Wizualizacja informacji na przykładzie tekstów medialnych poświęconych koronawirusowi

Magdalena Makowska

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie


Анотація

Artykuł stanowi głos w dyskusji nad możliwościami wizualizacji informacji w mediach
społecznościowych. Przedmiotem analizy mediolingwistycznej czyni komunikaty powstałe
w związku z pandemią koronawirusa, opublikowane na Twitterze przez polskich nadawców
instytucjonalnych (KPRM, GIS, MZ). Celem artykułu jest przedstawienie zróżnicowanych
pod względem językowym, strukturalnym i funkcjonalnym form wizualizacji informacji,
uwzględniających specyfikę medium, jakim jest Twitter. Jak dowodzi analiza korpusu,
zróżnicowanie semiotyczne tych komunikatów ma związek z realizowanymi przez nie
funkcjami, wśród których dominują funkcja informacyjna, edukacyjna i prospołeczna.
Korelacja ta sprawia, że teksty te spełniają warunki funkcjonalnego designu informacji.


Ключові слова:

wizualizacja informacji, mediolingwistyka, Twitter, multimodalność


Adamska K. (2015): Hashtag, czyli komunikat? Rola i funkcje hashtagów na Twitterze. „Studia Medioznawcze” 3 (62), s. 61–71.
Crossref   Google Scholar

Barthes R. (1982): Camera Lucida: Reflections on Photography. New York.   Google Scholar

Bucher H.-J. (2007): Textdesign und Multimodalität. Zur Semantik und Pragmatik medialer Gestaltungsformen. [W:] Textdesign und Textwirkung in der massenmedialen Kommunikation. Red. K. S. Roth, J. Spitzmüller. Konstanz, s. 49–76.   Google Scholar

Bucher H.-J. (2010): Multimodalität – eine Universalie des Medienwandels: Problemstellungen und Theorien der Multimodalitätsforschung. [W:] Neue Medien – neue Formate. Ausdifferenzierung und Konvergenz in der Medienkommunikation. Red. H.-J. Bucher, Th. Gloning, K. Lehnen. Frankfurt–New York, s. 41–79.   Google Scholar

Bucher H.-J. (2015): Rozumienie multimodalne lub recepcja jako interakcja. Teoretyczne i empiryczne podstawy systematycznej analizy multimodalności. Tłum. M. Lisiecka-Czop. [W:] Lingwistyka mediów. Antologia tłumaczeń. Red. R. Opiłowski, J. Jarosz, P. Staniewski. Wrocław, s. 79–110.   Google Scholar

Cicha K. (2017): Komunikacja wizualna – humanistyczne oblicze informatyki? „Studia Ekonomiczne.   Google Scholar

Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 317, s. 42–53.   Google Scholar

Evans C. (2019): Historia kolorów. Tajemniczy świat barw. Tłum. W. Jeżewski. Warszawa.   Google Scholar

Hopfinger M. (2013): Czy obraz wypiera słowo? [W:] Komunikacja wizualna w prasie i w mediach elektronicznych. Red. K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, J. Snopek, K. Groń. Warszawa, s. 11–14.   Google Scholar

Lakoff G., Johnson M. (2010): Metafory w naszym życiu. Tłum. T. P. Krzeszowski. Warszawa.   Google Scholar

Leszkowicz M. (2012): Projektowanie graficzne a proces czytania i tworzenia wizualnych znaczeń , dostęp: 10.09.2020.   Google Scholar

Levinson P. (2010): Nowe nowe media. Tłum. M. Zawadzka. Kraków.   Google Scholar

Loewe I. (2018): Od mediosfery do mediologii. [W:] Współczesne media. Zagadnienia ogólne. Multimodalność mediów drukowanych. Red. I. Hofman, D. Kępa-Figura. T. 1. Lublin,   Google Scholar

s. 21–33.   Google Scholar

Maćkiewicz J. (2017): Badanie mediów multimodalnych – multimodalne badanie mediów. „Studia Medioznawcze” 2 (69), s. 33–42.
Crossref   Google Scholar

Makowska M. (2020): #naukanatwitterze. O multimodalnym designie informacji w dyskursie cyfrowym. „Forum Lingwistyczne” 7, s. 89–104.
Crossref   Google Scholar

Manovich L. (2006): Język nowych mediów. Tłum. P. Cypryański. Warszawa.   Google Scholar

Mayer R. E. (2001): Multimedia learning. New York.
Crossref   Google Scholar

Mazurek K. (2019): # hashtag – element dyskusji w mediach społecznościowych. „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia de Cultura” 11 (1), s. 49–65.
Crossref   Google Scholar

Mistewicz E. (2014): Twitter. Sukces komunikacji w 140 znakach. Tajemnice narracji dla firm, instytucji i liderów opinii. Warszawa.   Google Scholar

Palczewski M. (2014): Tweet jako odmiana newsa czy nowy (ponowoczesny) gatunek dziennikarski? „Nowe Media” 4, s. 31–49.
Crossref   Google Scholar

Schmitz U. (2016): Randgrammatik und Design. [W:] IDS Sprachreport 3, s. 8–17.   Google Scholar

Stöckl H. (2003): ‚Imagine’: Stilanalyse multimodal – am Beispiel des TV-Werbespots. [W:] Sprachstil – Zugänge und Anwendungen. Red. I. Barz, G. Lerchner, M. Schröder. Heidelberg, s. 305–323.   Google Scholar

Stöckl H. (2004): Typographie: Körper und Gewand des Textes. Linguistische Überlegungen zu typographischer Gestaltung. „ZfAL Zeitschrift für Angewandte Linguistik“ 41, s. 5–48.   Google Scholar

Stöckl H. (2015): Czytanie tekstów językowo-obrazowych Elementy kompetencji podstawowej. Tłum. J. Pociask. [W:] Lingwistyka mediów. Antologia tłumaczeń. Red. R. Opiłowski, J. Jarosz, P. Staniewski. Wrocław, s. 113–137.   Google Scholar

Szews P. (2014): Demotywatory i internetowe memy – o łączeniu słowa i obrazu na Twitterze. [W:] Kreatywność językowa w przestrzeni medialnej. Red. K. Burska, B. Cieśla. Łódź,
Crossref   Google Scholar

s. 177–191.   Google Scholar

Wielki słownik języka polskiego. Red. P. Żmigrodzki , dostęp: 10.09.2020. (WSJP)   Google Scholar

##plugins.themes.libcom.download##


Опубліковано
2021-09-30

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Makowska, M. (2021). Wizualizacja informacji na przykładzie tekstów medialnych poświęconych koronawirusowi. Prace Językoznawcze, 23(3), 239–255. https://doi.org/10.31648/pj.6848

Magdalena Makowska 
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie



Ліцензія

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.uk