Nazwy restauracji w łódzkim Orientarium proponowane przez internautów a współczesne tendencje onimiczne

Katarzyna Burska

Uniwersytet Łódzki


Аннотация

Celem artykułu jest zweryfikowanie, które współcześnie obserwowane tendencje onimiczne w zakresie chrematonimów marketingowych dostrzec można w propozycjach internautów zgłoszonych do konkursu na nazwę restauracji w Orientarium w Łodzi, zorganizowanego na oficjalnym profilu miasta na Facebooku w lutym 2022 r. Podstawę badawczą stanowi 1200 kreacji nazewniczych. W analizowanym materiale wyróżniono następujące nazwy: nawiązujące do miejsca, w którym ma znajdować się lokal gastronomiczny; oparte na słownictwie z pola semantycznego jedzenie i kulinaria; eksponujące lokalność; wskazujące na właściciela obiektu; wykorzystujące szeroko rozumiane konotacje kulturowe, a także nazwy-postulaty, za pomocą których internauci manifestowali swoje poglądy. Wśród propozycji zabrakło przykładów, które obrazowałyby wystrój wnętrza czy charakteryzowały właściciela, z rzadka powoływano się na specjalizację w określonej kuchni czy serwowane potrawy. W wiele nazw wpisany był wykładnik wartościowania pozytywnego. Internauci wykorzystywali wszystkie możliwe formalne sposoby tworzenia onimów, tj. transonimizację, onimizację, sięgali także po nowe wyrazy i nowe związki wyrazowe.


Ключевые слова:

nazwy restauracji, chrematonimia marketingowa, motywacja nazewnicza, nazwy własne, Orientarium


Afeltowicz B. (2000): Nazwy lokali gastronomicznych w Szczecinie. [W:] Onomastyka polska a nowe kierunki językoznawcze: materiały z XI Ogólnopolskiej Konferencji Onomastycz¬nej 15–17 czerwca 1998 Bydgoszcz–Pieczyska. Red. M. Czachorowska, Ł.M. Szewczyk. Bydgoszcz, s. 195–210.   Google Scholar

Biolik M. (2011): Modele strukturalne nazw własnych przedsiębiorstw i lokali branży gastro¬nomicznej w województwie warmińsko-mazurskim. [W:] Chrematonimia jako fenomem współczesności. Red. M. Biolik, J. Duma. Olsztyn, s. 59–78.   Google Scholar

Borowiak P. (2021): Polskie i bułgarskie firmonimy w perspektywie komunikacyjno-wizualnej. Poznań.
Crossref   Google Scholar

Dombrowski A. (2015): Nazwy wrocławskich restauracji jako przykład urbochrematonimów – analiza semantyczna. „Językoznawstwo” 1(9), s. 31–41.   Google Scholar

Gajewska U. (2010): Nazwy lokali gastronomicznych w Rzeszowie. [W:] Rzeszów i okolice: język, historia, kultura. Red. J. Lizak, E. Błachowicz. Rzeszów, s. 87–96.   Google Scholar

Gałkowski A. (2014): Motywacja w procesie tworzenia chrematonimii marketingowej. „Poznańskie Spotkania Językoznawcze” 27, s. 63–72.
Crossref   Google Scholar

Gałkowski A. (2015): Funkcja marketingowa chrematonimów w przestrzeni gospodarczej. [W:] Funkcje nazw własnych w kulturze i komunikacji. Red. I. Sarnowska-Giefing, M. Ba¬lowski, M. Graf. Poznań, s. 171–180.   Google Scholar

Graf M. (2008): Nazwy budowli i miejsc wydzielonych. [W:] Nazewnictwo geograficzne Pozna¬nia. Red. Z. Zagórski. Poznań, s. 541–611.   Google Scholar

Groblińska J. (2020): Nieoficjalne miejskie nazewnictwo Łodzi. Słownik. Łódź.   Google Scholar

Habrajska G. (1992): Dziedzictwo stu lat kontaktów kulturowych polsko-niemieckich w słow¬nictwie łódzkim. [W:] „Język a Kultura”. T. 7: Kontakty języka polskiego z innymi językami na tle kontaktów kulturowych. Red. J. Mackiewicz, J. Siatkowski. Wrocław, s. 25–30.   Google Scholar

Kreja B. (1994): Fokarium ‘basen dla fok’ i inne formacje na -arium. „Język Polski” 74, s. 150–151.   Google Scholar

Łobacz P., Mikołajczak-Matyja N. (2002): Skojarzenia słowne w psycholeksykologii i onoma¬styce psycholingwistycznej. Poznań.   Google Scholar

Łuc I. (2020a): Do you speak godka? Leksyka gwary górnośląskiej jako perswazyjny komponent polszczyzny konsumpcyjnej. „Studia Językoznawcze” 19, s. 265–276.
Crossref   Google Scholar

Łuc I. (2020b): Nazwy górnośląskich kawiarni w orbicie kultury konsumpcyjnej. „Onomastica” 64, s. 149–166.
Crossref   Google Scholar

Mazur R., Żebrowska B. (2018): Nazwa najkrótszym komunikatem perswazyjnym. Analiza chrematonimów marketingowych na przykładzie nazw polskich piw rzemieślniczych. [W:] Nasz język ojczysty: etyka i estetyka słowa. Red. M. Mycawka, R. Mazur, B. Żebrowska. Kraków, s. 235–260.   Google Scholar

Oronowicz-Kida E. (2018): Buciarnia, hamownia, kosmetykarnia – formacje potencjalne we współczesnym polskim nazewnictwie. [W:] Onomastyka – neohumanistyka – nauki spo¬łeczne. Red. U. Bijak, H. Górny, M. Magda-Czekaj. Kraków, s. 395–402.
Crossref   Google Scholar

Palinciuc E. (2007): Nazwy własne restauracji, kawiarni i klubów na krakowskim Kazimierzu w interpretacji historycznokulturowej. „Onomastica” 52, s. 285–302.   Google Scholar

Paszko M. (2020): Analiza semantyczna nazw białostockich lokali gastronomicznych. „Biało¬stockie Archiwum Językowe” 20, s. 189–202.
Crossref   Google Scholar

Przybylska R. (2002): Konwencje nazewnicze w obrębie nazw barów, kawiarni i restauracji. [W:] Rozmaitości językowe. Red. M. Skarżyński, M. Szpiczakowska. Kraków, s. 247–255.   Google Scholar

Rutkiewicz-Hanczewska M. (2014): Moda w zakresie morfologii współczesnych emporionimów. „Poznańskie Spotkania Językoznawcze” 27, s. 135–144.
Crossref   Google Scholar

Rutkowski M. (2003): Nazwy na sprzedaż. O nazewnictwie na usługach marketingu. „Ono¬mastica” 48, s. 239–254.   Google Scholar

Siwiec A. (2012): Nazwy własne obiektów handlowo-usługowych w przestrzeni miasta. Lublin.   Google Scholar


Опубликован
2023-06-30

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Burska, K. (2023). Nazwy restauracji w łódzkim Orientarium proponowane przez internautów a współczesne tendencje onimiczne. Prace Językoznawcze, 25(2), 129–144. https://doi.org/10.31648/pj.8918

Katarzyna Burska 
Uniwersytet Łódzki