Jak wyrazić rozczarowanie ofertą biura podróży? Analiza komentarzy na portalu turystycznym Wakacje.pl

Katarzyna Burska

Uniwersytet Łódzki
https://orcid.org/0000-0002-7693-1472


Анотація

Celem artykułu jest analiza nacechowanych negatywnie komentarzy odnoszących się do czterech losowo wybranych biur z pierwszej dwunastki w Rankingu Biur Podróży umieszczonym na portalu turystycznym Wakacje.pl. Przyjrzano się elementom podlegającym krytycznej ocenie, a także językowym i parajęzykowym sposobom prezentowania rozczarowania. Internauci wyrażają niezadowolenie przede wszystkim nacechowaną leksyką – zwłaszcza rzeczownikami, a także przymiotnikami, przysłówkami i czasownikami. Chętnie korzystają z polszczyzny potocznej. Klienci biur podróży koncentrują się nie tylko na swoich doznaniach, stawiają sobie za cel poinformowanie innych i zniechęcenie do krytykowanego usługodawcy – stąd nie brakuje rad czy ostrzeżeń.


Ключові слова:

komentarz internetowy, emocje, rozczarowanie, wartościowanie, biuro podróży


Dobosiewicz J., 2015, Akty emotywno-oceniające w dyskursie internetowym – na przykładzie komentarzy w serwisie Allegro, „Poznańskie Studia Slawistyczne”, nr 9, s. 35–50.   Google Scholar

Grzenia J., 2006, Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.   Google Scholar

Kaszewski K., 2014 a, Co niezadowolony klient pisze o sprzedawcy? Analiza komentarzy negatywnych w serwisie Allegro, „Poradnik Językowy”, nr 1, s. 81–90.   Google Scholar

Kaszewski K., 2014 b, Do czego służą komentarze negatywne w serwisie aukcyjnym Allegro.pl?, [w:] Grzeczność nie jest nauką łatwą ani małą, red. J. Bloch, D. Lewandowska-Jaros, R. Pawelec, Warszawa, Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego, s. 137–152.   Google Scholar

Matusiak I., Naruszewicz-Duchlińska A., 2009, (Anty)marketingowa rola negatywnych komentarzy w serwisie aukcyjnym Allegro, „Паланістыка. – Полонистика – Polonistyka”, Mińsk, s. 71–82.   Google Scholar

Ostromęcka-Frączak B., 2006, Wyrażanie emocji w nagłówkach prasowych, [w:] Wyrażanie emocji, red. K. Michalewski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 221–229.   Google Scholar

Przybyszewski S., Rutkowski M., 2006, Agresja werbalna w komentarzach internetowych (zarys problematyki), [w:] Nowe zjawiska w języku, tekście i komunikacji, red. A. Naruszewicz-Duchlińska i M. Rutkowski, Olsztyn, Zakład Poligraficzny Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, s. 344–351.   Google Scholar

Wielki słownik frazeologiczny PWN z przysłowiami, 2009, oprac. A. Kłosińska, E. Sobol, A. Stankiewicz, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.   Google Scholar

Wojciszke B., Baryła W., 2005, Kultura narzekania, czyli o psychicznych pułapkach ekspresji, [w:] Jak Polacy przegrywają, jak Polacy wygrywają, red. M. Drogosz, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 35–51.   Google Scholar

https://www.wakacje.pl/opinie/biuro/ecco-travel.html?ocen, dostęp: 29.04.2018 r.   Google Scholar

https://www.wakacje.pl/oportalu.html, dostęp: 29.04.2018 r.   Google Scholar

Miejski słownik slangu i mowy potocznej, https://www.miejski.pl/slowo-Kicha, dostęp: 02.05.2018 r.   Google Scholar

Słownik języka polskiego PWN, http://sjp.pwn.pl/, dostęp: 29.04.2018 r.   Google Scholar

##plugins.themes.libcom.download##


Опубліковано
2019-08-19

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Burska, K. (2019). Jak wyrazić rozczarowanie ofertą biura podróży? Analiza komentarzy na portalu turystycznym Wakacje.pl. Prace Językoznawcze, 21(3), 39–58. https://doi.org/10.31648/pj.4428

Katarzyna Burska 
Uniwersytet Łódzki
https://orcid.org/0000-0002-7693-1472



Ліцензія

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.uk