Is it hard to be a good professor? – about the values related to the ethos of an academic teacher

Iwona Benenowska

Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
https://orcid.org/0000-0003-1163-2778


Abstract

The text is devoted to the academic ethos and aims to indicate the most important issues related to this problem. Individual thematic threads have been arranged and presented in the following order: 1. discussions and legal acts as well as publications devoted to the ethos from the end of the twentieth century to recent years; 2. history of the concept; 3. an attempt to find the essence of ethos and define it; 4. indication of certain types and categories of description of the ethos of science; 5. presentation of contemporary changes related to the globalization of science.


Schlagworte:

academic ethos, history of ethos, types of ethos, categories of ethos, globalization of science, changes in ethos, values

Unterstützung

Professor's ethos, survey, axiolinguistic method, values, evaluation


Ajdukiewicz, K. (1965), O wolności nauki. W: tegoż, Język i poznanie, t. II. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe: 266–281.   Google Scholar

Akademicki kodeks wartości Uniwersytetu Jagiellońskiego (2003). Kraków. https://www.uj.edu.pl/documents/10172/84597185/akademicki-kodeks-wartosci.pdf/3bff64b6-8507-410c-82c5-264a10f3841a [dostęp: 12.02.2025].   Google Scholar

Arystoteles (1964), Polityka. Przeł. Piotrowicz, L. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.   Google Scholar

b.a. (1979), Etyka ludzi nauki. Spotkania. Niezależne pismo młodych katolików 7: 24–34. https://zbc.uz.zgora.pl/dlibra/publication/3853/edition/4057/content [dostęp: 16.05.2024].   Google Scholar

Bauman, Z. (1988), Prawodawcy i tłumacze. Przeł. Ceynowa, A./Giebułtowski, J. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.   Google Scholar

Bieliński, J. (2016), Etos nauki w Polsce. Nauka akademicka, postakademicka czy przemysłowa? Referat wygłoszony na XVI Ogólnopolskim Zjeździe Socjologicznym, Gdańsk 14–16 września 2016 r. https://www.academia.edu/30228998/Etos_nauki_w_Polsce_Nauka_akademicka_postakademicka_czy_przemys%C5%82owa [dostęp: 16.02.2025].   Google Scholar

Brożek, A. (2023), Etos akademicki Szkoły Lwowsko-Warszawskiej. Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria 3/127: 25–48. DOI: 10.24425/pfns.2023.148256.   Google Scholar

Czeżowski, T. (1967), W sprawie deontologii pracownika naukowego. Etyka 2: 111–121. DOI: https://doi.org/10.14394/etyka.217.   Google Scholar

Czeżowski, T. (1989), Pisma z etyki i teorii wartości. Wrocław: Ossolineum.   Google Scholar

Czym jest etos w etyce? https://www.echos.pl/czym-jest-etos-w-etyce/ [dostęp: 14.02.2025].   Google Scholar

Dąmbska, I. (1994), O niektórych ideach metafilozoficznych w szkole lwowsko-warszawskiej. Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria 4/2: 107–116. https://pf.uw.edu.pl/images/NUMERY_PDF/012/PF_1994-R3_414_Dambska-I_O_niektorych.pdf [dostęp: 16.05.2025].   Google Scholar

Dec, I. (2022), Etyczny wymiar krytyki naukowej. W: Witkiewicz, W. (red.), Etos ludzi nauki. Publikacja pokonferencyjna. Wrocław: Wrocławskie Towarzystwo Naukowe: 49–55. https://wtn.wroclaw.pl/wp-content/uploads/2022/10/WTN-publikacja_po_konferencji-ETOS-LUDZI-NAUKI-2.pdf [dostęp: 12.02.2025].   Google Scholar

Dobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych (1994/2001). Warszawa: KEN PAN. https://ken.pan.pl/images/stories/pliki/pdf/down.pdf [dostęp: 14.02.2025].   Google Scholar

Dopart, B. (2020), Etos wykładowcy akademickiego (etos a praktyka). W: Suchanek, L. (red.), Etos i etyka w badaniach i w nauczaniu. Debaty PAU, t. VII. Kraków: PAU: 29–36. https://pau.krakow.pl/index.php/pl/wydawnictwo/publikacje-on-line/debaty-pau/tom-vii [dostęp: 12.11.2024].   Google Scholar

Dyś, M. (b.d.), Bios, etos i agos w myśli pedagogicznej. Profesor.pl: 1–7. https://www.profesor.pl/mat/pd6/pd6_m_dys_20060526.pdf [dostęp: 14.11.2024].   Google Scholar

Feldy, M. (2018), Etos nauki a podejście do promocji nauki. MINIB. Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych. Kwartalnik Naukowy Instytutu Lotnictwa” 2/28: 67–98. https://minib.pl/wp-content/uploads/2018/06/Marzena_Feldy-Etos_nauki_a_podejscie_do_promocji_w_nauce.pdf [dostęp: 30.04.2025].   Google Scholar

Gibiński, K. (1994), Przedmowa. W: tegoż, Dobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych. Warszawa: KEN PAN: 1–4. https://wystawy.biblioteka.pollub.pl/items/show/674 [dostęp: 16.05.2025].   Google Scholar

Goćkowski, J. (1996), Ethos nauki i role uczonych. Kraków: Wydawnictwo Secesja.   Google Scholar

Goćkowski, J. (1999), Uniwersytet i tradycja w nauce. Kraków: Wydawnictwo Secesja.   Google Scholar

Goćkowski, J./Pigoń, K. (red.) (1991), Etyka zawodowa ludzi nauki. Wrocław i in.: Ossolineum.   Google Scholar

Goćkowski, J./Woźniak, A. (2003), Tożsamość i żywotność uniwersytetu. Problem charakteru tradycji życia akademickiego. W: Ładyżyński, A./Raińczuk, J. (red.), Uniwersytet – między tradycją a wyzwaniami współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”: 121–148.   Google Scholar

Grabarczyk, Cz. (2013), Etos, autorytet i odpowiedzialność naukowców i nauczycieli akademickich. Referat wygłoszony na konferencji ChFPN: Nauka – etyka – wiara, Rydzyna 30.05–2.06.2013. https://www.chfpn.pl/new13/new13_grabarczyk.pdf [dostęp: 12. 05.2024].   Google Scholar

Górniewicz, J. (2018), Profesor akademicki jako członek korporacji uczonych i jego dylematy moralne. Przegląd Pedagogiczny 1: 229–246. DOI: 10.34767/PP.2018.01.18.   Google Scholar

Hegel, G.W.F. (2023), Fenomenologia ducha. Przeł. Nowicki, Ś.F. Warszawa: Aletheia.   Google Scholar

Heraklit, Cytaty. https://www.bing.com/search?pglt=41&q=heraklit+cytaty&cvid=38deffc8eb8f4fc481a05b07c42616cb&gs_lcrp=EgRlZGdlKgYIABBFGDkyBggAEEUYOTIGCAEQABhAMgYIAhAAGEDSAQg2Mzk0ajBqMagCALACAA&FORM=ANNTA1&PC=ASTS [dostęp: 10.10.2024].   Google Scholar

Kaczmarek, E. (2019), Gorzka pigułka. Etyka i biopolityka w branży farmaceutycznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.   Google Scholar

Kaczmarek, P. (2022), Kim ma być pracownik akademii? Kilka uwag o wyborze między erą prawodawcy a erą tłumaczy. W: Witkiewicz, W. (red.), Etos ludzi nauki. Publikacja pokonferencyjna. Wrocław: Wrocławskie Towarzystwo Naukowe: 67–76. https://wtn.wroclaw.pl/wp-content/uploads/2022/10/WTN-publikacja_po_konferencji-ETOS-LUDZI-NAUKI-2.pdf [dostęp: 12.02.2025].   Google Scholar

Kant, I. (1953), Uzasadnienie metafizyki moralności. Przeł. Wartenberg, M. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.   Google Scholar

Kisiel, P. (2011), Ethos nauki i uczonego w świetle koncepcji nauki Janusza Goćkowskiego. Zagadnienia Naukoznawstwa 47/2 (188): 203–215. https://journals.pan.pl/Content/93866/mainfile.pdf?handler=pdf [dostęp: 16.02.2025].   Google Scholar

Kodeks: Dobre praktyki w szkołach wyższych (z rozszerzeniem) (2023). Warszawa: KRASP i FRP. https://www.krasp.org.pl/files/public/dokumenty/KRASP_Kodeks_Dobre_praktyki_PL.pdf [dostęp: 12.05.2025].   Google Scholar

Kodeks etyki pracownika naukowego (2020/2024). Warszawa: PAN. https://prz.edu.pl/uczelnia/nauka/zaktualizowano-kodeks-etyki-pracownika-naukowego-63.html#:~:text=Zgromadzenie%20Og%C3%B3lne%20Polskiej%20Akademii%20Nauk%20uchwali%C5%82o%20zaktualizowany%20Kodeks,procedurami%20badawczymi%2C%20praktykami%20wydawniczymi%2C%20recenzowaniem%20i%20opiniowaniem%20prac. [dostęp: 16.02.2025].   Google Scholar

Krzemiński, I. (2024), Pożółkłe kartki. Gazeta Wyborcza (22 czerwca). https://wyborcza.pl/7,75968,11991839,pozolkle-kartki.html [dostęp 10.11.2024].   Google Scholar

Kunowski, S. (1993), Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.   Google Scholar

Lec, S.J. (2021), Myśli nieuczesane. https://epage.pub/doc/lec-stanisaw-myli-nieuczesane-wk7x8rxnk3 [dostęp: 12.05.2025].   Google Scholar

Lukianoff, G./Haidt, J. (2023), Rozpieszczony umysł. Jak dobre intencje i złe idee skazują pokolenie na porażkę. Przeł. Filipowski, F. Poznań: Zysk i S-ka.   Google Scholar

MacIntyre, A. (1996), Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności. Przeł. Chmielewski, A. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.   Google Scholar

MacIntyre, A. (2013), Bóg, filozofia, uniwersytety. Wybrane zagadnienia z katolickiej tradycji filozoficznej. Przeł. Łagodzka, A. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.   Google Scholar

Mames, J. (1992), Kodeks etyczny pracownika nauki (zarys). Nauka Polska XXXIX/3: 87–97.   Google Scholar

Merton, R.K. (2002), Teoria socjologiczna i struktura społeczna. Przeł. Morawska, M./Wertenstein-Żuławski, J. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN .   Google Scholar

MNiSW (2025), Konferencja prasowa nt. raportu: Analiza badań nad zdrowiem psychicznym i jakością życia w środowisku akademickim. Biuletyn MNiSW z 10.04. https://www.gov.pl/web/nauka/dostrzegamy-problem-zdrowia-psychicznego-w-srodowisku-akademickim-czas-na-dzialania-naprawcze [dostęp: 30.04.2025].   Google Scholar

Nauka – etyka – wiara. https://chfpn.pl/nauka-etyka-wiara/ [dostęp: 23.09.2024].   Google Scholar

Nowakowski, P.T. (2007). Dokumenty dotyczące etyczności pracowników akademickich. Społeczeństwo i Rodzina 4/13: 105–123. https://www.researchgate.net/publication/324544353_Dokumenty_dotyczace_etycznosci_pracownikow_akademickich [dostęp: 12.05.2025].   Google Scholar

Okońska, E. (2007), Uniwersytet jako szkoła dialogu w społeczeństwie obywatelskim. Studia Bydgoskie 1: 155–162. https://docplayer.pl/13057246-Uniwersytet-jako-szkola-dialogu-w-spoleczenstwie-obywatelskim.html [dostęp: 16.02.2025].   Google Scholar

Ossowska, M. (1946), Wzór obywatela w ustroju demokratycznym [1944–1946]. Societas/Communitas 27/1: 33–46. https://societas-communitas.isns.uw.edu.pl/article/547652/pl [dostęp: 12.02.2025].   Google Scholar

Ossowska, M. (1973), Ethos rycerski i jego odmiany. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.   Google Scholar

Ossowska, M. (1983), O człowieku, moralności i nauce. Miscellanea. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.   Google Scholar

Sowa, J. (2015), Przedmowa. Inna akademia jest możliwa! W: Szadkowski, K. Uniwersytet jako dobro wspólne. Podstawy krytycznych badań nad szkolnictwem wyższym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN : VII–XIX. https://repozytorium.amu.edu.pl/server/api/core/bitstreams/b8eb43c5-90b4-4928-bfba-f71191083fb1/content [dostęp: 30.04.2025].   Google Scholar

Stawrowski, Z. (2020), Etos jako kategoria moralna a środowisko akademickie. W: Suchanek, L. (red.), Etos i etyka w badaniach i w nauczaniu. Debaty PAU, t. VII. Kraków: PAU: 21–28. https://pau.krakow.pl/index.php/pl/wydawnictwo/publikacje-on-line/debaty-pau/tom-vii [dostęp: 12.11.2024].   Google Scholar

Suchanek, L. (red.) (2020), Etos i etyka w badaniach i w nauczaniu. Debaty PAU, t VII. Kraków: PAU. https://pau.krakow.pl/index.php/pl/wydawnictwo/publikacje-on-line/debaty-pau/tom-vii [dostęp: 12.11.2024].   Google Scholar

Sumner, W.G. (1995), Naturalne sposoby postępowania w gromadzie. Przeł. Kempny, M./Romaniszyn, K. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.   Google Scholar

Szadkowski, K. (2015), Uniwersytet jako dobro wspólne. Podstawy krytycznych badań nad szkolnictwem wyższym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.   Google Scholar

Szostek, A. (2010), Dlaczego dobremu kandydatowi na profesora trudno dziś zostać w Polsce dobrym profesorem? Nauka 3: 184–193. DOI: 10.24425. https://nauka-pan.pl/index.php/nauka/article/view/291/286 [dostęp: 16.02.2025].   Google Scholar

Szotek, B. (2017), Stefan Folaron o etosie uniwersytetu wczoraj i dziś. Folia Philosophica 38: 157–170. https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-issn-2353-9445-year-2017-volume-38-article-5198 [dostęp: 16.02.2025].   Google Scholar

Śliwerski, B. (1998), Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Impuls.   Google Scholar

Tischner, J. (2008), Etyka a historia. Wykłady, t. II. Kraków: Instytut Myśli Józefa Tischnera.   Google Scholar

Twardowski, K. (1933), O dostojeństwie uniwersytetu. https://ken.pan.pl/images/1930_Twardowski_DostojenstwoUniwersytetu.pdf [dostęp: 12.12.2024].   Google Scholar

Weber, M. (2004), Racjonalność, władza, odczarowanie. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.   Google Scholar

Witkiewicz, W. (red.) (2022), Etos ludzi nauki. Publikacja pokonferencyjna. Wrocław: Wrocławskie Towarzystwo Naukowe. https://wtn.wroclaw.pl/wp-content/uploads/2022/10/WTN-publikacja_po_konferencji-ETOS-LUDZI-NAUKI-2.pdf [dostęp: 12.02.2025].   Google Scholar

Witkiewicz, W. (2022), Wstęp. W: tegoż (red.), Etos ludzi nauki. Publikacja pokonferencyjna. Wrocław: Wrocławskie Towarzystwo Naukowe: 5–8. https://wtn.wroclaw.pl/wp-content/uploads/2022/10/WTN-publikacja_po_konferencji-ETOS-LUDZI-NAUKI-2.pd [dostęp: 12.02.2025].   Google Scholar

Ziejka, F. (2012/2013), O etosie profesora słów kilka. Alma Mater. Miesięcznik Uniwersytetu Jagiellońskiego 152–153: 24–26. https://almamater.uj.edu.pl/documents/2910359/5191506/Alma%20Mater%20152-153?version=1.0&t=1355907918000 [dostęp: 12.02.2025].   Google Scholar

Ziman, J. (2000), Real Science. What it is and what it means. New York: Cambridge University Press.   Google Scholar

Znaniecki, F. (1974), Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.   Google Scholar

Znaniecki, F. (1984), Społeczne role uczonych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.   Google Scholar

Zuziak, W. (2006), Społeczne perspektywy etyki. Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT.   Google Scholar

Słowniki   Google Scholar

ISJP – Bańko, M. (red.) (2000), Inny słownik języka polskiego, t. 1–2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.   Google Scholar

SJPD – Doroszewski, W. (red.), Słownik języka polskiego. https://sjp.pwn.pl/doroszewski/etos;5426560.html [dostęp: 12.12.2024].   Google Scholar

SWJP – Dunaj, B. (red.) (2001), Słownik współczesnego języka polskiego, t. 1–2. Warszawa: Reader’s Digest.   Google Scholar

USJP – Dubisz S. (red.) (2004), Uniwersalny słownik języka polskiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (wersja elektroniczna).   Google Scholar

WSJPD – Dubisz, S. (red.) (2018), Wielki słownik języka polskiego, t. 1–5. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.   Google Scholar

WSJPŻ – Żmigrodzki P. (red.), Wielki słownik języka polskiego. https://wsjp.pl [dostęp: 12.02.2025].   Google Scholar


Veröffentlicht
2025-06-25

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Benenowska, I. (2025). Is it hard to be a good professor? – about the values related to the ethos of an academic teacher. Acta Neophilologica, 1(XXVII), 121–144. https://doi.org/10.31648/an.11210

Iwona Benenowska 
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
https://orcid.org/0000-0003-1163-2778