Status prawny ucznia w dobie zmieniającej się rzeczywistości – zagadnienia wybrane

Danuta Kurzyna-Chmiel

Uniwersytet Śląski w Katowicach
https://orcid.org/0000-0001-9168-5874


Abstrakt

Artykuł jest próbą ukazania statusu prawnego ucznia w szkołach i placówkach oświatowych należących do systemu oświaty, na tle zmieniającej się rzeczywistości.  Spośród bardzo obszernej tematyki skupiono się na wybranych, uznanych za podstawowe zagadnieniach. Analiza stanu prawnego potwierdziła wstępną hipotezę badawczą o niemożności stworzenia klarownego ich statusu w oparciu o przepisy powszechnie obowiązujące. Rozrzucenie i powierzchowność regulacji zarówno w podstawowej w tym zakresie ustawie Prawo oświatowe jak też w innych aktach prawnych to jeden z podstawowych zarzutów stawianych normodawstwu. Badania wskazały na konieczność pilnego opracowania katalogu praw i obowiązków uczniów w ustawie Prawo oświatowe opartych na ich godności z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych   i hierarchii źródeł prawa. Rozwiązaniem nieprawidłowym jest wątła regulacji tej materii           w ustawach i przesuniecie prawa do decydowania o statusie uczniów do regulacji statutowej. Artykuł podkreśla też pilną potrzebę ukształtowania statusu uczniów pełnoletnich w zgodzie   z ich statusem konstytucyjnym i prawno-cywilnym.


Słowa kluczowe:

prawa, obowiązki, status, uczeń, szkoła, edukacja


Błaś A., Działania administracji publicznej. Związanie prawem działań administracji publicznej, [w:] J. Boć (red.), Administracja publiczna, Kolonia Limited, Wrocław 2003.   Google Scholar

Błaś A., Jednostka wobec dyskrecjonalnych uprawnień administracji publicznej, [w:] E. Ura (red.), Jednostka wobec działań administracji publicznej, RS Druk, Rzeszów 2001.   Google Scholar

Boć J. (red.), Konstytucje Rzeczypospolitej oraz komentarz do Konstytucji RP z 1997 roku, Kolonia Limited, Wrocław 1998.   Google Scholar

Borkowski J., Organizacja zarządzania szkołą wyższą, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1978.   Google Scholar

Chmielnicki P., Zakłady administracyjne w Polsce. Ustrój wewnętrzny, LexisNexis, Warszawa 2008.   Google Scholar

Hadel M., The public establishment as an example of an institution of administrative law in constant evolution, „Contemporary Central & East European Law” 2024, nr 3(135).   Google Scholar

Homplewicz J., Polskie prawo szkolne. Zagadnienia podstawowe, WSiP, Warszawa 1984.   Google Scholar

Korzeniowski Ł., Prawa ucznia w Polsce. Raport z badań, Stowarzyszenie Umarłych Statutów, Kraków 2023.   Google Scholar

Kurzyna-Chmiel D., Aktualna sytuacja prawna mniejszości narodowych i etnicznych, ze szczególnym uwzględnieniem praw w dziedzinie oświaty, „Studia Prawnoustrojowe” 2022, nr 55.   Google Scholar

Kurzyna-Chmiel D., Podstawy prawne i organizacyjne oświaty. Prawo oświatowe w zarysie, Wolters Kluwer, Warszawa 2009.   Google Scholar

Kurzyna-Chmiel D., Rozważania na temat praw ucznia jako praw człowieka w kontekście wybranych źródeł, „Studia Prawnoustrojowe” 2025, nr 68.   Google Scholar

Lisowski P., Akty normatywne stanowione przez organy zakładów administracyjnych (prawo zakładowe), [w:] J. Boć (red.), Prawo administracyjne, Kolonia Limited, Wrocław 2010.   Google Scholar

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw, nr UD222, https://www.gov.pl/web/premier/projekt-ustawy-o-zmianie-ustawy--prawo-oswiatowe-oraz-niektorych-innych-ustaw9 (data dostępu: 5.05.2025).   Google Scholar

Masternak M., Administracyjnoprawny status zakładu karnego, „Studia Prawnoustrojowe” 2022, nr 66.   Google Scholar

Ochendowski E., Formy działania zakładu, [w:] T. Cyprian (red.), Studia z zakresu prawa administracyjnego ku czci prof. M. Zimmermanna, PWN, Warszawa–Poznań 1973.   Google Scholar

Ochendowski E., Zakład administracyjny jako podmiot administracji państwowej, Wydawnictwo UAM, Poznań 1969.   Google Scholar

Raszewska-Skałecka R., Legalność źródeł prawa zakładowego – statutu i regulaminu w świetle konstytucyjnego systemu źródeł prawa, „Przegląd Prawa i Administracji” 2006, t. LXXIV.   Google Scholar

Raszewska-Skałecka R., Szczególny przykład szkoły wyższej w nauce prawa administracyjnego – wybrane zagadnienia, „Przegląd Prawa i Administracji” 2022, t. CXXVIII.   Google Scholar

Raszewska-Skałecka R., Zakres prawnej samodzielności prawotwórczej zakładu administracyjnego, https://repozytorium.uni.wroc.pl/Content/79112/PDF/30_Raszewska-Skalecka-R.pdf   Google Scholar

Skrzydło W., Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Komentarz, Zakamycze, Kraków 1998.   Google Scholar

Smolińska-Theiss B., Dziecko w przestrzeni życia społecznego, Oficyna Wydawnicza Aspra, Warszawa 2014.   Google Scholar

Smyczyński T., Prawo rodzinne i opiekuńcze, C.H. Beck, Warszawa 2005.   Google Scholar

Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2019.   Google Scholar

Wolter A., Ignatowicz J., Stefaniuk K., Prawo cywilne. Zarys części ogólnej, LexisNexis, Warszawa 2001.   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-12-12

Cited By /
Share

Kurzyna-Chmiel, D. (2025). Status prawny ucznia w dobie zmieniającej się rzeczywistości – zagadnienia wybrane. Studia Prawnoustrojowe, (70). https://doi.org/10.31648/sp.11683

Danuta Kurzyna-Chmiel 
Uniwersytet Śląski w Katowicach
https://orcid.org/0000-0001-9168-5874