Tradycje konceptualizacji śmierci w etnograficznej komunikacji respondenckiej z powiatu augustowskiego

Arkadiusz Dudziak




Аннотация

Przedmiotem badań są ludowe wyobrażenia kulturowe z zakresu antropologii śmierci. Zostały one zarejestrowane w etnograficznej komunikacji respondenckiej w północno-wschodniej Polsce, na terenie powiatu augustowskiego. Wywody sytuują się w metodologicznym paradygmacie nauk o komunikacji społecznej, w kręgu zainteresowań antropologii lingwistycznej. W procesie badawczym komunikowanych treści antropotanatologicznych zastosowano metodę antropologicznej hermeneutyki tekstu. Wyniki badań potwierdziły hipotezy etnologów oraz antropologów języka: a) folklor cechuje się silnym lękiem antropotanatologicznym, b) formy językowe odzwierciedlają światopogląd wspólnoty komunikatywnej, c) ludowa antropologia śmierci jest dowodem uniwersalności myślenia mitologicznego, d) mitologizacja jest formą neutralizacji lęku przed śmiercią w etnograficznej komunikacji respondenckiej, e) antropotanatologia ludowa cechuje się określonymi regułami kulturowo-językowymi, f) źródła kulturowe antropotanatologii okolic Augustowa mają rodowód indoeuropejski.


Ключевые слова:

antropotanatologia, antropologia lingwistyczna, etniczne relacje wierzeniowe, etniczne relacje wspomnieniowe


Ahearn L. M. (2013): Antropologia lingwistyczna: Wprowadzenie. Przeł. P. Usakiewicz. Kraków.   Google Scholar

Ariès Ph. (1993): Śmierć odwrócona. Przeł. J. M. Godzimirski. [W:] Antropologia śmierci. Myśl francuska. Red. S. Cichowicz, J. M. Godzimirski. Warszawa, s. 227–283.   Google Scholar

Awdiejew A., Habrajska G. (2010): Komponowanie sensu w procesie odbioru komunikatów. Łódź.   Google Scholar

Bernard A. (2006): Antropologia. Zarys teorii i historii. Przeł. S. Szymański. Warszawa.   Google Scholar

Biegeleisen H. (1930): Śmierć w obrzędach, zwyczajach i wierzeniach ludu polskiego. Warszawa.   Google Scholar

Burzyńska A. B., Kamieniecki J. (1998): Wpływ przeszłości na językowy obraz śmierci ludzi i zwierząt w polszczyźnie. „Etnolingwistyka. Problemy Języka i Kultury” nr 9–10, s. 81–92.   Google Scholar

Chruszczewski P. P. (2011). Językoznawstwo antropologiczne. Zadania i metody. Wrocław.   Google Scholar

Drowdwiłło-Batura I. (2007): Relikty kultury tradycyjnej w świadomości mieszkańców powiatu augustowskiego w końcu XX wieku: nazewnictwo, duchy, strachy, zwidy, lecznictwo. „Rocznik Augustowsko-Suwalski” nr 7, s. 109–144.   Google Scholar

Dudziak A., Paiunena M. (2018): Mikrotoponimy jako sposób kreowania ludowych miejsc kulturowych – podejście antropologii lingwistycznej. „Studia z Filologii Polskiej i Słowiańskiej” nr 53, s. 25–42.   Google Scholar

Eliade M. (1993): Traktat o historii religii. Przeł. J. W. Kowalski. Łódź.   Google Scholar

Eliade M. (1994): Mefistofeles i androgyn. Przeł. B. Kupis. Warszawa.   Google Scholar

Fischer A. (1934). Etnografia słowiańska. Zeszyt trzeci. Polacy. Lwów–Warszawa.   Google Scholar

Grabias S. (2001). Język w zachowaniach społecznych. Lublin.   Google Scholar

Grzegorczykowa R. (1990). Wprowadzenie do semantyki językoznawczej. Warszawa.   Google Scholar

Józefów-Czerwińska B. (2017): Zabobonem nazwano… O wierzeniach, wartościach i dawnych przekonaniach mieszkańców polsko-białoruskiego pogranicza w ich związkach z przeszłością. Warszawa.   Google Scholar

Kiklewicz A. (2016): Postmodernizm jako czynnik zmian we współczesnym językoznawstwie w aspekcie epistemicznym, społecznym i etycznym (przy uwzględnieniu innych nauk humanistycznych). Cz. II. „LingVaria” nr XI/2/22, s. 25–41.   Google Scholar

Malinowski B. (2000): Problem znaczenia w językach pierwotnych. Przeł. T. Szczerbowski. [W:] Językoznawstwo Bronisława Malinowskiego. T. 2. Red. K. Pisarkowa. Kraków, s. 5–48.   Google Scholar

Ricoeur P. (1985). Egzystencja i hermeneutyka. Przeł. K. Tarnowski. Warszawa.   Google Scholar

Ricoeur P. (1989). Język, tekst, interpretacja. Przeł. K. Rosner, P. Graff. Warszawa.   Google Scholar

Ricoeur P. (2009). O interpretacji. Esej o Freudzie. Przeł. M. Falski. Warszawa.   Google Scholar

Słupecki L. P. (1993): Wawel jako święta góra a słowiańskie mity o zajęciu kraju. „Przegląd Religioznawczy” nr 2, s. 14–15.   Google Scholar

Spitulnik D. (2001): The social circulation of media discourse and the mediation of communities. [W:] Linguistic Anthropology: A Reader. A. Duranti (ed.). Oxford, s. 95–118.   Google Scholar

Szyjewski A. (2003): Religia Słowian. Kraków.   Google Scholar

Tabakowska E. (2001). Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa. Kraków.   Google Scholar

Thomas L.-V. (1993): Wprowadzenie do antropotanatologii. Przeł. S. Cichowicz. [W:] Antropologia śmierci. Myśl francuska. Red. S. Cichowicz, J. M. Godzimirski. Warszawa, s. 24–34.   Google Scholar

Wenklar K. (2011): Kobieta Pokucia i Huculszczyzny. Studium etnolingwistyczne. Kraków.   Google Scholar

Wysoczański W. (2012): Umieranie i śmierć. Wielowymiarowość językowa. Wrocław.   Google Scholar


Опубликован
2020-01-22

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Dudziak, A. (2020). Tradycje konceptualizacji śmierci w etnograficznej komunikacji respondenckiej z powiatu augustowskiego. Prace Językoznawcze, 22(1), 37–44. https://doi.org/10.31648/pj.4970

Arkadiusz Dudziak