Stellenwert des Deutschlernens in Polen – empirische Befunde zur Motivation zum Fremdsprachenlernen
Mariusz Jakosz
Анотація
Dane statystyczne wskazują, że Polska jest krajem, w którym odsetek uczących się języka niemieckiego jest największy na świecie. Na wstępie do artykułu przedstawiony zostanie aktualny status języka niemieckiego jako języka obcego w Polsce. W dalszej części omówione zostaną wyniki badań ankietowych, które przeprowadzono wśród uczniów w jednej z polskich szkół średnich. Ich celem było wyodrębnienie czynników wzmacniających lub osłabiających motywację do nauki języka niemieckiego. Uwaga badawcza skoncentruje się m.in. na takich aspektach, jak: nastawienie uczniów do nauki języka niemieckiego, stosowane materiały dydaktyczne, gatunki tekstów i ich tematyka, sposób organizacji zajęć, funkcja nauczyciela oraz rola uczuć i emocji na lekcjach języka niemieckiego.
Ключові слова:
motywacja, nauka języka niemieckiego, języki obce, uczniowie, język niemiecki jako drugi język obcy w PolsceПосилання
Ammon U. (2015): Die Stellung der deutschen Sprache in der Welt. Berlin/München/Boston. Google Scholar
Apelt W. (1981): Motivation und Fremdsprachenunterricht. Leipzig. Google Scholar
Auswärtiges Amt (Hrsg.) (2015): Deutsch als Fremdsprache weltweit. Datenerhebung 2015. Berlin. Google Scholar
Brühwiler Ch., Le Pape Racine, Ch. (2017): Entwicklung motivationaler Orientierungen beim multiplen Erwerb von Französisch und Englisch als Fremdsprachen am Übergang von der Primarstufe in die Sekundarstufe I. „Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht“ 22(1), S. 167–181. Online: , Zugriff am: 10.07.2019. Google Scholar
Düwell H. (1979): Fremdsprachenunterricht im Schülerurteil. Untersuchungen zu Motivation, Einstellungen und Interessen von Schülern im Fremdsprachenunterricht. Schwerpunkt Französisch. Tübingen. Google Scholar
Földes C. (2016): Position und Entwicklungsdynamik des Deutschen als Fremdsprache international –im Blick der angewandten Linguistik. „Glottodidactica. An International Journal of Applied Linguistics” 43(2), S. 13–38. Google Scholar
Gester S., Kegyes E. (2015): Quo vadis, DaF? II: Betrachtungen zu Deutsch als Fremdsprache in den Ländern der Visegrád-Gruppe. Frankfurt am Main u. a. Google Scholar
Herrmann Ch., Fiebach Ch. (2004): Gehirn & Sprache. Frankfurt am Main. Google Scholar
Iluk J. (2013): Jak (de)motywujemy uczniów na lekcjach języka obcego? „Języki Obce w Szkole” 4, S. 67–74. Google Scholar
Karppinen M. (2005): Lernmotivation der Deutschlernenden in der gymnasialen Oberstufe in Finnland. Eine Vergleichstudie über den Motivationsstand der A- und B3-Deutschlernenden. Pro Gradu-Arbeit. Universität Jyväskylä. Online: , Zugriff am: 15.07.2019. Google Scholar
Kenné A. (2015): Motivation und Demotivation im Deutschunterricht an der Universität Dschang. „Info DaF“ 42(1), S. 71–86. Google Scholar
Kleppin K. (2001): Motivation – Nur ein Mythos? (I). „Deutsch als Fremdsprache“ 38(4), S. 219–225. Google Scholar
Legutke M. K., Schocker-von Ditfurth M., Müller-Hartmann A. (2013): Frühbeginnender Fremdsprachenunterricht. [In:] Handbuch Fremdsprachendidaktik. Hrsg. W. Hallet, F. G. Königs. Seelze-Velber, S. 290–293. Google Scholar
Łada A. (2017a): Floskeln oder Fakten? Zur Situation der deutschen Sprache in Polen. Fakten und Meinungen. Warszawa. Google Scholar
Łada A. (2017b): Weltweit führend beim Deutschlernen. „INFO – Magazin des Deutsch-Polnischen Jugendwerks“ 1, S. 4–5. Google Scholar
Mericka K. (2017): Motive für das Lernen von Deutsch als Fremdsprache am Wellesley College (USA) und an der Universidade Federal de Minas Gerais (Brasilien). „Info DaF“ 44(5), S. 641–659. Google Scholar
Pfeiffer W. (1982): Zur Rolle und Funktion audiovisueller Medien im Fremdsprachenunterricht. „Glottodidactica. An International Journal of Applied Linguistics“ 15, S. 33–41. Google Scholar
Pfeiffer W. (1988): Fremdsprachendidaktik und Mediendidaktik. [In:] Audiovisuelle Medien im Germanistikstudium: Tagungsmaterialien. Hrsg. W. Pfeiffer. Poznań, S. 7–20. Google Scholar
Pfeiffer W. (2001): Nauka języków obcych: od praktyki do praktyki. Poznań. Google Scholar
Pfeiffer W. (2004): Die Qual der Wahl oder: Was muss ich tun, um ein geeignetes Lehrwerk zu wählen?. „Hallo Deutschlehrer. Zeitschrift des Polnischen Deutschlehrerverbandes. Sonderausgabe“ 20, S. 10–11. Google Scholar
Rheinberg F. (1986): Lernmotivation. [In:] Psychologie für die Erwachsenenbildung – Weiterbildung. Ein Handbuch in Grundbegriffen. Hrsg. W. Sarges, R. Fricke. Göttingen, S. 360–365. Google Scholar
Riemer C. (2017): Was Deutschlernende berichten und was wir daraus über Motivation und Motivierung lernen können. „Fremdsprache Deutsch“ 57, S. 10–14. Google Scholar
Schiefele U. (2008): Lernmotivation und Interesse. [In:] Handbuch der Pädagogischen Psychologie. Hrsg. W. Schneider, M. Hasselhorn. Göttingen, S. 38–49. Google Scholar
Schiefele U. (2009): Motivation. [In:] Pädagogische Psychologie. Hrsg. E. Wild, J. Möller. Berlin/Heidelberg, S. 151–178. Google Scholar
Schiefele U., Schreyer I. (1994): Intrinsische Lernmotivation und Lernen: ein Überblick zu Ergebnissen der Forschung. „Zeitschrift für Pädagogische Psychologie/German Journal of Educational Psychology“ 8(1), S. 1–13. Google Scholar
Schmenk B. (2002): Geschlechtsspezifisches Fremdsprachenlernen? Zur Konstruktion geschlechtstypischer Lerner- und Lernbilder in der Fremdsprachenforschung. Tübingen. Google Scholar
Skowronek B. (2016): Germanistische glottodidaktische Forschung in Polen: Retrospektive und Perspektive. [In:] Beiträge zur Germanistik. Zwischen Kontinuität und Modernität – Metawissenschaftliche und wissenschaftliche Erkenntnisse der germanistischen Forschung in Polen. Hrsg. E. Żebrowska, M. Olpińska-Szkiełko, M. Latkowska. Warszawa, S. 128–141. Online: , Zugriff am: 10.02.2019. Google Scholar
Smolik M., Poszytek P. (2017): Podstawa programowa kształcenia ogólnego w zakresie języka obcego nowożytnego w wychowaniu przedszkolnym i ośmioletniej szkole podstawowej – słowo komentarza. „Języki Obce w Szkole“ 1, S. 70–82. Google Scholar
Solmecke G. (Hrsg.) (1983): Motivation und Motivieren im Fremdsprachenunterricht. Paderborn. Google Scholar
Storch G. (2001): Deutsch als Fremdsprache – Eine Didaktik. Theoretische Grundlagen und praktische Unterrichtsgestaltung. 2. Auflage. München. Google Scholar
Szałek M. (2004): Jak motywować uczniów do nauki języka obcego? Motywacja w teorii i praktyce. Poznań. Google Scholar
, Zugriff am: 28.01.2019. Google Scholar
, Zugriff am: 20.01.2019. Google Scholar
, Zugriff am: 10.01.2019. Google Scholar
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.