.   Google Scholar

Zeqiri L. (2013): Examining the Effectiveness of Some Creative Teaching Techniques Used at the Language Center, South East European University. “Journal of Education and Practice” 4(19), pp. 1–10.   Google Scholar


Opublikowane
2022-09-30

Cited By /
Share

Polok, K., Stankiewicz, O., & Stradiotova, E. (2022). Creativity-Induced Forms of Non-Verbal Communication in the Process of Vocabulary Internalization in Case of Young Learners. Prace Językoznawcze, 24(3), 161–171. https://doi.org/10.31648/pj.7933

Krzysztof Polok 
Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej
Olga Stankiewicz 
Royal Academy of English in Rybnik
Eva Stradiotova 
Fakulta aplikovaných jazykov EU v Bratislave