Co motywuje i wpływa na uczenie się angielskiego przez studentów w trybie nauki hybrydowej?

Katarzyna Kozińska

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie UWM


Abstrakt

Artykuł przedstawia badanie, którego celem było ustalenie, co motywuje i wpływa na uczenie się angielskiego przez studentów lingwistyki w biznesie w czasie semestru nauki hybrydowej (w trybie stacjonarnym oraz online, w zależności od przypadków COVID-19 wśród studentów). Badanie przeprowadzono na grupie 40 studentów. Do analizy danych zostało zastosowane mieszane podejście jakościowo-ilościowe. Wyniki pokazują, że istnieją różne czynniki, zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne, motywujące naukę studentów podczas trybu hybrydowego, jak również czynniki związane z internetem i niezależne od niego. Czynniki zewnętrzne lub instrumentalne to np. uczenie się umiejętności w celu znalezienia dobrej pracy po ukończeniu studiów, używanie angielskiego w czasie podróży
lub uczenie się z powodu testów. Czynniki wewnętrzne lub kognitywne obejmują uczenie się
z powodu fascynacji językiem i jego krajami albo zainteresowanie przedmiotem. W badaniu
ustalono również, że studenci nie radzą sobie dobrze z ciągłymi zmianami trybu nauki,
uważając brak stabilności oraz niespodziewane zmiany za zakłócające. Uczestnicy uznają
jednakże wpływ technologii dzięki trybowi online i stosują niektóre rozwiązania, nawet
gdy znowu uczą się stacjonarnie.


Słowa kluczowe:

motywacja, nauka mieszana, nauka hybrydowa, nauka angielskiego, COVID-19, studenci, nauka języka angielskiego jako obcego


Adam Mickiewicz University. Poznan. Poland (2023): About the university, , accessed: 18.03.2023.   Google Scholar

Adedoyin O.B., Soykan E. (2020): Covid-19 pandemic and online learning: the challenges and opportunities, , accessed: 11.03.2023.
Crossref   Google Scholar

Bandura A. (1988): Self-regulation of motivation and action through goal systems. [In:] Cognitive perspectives on emotion and motivation. V. Hamilton, G.H. Bower, N.H. Frijda (eds). SpringerLink, pp. 37–61.
Crossref   Google Scholar

Council of Europe (2020): Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment – Companion volume. Strasbourg, , accessed: 03.02.2022.   Google Scholar

Garrison D.R., Kanuka H. (2004): Blended learning: Uncovering its transformative potential in higher education,, accessed: 11.03.2023.   Google Scholar

Instytucja PAN (2021): The Code of Ethics for Research Workers of The Polish Academy of Sciences, , accessed: 03.02.2022.   Google Scholar

Jiang P., Namaziandost E., Azizi Z., Razmi M.H. (2022): Exploring the effects of online learning on EFL learners’ motivation, anxiety, and attitudes during the COVID-19 pandemic: a focus on Iran, , accessed:
Crossref   Google Scholar

03.2023.   Google Scholar

Knowles M.S. (1973): The adult learner: A neglected species. Houston.   Google Scholar

Komorowska H. (2009): Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa.   Google Scholar

Kozinska K.A. (2013): Supporting lifelong learning with Open Educational Resources (OER) among diverse users: motivations for and approaches to learning with different OER. PhD thesis. The Open University.   Google Scholar

Krashen S. (2013): The Compelling (and not just interesting) Hypothesis, , accessed: 03.02.2022.   Google Scholar

Kreijins K., Kirschner P.A., Jochems W. (2003): Identifying the pitfalls for social interaction in computer-supported collaborative learning environments: a review of the research,
Crossref   Google Scholar

Social_Interaction_in_Computer-Supported_Collaborative_Learning_Environments_A_Review_of_the_Research>, accessed: 11.03.2023.   Google Scholar

Lindeman E.C. (1926): The meaning of Adult Education. New York.   Google Scholar

Maslow A.H. (1943): A theory of human motivation. “Psychological Review”. Vol. 50(4), pp. 370–396.
Crossref   Google Scholar

McAndrew P., Santos A., Lane A., Godwin S., Okada A., Wilson T., Connolly T., Ferreira G.,   Google Scholar

Buckingham Shum S., Bretts J., Webb R. (2009): OpenLearn Research Report 2006–2008. Milton Keynes.   Google Scholar

Miles M.B., Huberman A.M. (1994): An Expanded Sourcebook. Qualitative Data Analysis.2nd ed. London.   Google Scholar

Moore J.L., Dickson-Deane C., Galyen K. (2010): E-learning, online learning and distance learning environments: Are they the same? , accessed: 11.03.2023.   Google Scholar

Muller C., Mildenberger T. (2021): Facilitating flexible learning by replacing classroom time with an online learning environment: A systematic review of blended learning in higher education, , accessed: 11.03.2023.   Google Scholar

Preece J., Shneiderman B. (2009): The Reader-to-Leader Framework, , accessed: 11.03.2023.   Google Scholar

Punch K.F. (2005): Introduction to Social Research – Quantitative and Qualitative Approaches. London.   Google Scholar

Rogers C. (1959): A Theory of Therapy, Personality and Interpersonal Relationships as Developed in the Client-centred Framework. London.   Google Scholar

Schunk D.H., Pintrich P.R., Meece J.L. (2008): Motivation in education: Theory, research and applications. 3rd ed. New York.   Google Scholar

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie (2023): O uniwersytecie, , accessed: 18.03.2023.   Google Scholar

Ur P. (1999): A course in language teaching. Trainee Book. Cambridge.
Crossref   Google Scholar

WSB University in Poznan (2023): About the university, , accessed: 18.03.2023.   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2023-12-20

Cited By /
Share

Kozińska, K. (2023). Co motywuje i wpływa na uczenie się angielskiego przez studentów w trybie nauki hybrydowej?. Prace Językoznawcze, 25(4), 161–176. https://doi.org/10.31648/pj.9358

Katarzyna Kozińska 
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie UWM