Kody kulturowe wykorzystywane w ukraińskiej sztuce zaangażowanej (na przykładzie prac A. Jermołenki i O. Komjachowa)
Cultural codes used in Ukrainian engaged art (the case of the works of Andriy Yermolenko and Oleksandr Komjakhov)
Katarzyna Jakubowska-Krawczyk
Uniwersytet WarszawskiSvitlana Romaniuk
Uniwersytet WarszawskiAbstrakt
The socio-political experiences of recent years have contributed to the development of new trends in patriotic and engaged art in Ukraine. The aim of the article is to analyze selected works of two popular Ukrainian graphic artists: Andriy Yermolenko and Oleksandr Komjakhov. The reproductions we use come from Mystets’kyy Barbakan. Trykutnyk 92. Antolohiya (Мистецький Барбакан. Трикутник 92. Антологія), pub-lished in 2015 in Kiev, as well as from the social media, in which the artists are very active. The presented analy-sis combines cultural and literary aspects. We show the interactions between the national symbols used and ref-erences to texts of culture important for Ukrainians, and at the same time the attempts to modernize them and a combine in a way that forces verification of the current way of thinking and reworking certain forms of cul-ture anew.
Słowa kluczowe:
cultural code, art, image, Ukrainian language, revolution of dignity, UkraineBibliografia
CALDWELL, B. (2005), Sztuka rysowania komiksów, Warszawa. Google Scholar
KOCUR, V./POTAPENKO, O./KUJBIDA, V. [= Коцур, В. П./Потапенко, О. І./Куйбіда, В. В.] (red) (2015), Енцик-лопедичний словник символів культури України. Корсунь-Шевченківський. Google Scholar
JACKO, J. (2012), Komunikacja międzykulturowa w ujęciu fenomenologiczno-systemowym. W: Maliszewski, W./Korczyński, M./Czerwiński, K. (red.), Komunikacja społeczna w i dla multikulturowości. Perspekty-wa edukacyjna. Toruń, 31-52. Google Scholar
KOPALIŃSKI, W. (1990), Słownik symboli. Warszawa. Google Scholar
Mystets’kyy Barbakan (2015), Мистецький Барбакан. Трикутник 92. Антологія. Київ. Google Scholar
ROMANIUK, S./JAKUBOWSKA-KRAWCZYK, K. (2018), Środki obrazowania wydarzeń rewolucji godności na Ukrainie (na podstawie publikacji „Мистецький Барбакан: Трикутник 92: Антологія”) (2018). W: Studia z Filologii Polskiej i Słowiańskiej. 53, 310-330.
Crossref
Google Scholar
SZCZĘSNA, E. (2007), Poetyka mediów. Warszawa. Google Scholar
SHEVCHENKO, T. (2003), [= Шевченко, Т.] (2003), Кобзар. Київ. Google Scholar
TRACH, N. [Трач, Н.] (2015), „Разом – сила!” Риторика українського спротиву. Соціолінгвістичні есеї. Ки-їв. Google Scholar
ZYDOROWICZ, J. (2004), Polska sztuka krytyczna po 1989 roku. Postmodernizm oporu czy signum temporis z opóźnionym zapłonem? W: Kultura Współczesna. 2, 87-101. Google Scholar
Uniwersytet Warszawski
Uniwersytet Warszawski
Inne teksty tego samego autora
- Katarzyna Jakubowska-Krawczyk, Marta Zambrzycka, Między azylem a więzieniem. Metafora domu w powieściach Dom z witrażem Żanny Słoniowskiej i Dim dla doma Viktorii Ameliny , Przegląd Wschodnioeuropejski: Tom 13 Nr 1 (2022): Przegląd Wschodnioeuropejski