Wizualizacja informacji na przykładzie tekstów medialnych poświęconych koronawirusowi
Magdalena Makowska
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w OlsztynieАннотация
Artykuł stanowi głos w dyskusji nad możliwościami wizualizacji informacji w mediach
społecznościowych. Przedmiotem analizy mediolingwistycznej czyni komunikaty powstałe
w związku z pandemią koronawirusa, opublikowane na Twitterze przez polskich nadawców
instytucjonalnych (KPRM, GIS, MZ). Celem artykułu jest przedstawienie zróżnicowanych
pod względem językowym, strukturalnym i funkcjonalnym form wizualizacji informacji,
uwzględniających specyfikę medium, jakim jest Twitter. Jak dowodzi analiza korpusu,
zróżnicowanie semiotyczne tych komunikatów ma związek z realizowanymi przez nie
funkcjami, wśród których dominują funkcja informacyjna, edukacyjna i prospołeczna.
Korelacja ta sprawia, że teksty te spełniają warunki funkcjonalnego designu informacji.
Ключевые слова:
wizualizacja informacji, mediolingwistyka, Twitter, multimodalnośćБиблиографические ссылки
Adamska K. (2015): Hashtag, czyli komunikat? Rola i funkcje hashtagów na Twitterze. „Studia Medioznawcze” 3 (62), s. 61–71.
Crossref
Google Scholar
Barthes R. (1982): Camera Lucida: Reflections on Photography. New York. Google Scholar
Bucher H.-J. (2007): Textdesign und Multimodalität. Zur Semantik und Pragmatik medialer Gestaltungsformen. [W:] Textdesign und Textwirkung in der massenmedialen Kommunikation. Red. K. S. Roth, J. Spitzmüller. Konstanz, s. 49–76. Google Scholar
Bucher H.-J. (2010): Multimodalität – eine Universalie des Medienwandels: Problemstellungen und Theorien der Multimodalitätsforschung. [W:] Neue Medien – neue Formate. Ausdifferenzierung und Konvergenz in der Medienkommunikation. Red. H.-J. Bucher, Th. Gloning, K. Lehnen. Frankfurt–New York, s. 41–79. Google Scholar
Bucher H.-J. (2015): Rozumienie multimodalne lub recepcja jako interakcja. Teoretyczne i empiryczne podstawy systematycznej analizy multimodalności. Tłum. M. Lisiecka-Czop. [W:] Lingwistyka mediów. Antologia tłumaczeń. Red. R. Opiłowski, J. Jarosz, P. Staniewski. Wrocław, s. 79–110. Google Scholar
Cicha K. (2017): Komunikacja wizualna – humanistyczne oblicze informatyki? „Studia Ekonomiczne. Google Scholar
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 317, s. 42–53. Google Scholar
Evans C. (2019): Historia kolorów. Tajemniczy świat barw. Tłum. W. Jeżewski. Warszawa. Google Scholar
Hopfinger M. (2013): Czy obraz wypiera słowo? [W:] Komunikacja wizualna w prasie i w mediach elektronicznych. Red. K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, J. Snopek, K. Groń. Warszawa, s. 11–14. Google Scholar
Lakoff G., Johnson M. (2010): Metafory w naszym życiu. Tłum. T. P. Krzeszowski. Warszawa. Google Scholar
Leszkowicz M. (2012): Projektowanie graficzne a proces czytania i tworzenia wizualnych znaczeń , dostęp: 10.09.2020. Google Scholar
Levinson P. (2010): Nowe nowe media. Tłum. M. Zawadzka. Kraków. Google Scholar
Loewe I. (2018): Od mediosfery do mediologii. [W:] Współczesne media. Zagadnienia ogólne. Multimodalność mediów drukowanych. Red. I. Hofman, D. Kępa-Figura. T. 1. Lublin, Google Scholar
s. 21–33. Google Scholar
Maćkiewicz J. (2017): Badanie mediów multimodalnych – multimodalne badanie mediów. „Studia Medioznawcze” 2 (69), s. 33–42.
Crossref
Google Scholar
Makowska M. (2020): #naukanatwitterze. O multimodalnym designie informacji w dyskursie cyfrowym. „Forum Lingwistyczne” 7, s. 89–104.
Crossref
Google Scholar
Manovich L. (2006): Język nowych mediów. Tłum. P. Cypryański. Warszawa. Google Scholar
Mayer R. E. (2001): Multimedia learning. New York.
Crossref
Google Scholar
Mazurek K. (2019): # hashtag – element dyskusji w mediach społecznościowych. „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia de Cultura” 11 (1), s. 49–65.
Crossref
Google Scholar
Mistewicz E. (2014): Twitter. Sukces komunikacji w 140 znakach. Tajemnice narracji dla firm, instytucji i liderów opinii. Warszawa. Google Scholar
Palczewski M. (2014): Tweet jako odmiana newsa czy nowy (ponowoczesny) gatunek dziennikarski? „Nowe Media” 4, s. 31–49.
Crossref
Google Scholar
Schmitz U. (2016): Randgrammatik und Design. [W:] IDS Sprachreport 3, s. 8–17. Google Scholar
Stöckl H. (2003): ‚Imagine’: Stilanalyse multimodal – am Beispiel des TV-Werbespots. [W:] Sprachstil – Zugänge und Anwendungen. Red. I. Barz, G. Lerchner, M. Schröder. Heidelberg, s. 305–323. Google Scholar
Stöckl H. (2004): Typographie: Körper und Gewand des Textes. Linguistische Überlegungen zu typographischer Gestaltung. „ZfAL Zeitschrift für Angewandte Linguistik“ 41, s. 5–48. Google Scholar
Stöckl H. (2015): Czytanie tekstów językowo-obrazowych Elementy kompetencji podstawowej. Tłum. J. Pociask. [W:] Lingwistyka mediów. Antologia tłumaczeń. Red. R. Opiłowski, J. Jarosz, P. Staniewski. Wrocław, s. 113–137. Google Scholar
Szews P. (2014): Demotywatory i internetowe memy – o łączeniu słowa i obrazu na Twitterze. [W:] Kreatywność językowa w przestrzeni medialnej. Red. K. Burska, B. Cieśla. Łódź,
Crossref
Google Scholar
s. 177–191. Google Scholar
Wielki słownik języka polskiego. Red. P. Żmigrodzki , dostęp: 10.09.2020. (WSJP) Google Scholar
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie