Creativity-Induced Forms of Non-Verbal Communication in the Process of Vocabulary Internalization in Case of Young Learners
Krzysztof Polok
Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-BiałejOlga Stankiewicz
Royal Academy of English in RybnikEva Stradiotova
Fakulta aplikovaných jazykov EU v BratislaveAbstrakt
Badanie miało na celu znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy użycie ikonicznych gestów
niewerbalnych pozytywnie wpływa na przyswajanie wybranego słownictwa przez małych
(6 lat) uczniów szkół językowych. Badaniami objęto 20 uczniów dwóch prywatnych szkół
językowych, których podzielono na grupę eksperymentalną (G1), w której uczniowie uczyli
się metodą gestów, oraz grupę kontrolną (G2), która uczyła się tego samego materiału
w tradycyjny sposób przyswajania słownictwa. W obu przypadkach nauka (prowadzona
przez tego samego nauczyciela) trwała cztery tygodnie po dwie 50-minutowe lekcje
tygodniowo. Do pomiaru danych podczas nauki zastosowano zarówno test wstępny (pretest),
jak i test końcowy (post-test). Do obliczeń statystycznych zastosowano wzorzec
t-testu. Przeanalizowano podstawowe instrumenty pomiarowe, takie jak średnia, mediana,
zmienna, a także wariancja standardowa. Dodatkowe sesje obserwacyjne przeprowadzono
w każdej grupie w trzecim tygodniu badania. Zebrane informacje pozwoliły nam wysoce
uprawdopodobnić hipotezę, że wprowadzone podczas nauki działania oparte na gestach
mają pozytywny wpływ na utrwalenie nabytego słownictwa wśród sześciolatków.
Bibliografia
Allen L. (1995): The effects of emblematic gestures on the development and access of mental representations of French expressions. “The Modern Language Journal” 79(4), pp. 521–529.
Crossref
Google Scholar
Allen L. (2000): Nonverbal accommodations in foreign language teacher talk. “Applied Language Learning” 11, pp. 155–176. Google Scholar
Carels P.E. (1981): Pantomime in the Foreign Language Classroom. “Foreign Language Annals” 14(5), pp. 407–411.
Crossref
Google Scholar
Craft A. (2005): Creativity in Schools: Tensions and Dilemmas. London.
Crossref
Google Scholar
Cristilli C. (2014): How gestures help children to track reference in narrative. [In:] From gesture in conversation to visible action as utterance. M. Seyfeddinipur & M. Gullberg (eds.). Amsterdam, pp. 331–349.
Crossref
Google Scholar
Davidheiser J. (2002): Teaching German with TPRS (total physical response storytelling). “Teaching German” 35(1), pp. 25–35.
Crossref
Google Scholar
Flevares L.M. & Perry M. (2001): How many do you see? The use of non-spoken representations in first-grade mathematics lessons. “Journal of Educational Psychology” 93, pp. 330–345.
Crossref
Google Scholar
Goldin-Meadow S., Kim S., & Singer M. (1999): What the teacher’s hands tell the student’s mind about math. “Journal of Educational Psychology” 91(4), pp. 720.
Crossref
Google Scholar
Goldin-Meadow S., Nusbaum H., Kelly S., Wagner S. (2001): Explaining math: gesturing lightens the load. “Psychological Science” 12, 516–522.
Crossref
Google Scholar
Gregersen T.S. (2007): Language learning beyond words: Incorporating body language into classroom activities. “Journal of Reflections on English Language Teaching” 6, pp. 51–64. Google Scholar
Kendon A. (1986): Approaches to gesture. Amsterdam. Google Scholar
Marlsen-Wilson W.D., Levy, E.T. & Tyler L. (1982): Producing Interpretable Discourse: The Establishment and Maintenance of Reference. [In:]: Speech, Place and Action. R.J. Jarvella & W. Klein (eds.). London. Google Scholar
McNeill D. (1991): Hand and mind: What gestures reveal about thought. Chicago. Google Scholar
McNeill D. & Levy E. (1982): Conceptual representations in language activity and gesture. [In:] Speech, place, and action: Studies in deixis and related topics. R. Jarvella & W. Klein (eds.). Chichester, pp. 271–290. Google Scholar
Seaver P.W. (1992): Pantomime as an L2 Classroom Strategy. “Foreign Language Annals” 25(1), pp. 21–31.
Crossref
Google Scholar
Sooriya P. (2017): Non Verbal Communication. Solapur. Google Scholar
Tellier M. (2008): The effect of gestures on second language memorisation by young children. “Gesture, John Benjamins Publishing” 8(2), pp. 219–235.
Crossref
Google Scholar
Thornbury S. (2013, May 26): G is for Gesture [Web log post], accessed: 14.06.2017. Google Scholar
Wertheim E.G. (2008): The Importance of Effective Communication, , accessed: 14.06.2017. Google Scholar
Zeqiri L. (2013): Examining the Effectiveness of Some Creative Teaching Techniques Used at the Language Center, South East European University. “Journal of Education and Practice” 4(19), pp. 1–10. Google Scholar
Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej
Royal Academy of English in Rybnik
Fakulta aplikovaných jazykov EU v Bratislave
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.