The Legal and Organizational Framework of Preschool Education in Poland
Abstrakt
W artykule zostały przedstawione prawno-organizacyjne ramy wychowania przedszkolnego w naszym kraju. Wychowanie to należy uznać za ważny etap w rozwoju dziecka. W celu realizacji postulatu szerszej jego dostępności stworzono możliwość zakładania nie tylko przedszkoli publicznych, ale też przedszkoli niepublicznych, innych form wychowania przedszkolnego i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych. Istnieje też wyraźna regulacja prawna procesu rekrutacji do placówek publicznych i opłat za sprawowaną w nich opiekę. Podmiotami odpowiedzialnymi za realizację zadania publicznego polegającego na zapewnieniu opieki przedszkolnej uprawnionym dzieciom są gminy. Przede wszystkim, prowadzą one publiczne placówki samorządowe, kontrolują placówki niepubliczne funkcjonujące na ich terenie oraz zapewniają bezpłatny dowóz dzieciom i opiekę podczas jego trwania.
Słowa kluczowe:
wychowanie przedszkolne, obowiązek, gminy, zadania publiczneBibliografia
Dolnicki B., Local Government, Warsaw 2019. Google Scholar
Kielan J., Organization and functioning of other forms of pre-school education, Warsaw Google Scholar
Kurzyna-Chmiel D., Education as a public task, Warsaw 2013. Google Scholar
Kurzyna-Chmiel D., The Foreigners’ Right to Learn – the Analysis of National Legal Google Scholar
Solutions in the Area of the Education System, „Studies in Law and Administration Google Scholar
System” 2020, issue 47. Google Scholar
Lipowicz I., Local Governments in the 21 Century, Warsaw 2019. Google Scholar
Pilich M., The Act on the Education System. Commentary, Warsaw 2015. Google Scholar
Skrzydło-Niżnik I., The Model of the Local Government System in Poland against the Background of Administrative Law, Cracow 2007. Google Scholar
Szczechowicz A., A Few Comments on the Responsibility of Public Authorities in Poland, „Studies in Law and Administration System” 2019, issue 43. Google Scholar