Reprezentacja osoby starszej w polskiej kampanii społecznej. Studium przypadku
Abstrakt
Artykuł omawia wizerunek osób starszych w kampaniach społecznych na przykładzie inicjatywy polskiego Ministerstwa Cyfryzacji. Jako że większość polskich badań koncentrowała się na reklamie, w odniesieniu do badań nad reprezentacją osób starszych w kampaniach społecznych istnieje luka, którą niniejszy artykuł wypełnia. Łącząc spostrzeżenia z krytycznej analizy dyskursu i semiotyki społecznej, badanie jest ugruntowane w tradycji multimodalnej analizy dyskursu (MDA), co pozwoliło na dokładne zbadanie różnych modusów w celu nakreślenia, w jaki sposób tworzą one spójne znaczenie. Wykazano,
że przedstawienie osoby starszej było pozytywne, ponieważ pokazano ją jako aktywnego
i niezależnego użytkownika internetu, co różni się od tradycyjnej reprezentacji takich
osób. Warto jednak zwrócić uwagę, że zachęcanie odbiorców do naśladowania działań
starszej celebrytki wydaje się dobrym rozwiązaniem w odniesieniu do seniorów z klasy
średniej i wyższej, ponieważ ich kapitał – zarówno społeczny, jak i finansowy – pozwala
im na wzorowanie się na Barbarze Bursztynowicz. Seniorzy wykluczeni cyfrowo mogą
mieć jednak trudności z identyfikacją z osobą o takim statusie. Omawiana kampania
społeczna kontestuje stereotypowe wyobrażania na temat starości (tj. seniorów niezdolnych
do korzystania z nowoczesnych technologii lub zależnych od młodszych członków rodziny),
oferując inną i pozytywną perspektywę, która podkreśla ich sprawczość.
Słowa kluczowe:
multimodalna analiza dyskursu, reprezentacja w dyskursie, seniorzy, kampanie społeczne, semiotyka społecznaBibliografia
Arcimowicz K. (2016): Rodzina w dyskursie polskich telesag. [In:] Seriale w kontekście kulturowym. Sfery życia – z życia sfer. D. Bruszewska-Przytuła, M. Cichmińska, P. Przytuła (eds). Olsztyn, pp. 1–15. Google Scholar
Badowska S., Rogala A. (2016): Identifying the Portrayal of 50+ Consumers in Polish Print Advertising. “Economic and Business Review” 2(16), pp. 77–91.
Crossref
Google Scholar
Bandura A. (1988): Organisational Applications of Social Cognitive Theory. “Australian Journal of Management” 13(2), pp. 275–302.
Crossref
Google Scholar
Barrick A.L., Hutchinson R.L., Deckers L.H. (1990): Humor, Aggression, and Aging. “The Gerontologist” 30(5), pp. 675–678.
Crossref
Google Scholar
Bateman J., Delin J., Henschel R. (2004): Multimodality and Empiricism Preparing for a Corpus-based Approach to the Study of Multimodal Meaning-baking. [In:] Perspectives on Multimodality. E. Ventola, C. Charles, M. Kaltenbacher (eds). Amsterdam-Philadelphia, pp. 65–87.
Crossref
Google Scholar
Chen Y., Adolphs S., Knight D. (2020): Multimodal Discourse Analysis. [In:] The Routledge Handbook of Corpus Approaches to Discourse Analysis. E. Friginal, J.A. Hardy (eds), London, pp. 98–115.
Crossref
Google Scholar
Clarke L.H., Bennett E.V., Liu C. (2014): Aging and Masculinity: Portrayals in Men’s Magazines. “Journal of Aging Studies” 31, pp. 26–33.
Crossref
Google Scholar
Czarnecka M., Kelm H., Koczur W. (2023): Wykluczenie cyfrowe seniorów w zakresie korzystania z usług społecznych w Polsce w dobie demograficznego starzenia się ludności. “Optimum. Economic Studies” 111(1), pp. 89–106.
Crossref
Google Scholar
Forceville C. (1999): Educating the Eye? Kress and Van Leeuwen’s Reading Images: The Grammar of Visual Design (1996). “Language and Literature” 8(2), pp. 163–178.
Crossref
Google Scholar
Forchtner B. (2011): Critique, the Discourse–Historical Approach, and the Frankfurt School. “Critical Discourse Studies” 8(1), pp. 1–14.
Crossref
Google Scholar
Halliday M.A.K. (1985): An Introduction to Functional Grammar. London. Google Scholar
Hart C. (2014): Discourse, Grammar and Ideology: Functional and Cognitive Perspectives. London. Google Scholar
Harwood J., Giles H. (1992): ‘Don’t Make me Laugh’: Age Representations in a Humorous Context, “Discourse & Society” 3(4), pp. 403-436.
Crossref
Google Scholar
Jewitt C., Henriksen B. (2016): Social Semiotic Multimodality. [In:] Handbuch Sprache im Multimodalen Kontext N.-M. Klug, H. Stöckl (eds). Berlin, pp. 145–165.
Crossref
Google Scholar
Kenalemang L.M. (2022): Visual Ageism and the Subtle Sexualisation of Older Celebrities in L’Oréal’s Advert Campaigns: A Multimodal Critical Discourse Analysis. “Ageing and Society” 42(9), pp. 2122–2139.
Crossref
Google Scholar
Kinsella K., Velkoff V.A. (2002): The Demographics of Aging. “Aging Clinical and Experimental Research” 14(3), pp. 159–169.
Crossref
Google Scholar
Krajowy Instytut Mediów: Ponad 78% Polaków w wieku 65+ korzysta z komórki, , accessed: 23.09.2023.
Crossref
Google Scholar
Kress G., van Leeuwen T. (2006): Reading Images. The Grammar of Visual Design. London.
Crossref
Google Scholar
Leszko M., Zając-Lamparska L., Trempała J. (2015): Aging in Poland. “The Gerontologist” 55(5), pp. 707–715.
Crossref
Google Scholar
Loos E., Ivan L. (2018): Visual Ageism in the Media. [In:] Contemporary Perspectives on Ageism: International Perspectives on Aging. L. Ayalon, C. Tesch-Römer (eds). Cham, pp. 163–176.
Crossref
Google Scholar
Lytle A., Levy, S.R. (2022): Reducing Ageism Toward Older Adults and Highlighting Older Adults as Contributors During the COVID‐19 Pandemic. “Journal of Social Issues” 78(4), pp. 1066–1084.
Crossref
Google Scholar
Machin D., Mayr A. (2012): How to Do Critical Discourse Analysis. A Multimodal Introduction. London. Google Scholar
Machin D., van Leeuwen T. (2016): Sound, Music and Gender in Mobile Games. “Gender & Language” 10(3), pp. 412–432.
Crossref
Google Scholar
Marshall B.L. (2014): Sexualizing the Third Age. [In:] Aging, Media, and Culture. C.L. Harrington, D. Bielby, A.R. Bardo (eds). Lanham, pp. 169–180. Google Scholar
McIntyre D. (2008). Integrating Multimodal Analysis and the Stylistics of Drama: a Multimodal Perspective on Ian McKellen’s Richard III. “Language and Literature” 17(4), pp. 309–334.
Crossref
Google Scholar
Ministerstwo Cyfryzacji: Seniorze – spotkajmy się w sieci, , accessed: 2309.2023. Google Scholar
Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej: Informacja o sytuacji osób starszych w Polsce za 2020 r., , accessed: 23.09.2023. Google Scholar
Mizielińska J., Stasińska A. (2017): “There Is Nothing Like a Family”: Discourses on Families of Choice in Poland. “Journal of Homosexuality” 64(13), pp. 1793–1815.
Crossref
Google Scholar
Mulderrig J. (2017): Reframing Obesity: A Critical Discourse Analysis of the UK’s First Social Marketing Campaign. “Critical Policy Studies” 11(4), pp. 455–476.
Crossref
Google Scholar
O’Halloran K.L. (2011): Multimodal Discourse Analysis. [In:] The Bloomsbury Companion to Discourse Analysis. K. Hyland, B. Paltridge (eds). London–New York, pp. 120–137. Google Scholar
Oute J., Huniche L., Nielsen C.T., Petersen A. (2015): The Politics of Mental Illness and Involvement – A Discourse Analysis of Danish Anti-Stigma and Social Inclusion Campaigns. “Advances in Applied Sociology” 5(11), pp. 273–285.
Crossref
Google Scholar
Shimp T.A. (2017): Advertising, Promotion, and Other Aspects of Integrated Marketing Communications. Seventh Edition. Mason. Google Scholar
Skorupska-Raczyńska E., Rutkowska J. (2017): Obraz rodziny w polskich serialach familijnych (na przykładzie filmów „M jak miłość”, „Klan” i „Barwy szczęścia”). “Język. Religia. Tożsamość” 15(1), pp. 85–101. Google Scholar
van Dijk T.A. (2006): Ideology and Discourse Analysis. “Journal of Political Ideologies” 11(2), pp. 115–140.
Crossref
Google Scholar
van Leeuwen T. (1999): Speech, Music, Sound. Basingstoke.
Crossref
Google Scholar
van Leeuwen T. (2008): Discourse and Practice: New Tools for Critical Analysis. Oxford. Wodak R. (2011): Critical Linguistics and Critical Discourse Analysis. “Discursive Pragmatics” 8, pp. 50–70.
Crossref
Google Scholar
Yip J.A., Schweitzer M.E. (2015): Trust Promotes Unethical Behavior: Excessive Trust, Opportunistic Exploitation, and Strategic Exploitation. “Current Opinion in Psychology” (6), pp. 216–220.
Crossref
Google Scholar