Nazwy restauracji w łódzkim Orientarium proponowane przez internautów a współczesne tendencje onimiczne
Katarzyna Burska
Uniwersytet ŁódzkiАннотация
Celem artykułu jest zweryfikowanie, które współcześnie obserwowane tendencje onimiczne w zakresie chrematonimów marketingowych dostrzec można w propozycjach internautów zgłoszonych do konkursu na nazwę restauracji w Orientarium w Łodzi, zorganizowanego na oficjalnym profilu miasta na Facebooku w lutym 2022 r. Podstawę badawczą stanowi 1200 kreacji nazewniczych. W analizowanym materiale wyróżniono następujące nazwy: nawiązujące do miejsca, w którym ma znajdować się lokal gastronomiczny; oparte na słownictwie z pola semantycznego jedzenie i kulinaria; eksponujące lokalność; wskazujące na właściciela obiektu; wykorzystujące szeroko rozumiane konotacje kulturowe, a także nazwy-postulaty, za pomocą których internauci manifestowali swoje poglądy. Wśród propozycji zabrakło przykładów, które obrazowałyby wystrój wnętrza czy charakteryzowały właściciela, z rzadka powoływano się na specjalizację w określonej kuchni czy serwowane potrawy. W wiele nazw wpisany był wykładnik wartościowania pozytywnego. Internauci wykorzystywali wszystkie możliwe formalne sposoby tworzenia onimów, tj. transonimizację, onimizację, sięgali także po nowe wyrazy i nowe związki wyrazowe.
Ключевые слова:
nazwy restauracji, chrematonimia marketingowa, motywacja nazewnicza, nazwy własne, OrientariumБиблиографические ссылки
Afeltowicz B. (2000): Nazwy lokali gastronomicznych w Szczecinie. [W:] Onomastyka polska a nowe kierunki językoznawcze: materiały z XI Ogólnopolskiej Konferencji Onomastycz¬nej 15–17 czerwca 1998 Bydgoszcz–Pieczyska. Red. M. Czachorowska, Ł.M. Szewczyk. Bydgoszcz, s. 195–210. Google Scholar
Biolik M. (2011): Modele strukturalne nazw własnych przedsiębiorstw i lokali branży gastro¬nomicznej w województwie warmińsko-mazurskim. [W:] Chrematonimia jako fenomem współczesności. Red. M. Biolik, J. Duma. Olsztyn, s. 59–78. Google Scholar
Borowiak P. (2021): Polskie i bułgarskie firmonimy w perspektywie komunikacyjno-wizualnej. Poznań.
Crossref
Google Scholar
Dombrowski A. (2015): Nazwy wrocławskich restauracji jako przykład urbochrematonimów – analiza semantyczna. „Językoznawstwo” 1(9), s. 31–41. Google Scholar
Gajewska U. (2010): Nazwy lokali gastronomicznych w Rzeszowie. [W:] Rzeszów i okolice: język, historia, kultura. Red. J. Lizak, E. Błachowicz. Rzeszów, s. 87–96. Google Scholar
Gałkowski A. (2014): Motywacja w procesie tworzenia chrematonimii marketingowej. „Poznańskie Spotkania Językoznawcze” 27, s. 63–72.
Crossref
Google Scholar
Gałkowski A. (2015): Funkcja marketingowa chrematonimów w przestrzeni gospodarczej. [W:] Funkcje nazw własnych w kulturze i komunikacji. Red. I. Sarnowska-Giefing, M. Ba¬lowski, M. Graf. Poznań, s. 171–180. Google Scholar
Graf M. (2008): Nazwy budowli i miejsc wydzielonych. [W:] Nazewnictwo geograficzne Pozna¬nia. Red. Z. Zagórski. Poznań, s. 541–611. Google Scholar
Groblińska J. (2020): Nieoficjalne miejskie nazewnictwo Łodzi. Słownik. Łódź. Google Scholar
Habrajska G. (1992): Dziedzictwo stu lat kontaktów kulturowych polsko-niemieckich w słow¬nictwie łódzkim. [W:] „Język a Kultura”. T. 7: Kontakty języka polskiego z innymi językami na tle kontaktów kulturowych. Red. J. Mackiewicz, J. Siatkowski. Wrocław, s. 25–30. Google Scholar
Kreja B. (1994): Fokarium ‘basen dla fok’ i inne formacje na -arium. „Język Polski” 74, s. 150–151. Google Scholar
Łobacz P., Mikołajczak-Matyja N. (2002): Skojarzenia słowne w psycholeksykologii i onoma¬styce psycholingwistycznej. Poznań. Google Scholar
Łuc I. (2020a): Do you speak godka? Leksyka gwary górnośląskiej jako perswazyjny komponent polszczyzny konsumpcyjnej. „Studia Językoznawcze” 19, s. 265–276.
Crossref
Google Scholar
Łuc I. (2020b): Nazwy górnośląskich kawiarni w orbicie kultury konsumpcyjnej. „Onomastica” 64, s. 149–166.
Crossref
Google Scholar
Mazur R., Żebrowska B. (2018): Nazwa najkrótszym komunikatem perswazyjnym. Analiza chrematonimów marketingowych na przykładzie nazw polskich piw rzemieślniczych. [W:] Nasz język ojczysty: etyka i estetyka słowa. Red. M. Mycawka, R. Mazur, B. Żebrowska. Kraków, s. 235–260. Google Scholar
Oronowicz-Kida E. (2018): Buciarnia, hamownia, kosmetykarnia – formacje potencjalne we współczesnym polskim nazewnictwie. [W:] Onomastyka – neohumanistyka – nauki spo¬łeczne. Red. U. Bijak, H. Górny, M. Magda-Czekaj. Kraków, s. 395–402.
Crossref
Google Scholar
Palinciuc E. (2007): Nazwy własne restauracji, kawiarni i klubów na krakowskim Kazimierzu w interpretacji historycznokulturowej. „Onomastica” 52, s. 285–302. Google Scholar
Paszko M. (2020): Analiza semantyczna nazw białostockich lokali gastronomicznych. „Biało¬stockie Archiwum Językowe” 20, s. 189–202.
Crossref
Google Scholar
Przybylska R. (2002): Konwencje nazewnicze w obrębie nazw barów, kawiarni i restauracji. [W:] Rozmaitości językowe. Red. M. Skarżyński, M. Szpiczakowska. Kraków, s. 247–255. Google Scholar
Rutkiewicz-Hanczewska M. (2014): Moda w zakresie morfologii współczesnych emporionimów. „Poznańskie Spotkania Językoznawcze” 27, s. 135–144.
Crossref
Google Scholar
Rutkowski M. (2003): Nazwy na sprzedaż. O nazewnictwie na usługach marketingu. „Ono¬mastica” 48, s. 239–254. Google Scholar
Siwiec A. (2012): Nazwy własne obiektów handlowo-usługowych w przestrzeni miasta. Lublin. Google Scholar
Uniwersytet Łódzki