Educational benefts of the self-government administration
Abstract
The local governments offers a crucial service to individuals by providing them with educational opportunities, care and social prevention programs. In our country, local governments carry out most public tasks in the feld of education. In fact, they are responsible for education in their respective territories. Educational needs are mainly satisfed by public (administrative) institutions run by these units, for example: schools, kindergartens, psychological and pedagogical counseling centers. However, local authorities have also a signifcant impact on the functioning of non-public schools and institutions and the type of services they provide.
Keywords:
service administration, benefits, local goverment, education, public tasksReferences
Augustyniak M., Dobro wspólne w europejskiej tradycji doktrynalnej – kilka uwag, „Studia Prawnoustrojowe” 2018, nr 41. Google Scholar
S. Biernat, Prywatyzacja zadań publicznych. Problematyka prawna, Warszawa 1994. Google Scholar
Chmielnicki P., Świadczenie usług przez samorząd terytorialny w Polsce. Zagadnienia ustrojowo-prawne, Warszawa 2005. Google Scholar
Czarnecka A., Redefnicja społecznej funkcji proflaktyki, „Proflaktyka Społeczna i Resocjalizacja” 2015, nr 25. Google Scholar
Dobosz P., Administracja opiekuńczo-świadcząca w opatrznościowo-eudajmonistycznej wizji porządku demokratycznego państwa prawnego, [w:] M. Szreniawska (red.), Administracja opiekuńcza, Lublin, 2015. Google Scholar
Forsthofff E., Lehrbuch des Verwaltungsrechts, Allgemeiner Teil, München-Berlin 1954, t. 1. Google Scholar
Fundowicz S., Dynamiczne rozumienie zadania publicznego, [w:] J. Supernat (red.), Między tradycją a przyszłością w nauce prawa administracyjnego. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Janowi Bociowi, Wrocław 2009. Google Scholar
Izdebski H., Kulesza M., Administracja publiczna. Zagadnienia ogólne, Warszawa 2004. Google Scholar
Kelm A., Formy opieki nad dzieckiem w Polsce Ludowej, Warszawa 1983. Google Scholar
Knosala E., Pojęcie administracji świadczącej w polskiej literaturze prawa administracyjnego, [w:] K. Podgórski (red.), Regulacja prawna administracji świadczącej, Katowice 1985. Google Scholar
Knosala E., Stasikowski R., Typologia zadań publicznych (szkic z nauki administracji i prawa administracyjnego), [w:] J. Boć (red.), Między tradycją a przyszłością w nauce prawa administracyjnego, Wrocław 2009. Google Scholar
Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa, 1995. Google Scholar
Kurzyna-Chmiel D., Główne zasady i wartości dotyczące oświaty, [w:] A. Murzyn (red.), Samorządność wczoraj i dziś, Wychowanie do społeczeństwa obywatelskiego, Kraków 2011. Google Scholar
Kurzyna-Chmiel D., Oświata jako zadanie publiczne, Warszawa 2013. Google Scholar
Kurzyna-Chmiel D., Różnorodność i innowacyjność form pomocy fnansowej oraz organizacyjnej dla uczniów. [w:] A. Murzyn (red.), U. Szuścik (red.), Przedsiębiorczość jako wartość w edukacji, Katowice 2017. Google Scholar
Kurzyna-Chmiel D., Rozważania na temat podmiotów systemu oświaty, „Opolskie Studia Administrscyjno-Prawne” 2018, XVI/1 (3). Google Scholar
Kurzyna-Chmiel D., Niepełnosprawność jako źródło specyfki regulacji oświatowej, „Samorząd Terytorialny” 2018, nr 5. Google Scholar
Kuta T., Funkcje współczesnej administracji, Wrocław 1992. Google Scholar
Leoński Z., Samorząd w Polsce. Istota, formy, zadania, Poznań 1998. Google Scholar
Lipowicz I., Istota administracji, [w:] Z. Cieślak (red.), I. Lipowicz (red.), Z. Niewiadomski (red.), Prawo administracyjne. Część ogólna, Warszawa 2002. Google Scholar
Lipowicz I., Istota administracji, [w:] Z. Niewiadomski (red.), Prawo administracyjne, Warszawa 2011. Google Scholar
Lipowicz I., Samorząd terytorialny jako podmiot administracji świadczącej, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 2015, nr 3. Google Scholar
Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2009. Google Scholar
Niewiadomski Z., Podmioty administrujące [w:] R. Hauser (red.), Z. Niewiadomski (red.), A. Wróbel (red.), System prawa administracyjnego, t. 6, Warszawa 2011. Google Scholar
Niżnik-Dobosz I., Klasyfkacja świadczeń publicznych i ustawowy mechanizm działania administracji świadczącej na przykładzie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, [w:] M. Szreniawska, (red.), Administracja opiekuńcza, Lublin 2015. Google Scholar
Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa, 2001. Google Scholar
Sierpowska I., Pomoc społeczna jako administracja świadcząca. Studium administracyjnoprawne. Warszawa 2012. Google Scholar
Sierpowska I., Administracja świadcząca wobec zjawiska przemocy w rodzinie, „Wrocławskie Studia Erazmiańskie” 2017, nr XI. Google Scholar
Stahl M., Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje, [w:] Z. Duniewska (red.), B. Jaworska-Dębska (red.), R. Michalska-Badziak (red.), E. Olejniczak-Szałowska (red.), M. Stahl, (red.), Prawo administracyjne, pojęcia, instytucje, zasady, w teorii i orzecznictwie, Warszawa 2000. Google Scholar
Stasikowski R., Funkcja regulacyjna administracji publicznej. Studium z zakresu nauki prawa administracyjnego oraz nauki administracji, Bydgoszcz 2009. Google Scholar
Posłuszny J., Istota i cechy administracji świadczącej, „Administracja. Teoria – Dydaktyka – Praktyka” 2005, nr 1. Google Scholar
Szczechowicz A., Kilka uwag o odpowiedzialności władzy publicznej w Polsce, „Studia Prawnoustrojowe” 2019, nr 43. Google Scholar
Ura E., Prawo administracyjne, Warszawa 2015. Google Scholar
Wrzosek S., Administracja władcza i administracja świadcząca, [w:] M. Domagała (red.), A. Haładyj (red.), S. Wrzosek (red.), Encyklopedia prawa administracyjnego, Warszawa 2010. Google Scholar