Co motywuje i wpływa na uczenie się angielskiego przez studentów w trybie nauki hybrydowej?
Katarzyna Kozińska
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie UWMAbstrakt
Artykuł przedstawia badanie, którego celem było ustalenie, co motywuje i wpływa na uczenie się angielskiego przez studentów lingwistyki w biznesie w czasie semestru nauki hybrydowej (w trybie stacjonarnym oraz online, w zależności od przypadków COVID-19 wśród studentów). Badanie przeprowadzono na grupie 40 studentów. Do analizy danych zostało zastosowane mieszane podejście jakościowo-ilościowe. Wyniki pokazują, że istnieją różne czynniki, zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne, motywujące naukę studentów podczas trybu hybrydowego, jak również czynniki związane z internetem i niezależne od niego. Czynniki zewnętrzne lub instrumentalne to np. uczenie się umiejętności w celu znalezienia dobrej pracy po ukończeniu studiów, używanie angielskiego w czasie podróży
lub uczenie się z powodu testów. Czynniki wewnętrzne lub kognitywne obejmują uczenie się
z powodu fascynacji językiem i jego krajami albo zainteresowanie przedmiotem. W badaniu
ustalono również, że studenci nie radzą sobie dobrze z ciągłymi zmianami trybu nauki,
uważając brak stabilności oraz niespodziewane zmiany za zakłócające. Uczestnicy uznają
jednakże wpływ technologii dzięki trybowi online i stosują niektóre rozwiązania, nawet
gdy znowu uczą się stacjonarnie.
Słowa kluczowe:
motywacja, nauka mieszana, nauka hybrydowa, nauka angielskiego, COVID-19, studenci, nauka języka angielskiego jako obcegoBibliografia
Adam Mickiewicz University. Poznan. Poland (2023): About the university, , accessed: 18.03.2023. Google Scholar
Adedoyin O.B., Soykan E. (2020): Covid-19 pandemic and online learning: the challenges and opportunities, , accessed: 11.03.2023.
Crossref
Google Scholar
Bandura A. (1988): Self-regulation of motivation and action through goal systems. [In:] Cognitive perspectives on emotion and motivation. V. Hamilton, G.H. Bower, N.H. Frijda (eds). SpringerLink, pp. 37–61.
Crossref
Google Scholar
Council of Europe (2020): Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment – Companion volume. Strasbourg, , accessed: 03.02.2022. Google Scholar
Garrison D.R., Kanuka H. (2004): Blended learning: Uncovering its transformative potential in higher education,, accessed: 11.03.2023. Google Scholar
Instytucja PAN (2021): The Code of Ethics for Research Workers of The Polish Academy of Sciences, , accessed: 03.02.2022. Google Scholar
Jiang P., Namaziandost E., Azizi Z., Razmi M.H. (2022): Exploring the effects of online learning on EFL learners’ motivation, anxiety, and attitudes during the COVID-19 pandemic: a focus on Iran, , accessed:
Crossref
Google Scholar
03.2023. Google Scholar
Knowles M.S. (1973): The adult learner: A neglected species. Houston. Google Scholar
Komorowska H. (2009): Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa. Google Scholar
Kozinska K.A. (2013): Supporting lifelong learning with Open Educational Resources (OER) among diverse users: motivations for and approaches to learning with different OER. PhD thesis. The Open University. Google Scholar
Krashen S. (2013): The Compelling (and not just interesting) Hypothesis, , accessed: 03.02.2022. Google Scholar
Kreijins K., Kirschner P.A., Jochems W. (2003): Identifying the pitfalls for social interaction in computer-supported collaborative learning environments: a review of the research,
Crossref
Google Scholar
Social_Interaction_in_Computer-Supported_Collaborative_Learning_Environments_A_Review_of_the_Research>, accessed: 11.03.2023. Google Scholar
Lindeman E.C. (1926): The meaning of Adult Education. New York. Google Scholar
Maslow A.H. (1943): A theory of human motivation. “Psychological Review”. Vol. 50(4), pp. 370–396.
Crossref
Google Scholar
McAndrew P., Santos A., Lane A., Godwin S., Okada A., Wilson T., Connolly T., Ferreira G., Google Scholar
Buckingham Shum S., Bretts J., Webb R. (2009): OpenLearn Research Report 2006–2008. Milton Keynes. Google Scholar
Miles M.B., Huberman A.M. (1994): An Expanded Sourcebook. Qualitative Data Analysis.2nd ed. London. Google Scholar
Moore J.L., Dickson-Deane C., Galyen K. (2010): E-learning, online learning and distance learning environments: Are they the same? , accessed: 11.03.2023. Google Scholar
Muller C., Mildenberger T. (2021): Facilitating flexible learning by replacing classroom time with an online learning environment: A systematic review of blended learning in higher education, , accessed: 11.03.2023. Google Scholar
Preece J., Shneiderman B. (2009): The Reader-to-Leader Framework, , accessed: 11.03.2023. Google Scholar
Punch K.F. (2005): Introduction to Social Research – Quantitative and Qualitative Approaches. London. Google Scholar
Rogers C. (1959): A Theory of Therapy, Personality and Interpersonal Relationships as Developed in the Client-centred Framework. London. Google Scholar
Schunk D.H., Pintrich P.R., Meece J.L. (2008): Motivation in education: Theory, research and applications. 3rd ed. New York. Google Scholar
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie (2023): O uniwersytecie, , accessed: 18.03.2023. Google Scholar
Ur P. (1999): A course in language teaching. Trainee Book. Cambridge.
Crossref
Google Scholar
WSB University in Poznan (2023): About the university, , accessed: 18.03.2023. Google Scholar
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie UWM