“Engaging Learning in Philological Studies” in the Opinions of Academic Teachers (Results of a Focus Group Study)

Marzanna Karolczuk

Uniwersytet w Białymstoku

Anna Sańczyk-Cruz

Uniwersytet w Białymstoku

Edyta Wajda

Uniwersytet w Białymstoku


Abstract

The purpose of this study is to present academic teachers’ understanding of activities involving students in the teaching process in philology studies. The authors of the study conducted qualitative research collecting data through focus group interviews. This article discusses 11 codes assigned to the category “Engaging Learning at the University.” The results of this study showed that the understanding of engaging learning in philology studies corresponds to the latest trends in contemporary higher education. It was also found that the elements identified by teachers classified as “engaging learning” are more often instrumental and less frequently conscious and do not take into account the concept of transformative learning.


Keywords:

engaging learning, academic teacher, philology education, focus group interviews, transformative learning


Barkley, E.F. (2010), Student engagement techniques: A handbook for college faculty. San Francisco: Jossey-Bass.   Google Scholar

Buchner-Jeziorska, A. (2011), Studia wyższe – bez szans na sukces?! Acta Universitatis Lodziensis Folia Sociologica 39: 17–31.   Google Scholar

Ciepielewska-Janoschka, A. (2023), Jak utrzymać skupienie uwagi u dorosłych kursantów na zajęciach z języka obcego? Wybrane przykłady zadań angażujących umysł w ramach emotionally competent stimuli. Języki Obce w Szkole 2: 61–67. DOI: 10.47050/jows.2023.2.   Google Scholar

Creswell, J.W. (2013), Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.   Google Scholar

Czerepaniak-Walczak, M. (2018), Autonomia edukacji akademickiej w warunkach centralizmu programowego i dekretowanych efektów kształcenia. Pedagogika Szkoły Wyższej 24/2: 21–32. DOI: 10.18276/psw.2018.2-02.   Google Scholar

Jajszczyk, A. (2017), Szkolnictwo wyższe – potrzeba całościowej reformy. Nauka i Szkolnictwo Wyższe 2/50: 77–90. DOI: 10.14746/nisw.2017.2.3.   Google Scholar

Janowska, I. (2013), Rozwijanie kompetencji ogólnych w nauczaniu i uczeniu się języka metodą projektów. W: Stańczyk, J./Nowikiewicz, E. (red.), Dydaktyka językowa a kompetencje ogólne. Bydgoszcz: Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych w Bydgoszczy: 165–176.   Google Scholar

Karolczuk, M./Lewicka-Mroczek, E./Sawicka-Mierzyńska, K./Sańczyk-Cruz, A./Wajda, E. (2022), Jakość kształcenia na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku na podstawie wywiadów fokusowych ze studentami. Raport z badań. Białystok: Uniwersytet w Białymstoku. http://hdl.handle.net/11320/14240 [dostęp: 5.01.2024].   Google Scholar

Karpeta-Peć, B. (2017), Indywidualizacja nauczania i uczenia się – otwarte formy pracy w gimnazjum oraz w kształceniu akademickim (action research). Neofilolog 49/1: 95–114. DOI: 10.14746/n.2017.49.1.06.   Google Scholar

Krajewska, A. (2021), Stan współdziałania dydaktycznego nauczycieli i studentów w procesie kształcenia oraz jego uwarunkowania. W: Karpińska, A./Wróblewska, W./Remża, P. (red.), Edukacja zorientowana na ucznia i studenta. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku: 45–60.   Google Scholar

Łącka-Badura, J./Łęska, M. (2019), Współodpowiedzialność za efekty kształcenia jako wyznacznik postępu autonomizacji studentów w nauczaniu języka specjalistycznego. Neofilolog 42/2: 167–180. DOI: 10.14746/n.2014.42.2.4.   Google Scholar

Makal, J. (2019), Aktywizacja studentów na zajęciach wykładowych z metrologii. Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej 65: 77–80. DOI: 10.32016/1.65.12.   Google Scholar

Mezirow, J. (1990), How critical reflection triggers transformative learning. W: Mezirow, J. (ed.), Fostering Critical Reflection in Adulthood. San Francisco: Jossey-Bass Publishers: 1–20.   Google Scholar

Michoń, P. (2012), Czy uniwersytet to miejsce dla osób, które chcą wiedzieć? Kształcenie akademickie a potrzeba poznania studentów. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów 25/3: 185–197.   Google Scholar

Miodunka, W. (2016), Krakowska dyskusja o kształceniu językowym na studiach filologicznych. Półrocznik Językoznawczy Tertium 1/1/2: 304–330. DOI: 10.7592/Tertium2016.1.2.Miodunka.   Google Scholar

Myczko, K. (2008), Od aktywizacji do autonomii ucznia w kształceniu językowym. W: Pawlak, M. (red.), Autonomia w nauce języka obcego – co osiągnęliśmy i dokąd zmierzamy. Poznań/Kalisz/Konin: Wydawnictwo UAM – Wydawnictwo PWSZ w Koninie: 21–32.   Google Scholar

Nagy, L.K. (2016), Możliwe drogi rozwoju rzadkich filologii. Przeszłość, teraźniejszość i wizja przyszłych lat. Artes Humanae 1: 175–188. DOI: 10.17951/artes.2016.1.175.   Google Scholar

Okraj, Z. (2017), Jedno zagadnienie, kilka wariantów dyskusji w szkole wyższej: specyfika, techniki, przykłady. Studia z Teorii Wychowania VIII/1/18: 55–67.   Google Scholar

Perkowska-Klejman, A. (2018), Transformacyjne uczenie się dorosłych w świetle teorii Jacka Mezirowa. Edukacja Ustawiczna Dorosłych 1: 29–43.   Google Scholar

Pike, G.R./Kuh, G.D. (2005), A typology of Student Engagement for American Colleges and Universities. Research in Higher Education 46/2: 185–209.   Google Scholar

Piróg, D. (2013), Absolwenci szkół wyższych na rynku pracy w warunkach kryzysu. Przedsiębiorczość – Edukacja 9: 302–316.   Google Scholar

Płuciennik, J. (2015), Zaangażowanie studenta, uniwersytet i jego transformacje. W: Płuciennik, J./Klimczak, K. (red.), Twórczość, pasja, uniwersytet. Kategoria zaangażowania w dydaktyce akademickiej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego: 7–23.   Google Scholar

Rudzińska-Warzecha, J. (2022), Jak usprawnić proces uczenia się języków obcych i zachęcić do nauki dorosłych kursantów? Języki Obce w Szkole 1: 95–99.   Google Scholar

Wilczyńska, W./Michońska-Stadnik, A. (2010), Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie. Kraków: Wydawnictwo Avalon.   Google Scholar

Winiarczyk, A./Warzocha, T. (2020), Akademicki proces kształcenia kandydatów na nauczycieli w zakresie stosowania TIK w edukacji w świetle badań studentów Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach i Uniwersytetu Rzeszowskiego. Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne 35: 199–220. DOI: 0.25951/4164.   Google Scholar

Zając, M. (2009), Model aktywności w kursach online, czyli jak efektywnie angażować studentów. E-mentor 4/31: 40–44. https://www.e-mentor.edu.pl/_pdf/ementor31.pdf#page=40 [dostęp: 5.02.2024].   Google Scholar

Zając-Knapik, H. (2020), Autonomia w nauczaniu języków obcych – wybrane założenia teoretyczne i propozycje w zakresie praktycznego nauczania. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Russologica 13/1: 92–107. DOI: 10.24917/16899911.13.10.   Google Scholar


Published
2024-08-21

Cited by

Karolczuk, M., Sańczyk-Cruz, A., & Wajda, E. (2024). “Engaging Learning in Philological Studies” in the Opinions of Academic Teachers (Results of a Focus Group Study). Acta Neophilologica, 1(XXVI), 191–206. https://doi.org/10.31648/an.10074

Marzanna Karolczuk 
Uniwersytet w Białymstoku
Anna Sańczyk-Cruz 
Uniwersytet w Białymstoku
Edyta Wajda 
Uniwersytet w Białymstoku