“Engaging Learning in Philological Studies” in the Opinions of Academic Teachers (Results of a Focus Group Study)
Marzanna Karolczuk
Uniwersytet w BiałymstokuAnna Sańczyk-Cruz
Uniwersytet w BiałymstokuEdyta Wajda
Uniwersytet w BiałymstokuAbstract
The purpose of this study is to present academic teachers’ understanding of activities involving students in the teaching process in philology studies. The authors of the study conducted qualitative research collecting data through focus group interviews. This article discusses 11 codes assigned to the category “Engaging Learning at the University.” The results of this study showed that the understanding of engaging learning in philology studies corresponds to the latest trends in contemporary higher education. It was also found that the elements identified by teachers classified as “engaging learning” are more often instrumental and less frequently conscious and do not take into account the concept of transformative learning.
Keywords:
engaging learning, academic teacher, philology education, focus group interviews, transformative learningReferences
Barkley, E.F. (2010), Student engagement techniques: A handbook for college faculty. San Francisco: Jossey-Bass. Google Scholar
Buchner-Jeziorska, A. (2011), Studia wyższe – bez szans na sukces?! Acta Universitatis Lodziensis Folia Sociologica 39: 17–31. Google Scholar
Ciepielewska-Janoschka, A. (2023), Jak utrzymać skupienie uwagi u dorosłych kursantów na zajęciach z języka obcego? Wybrane przykłady zadań angażujących umysł w ramach emotionally competent stimuli. Języki Obce w Szkole 2: 61–67. DOI: 10.47050/jows.2023.2. Google Scholar
Creswell, J.W. (2013), Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Google Scholar
Czerepaniak-Walczak, M. (2018), Autonomia edukacji akademickiej w warunkach centralizmu programowego i dekretowanych efektów kształcenia. Pedagogika Szkoły Wyższej 24/2: 21–32. DOI: 10.18276/psw.2018.2-02. Google Scholar
Jajszczyk, A. (2017), Szkolnictwo wyższe – potrzeba całościowej reformy. Nauka i Szkolnictwo Wyższe 2/50: 77–90. DOI: 10.14746/nisw.2017.2.3. Google Scholar
Janowska, I. (2013), Rozwijanie kompetencji ogólnych w nauczaniu i uczeniu się języka metodą projektów. W: Stańczyk, J./Nowikiewicz, E. (red.), Dydaktyka językowa a kompetencje ogólne. Bydgoszcz: Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych w Bydgoszczy: 165–176. Google Scholar
Karolczuk, M./Lewicka-Mroczek, E./Sawicka-Mierzyńska, K./Sańczyk-Cruz, A./Wajda, E. (2022), Jakość kształcenia na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku na podstawie wywiadów fokusowych ze studentami. Raport z badań. Białystok: Uniwersytet w Białymstoku. http://hdl.handle.net/11320/14240 [dostęp: 5.01.2024]. Google Scholar
Karpeta-Peć, B. (2017), Indywidualizacja nauczania i uczenia się – otwarte formy pracy w gimnazjum oraz w kształceniu akademickim (action research). Neofilolog 49/1: 95–114. DOI: 10.14746/n.2017.49.1.06. Google Scholar
Krajewska, A. (2021), Stan współdziałania dydaktycznego nauczycieli i studentów w procesie kształcenia oraz jego uwarunkowania. W: Karpińska, A./Wróblewska, W./Remża, P. (red.), Edukacja zorientowana na ucznia i studenta. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku: 45–60. Google Scholar
Łącka-Badura, J./Łęska, M. (2019), Współodpowiedzialność za efekty kształcenia jako wyznacznik postępu autonomizacji studentów w nauczaniu języka specjalistycznego. Neofilolog 42/2: 167–180. DOI: 10.14746/n.2014.42.2.4. Google Scholar
Makal, J. (2019), Aktywizacja studentów na zajęciach wykładowych z metrologii. Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej 65: 77–80. DOI: 10.32016/1.65.12. Google Scholar
Mezirow, J. (1990), How critical reflection triggers transformative learning. W: Mezirow, J. (ed.), Fostering Critical Reflection in Adulthood. San Francisco: Jossey-Bass Publishers: 1–20. Google Scholar
Michoń, P. (2012), Czy uniwersytet to miejsce dla osób, które chcą wiedzieć? Kształcenie akademickie a potrzeba poznania studentów. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów 25/3: 185–197. Google Scholar
Miodunka, W. (2016), Krakowska dyskusja o kształceniu językowym na studiach filologicznych. Półrocznik Językoznawczy Tertium 1/1/2: 304–330. DOI: 10.7592/Tertium2016.1.2.Miodunka. Google Scholar
Myczko, K. (2008), Od aktywizacji do autonomii ucznia w kształceniu językowym. W: Pawlak, M. (red.), Autonomia w nauce języka obcego – co osiągnęliśmy i dokąd zmierzamy. Poznań/Kalisz/Konin: Wydawnictwo UAM – Wydawnictwo PWSZ w Koninie: 21–32. Google Scholar
Nagy, L.K. (2016), Możliwe drogi rozwoju rzadkich filologii. Przeszłość, teraźniejszość i wizja przyszłych lat. Artes Humanae 1: 175–188. DOI: 10.17951/artes.2016.1.175. Google Scholar
Okraj, Z. (2017), Jedno zagadnienie, kilka wariantów dyskusji w szkole wyższej: specyfika, techniki, przykłady. Studia z Teorii Wychowania VIII/1/18: 55–67. Google Scholar
Perkowska-Klejman, A. (2018), Transformacyjne uczenie się dorosłych w świetle teorii Jacka Mezirowa. Edukacja Ustawiczna Dorosłych 1: 29–43. Google Scholar
Pike, G.R./Kuh, G.D. (2005), A typology of Student Engagement for American Colleges and Universities. Research in Higher Education 46/2: 185–209. Google Scholar
Piróg, D. (2013), Absolwenci szkół wyższych na rynku pracy w warunkach kryzysu. Przedsiębiorczość – Edukacja 9: 302–316. Google Scholar
Płuciennik, J. (2015), Zaangażowanie studenta, uniwersytet i jego transformacje. W: Płuciennik, J./Klimczak, K. (red.), Twórczość, pasja, uniwersytet. Kategoria zaangażowania w dydaktyce akademickiej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego: 7–23. Google Scholar
Rudzińska-Warzecha, J. (2022), Jak usprawnić proces uczenia się języków obcych i zachęcić do nauki dorosłych kursantów? Języki Obce w Szkole 1: 95–99. Google Scholar
Wilczyńska, W./Michońska-Stadnik, A. (2010), Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie. Kraków: Wydawnictwo Avalon. Google Scholar
Winiarczyk, A./Warzocha, T. (2020), Akademicki proces kształcenia kandydatów na nauczycieli w zakresie stosowania TIK w edukacji w świetle badań studentów Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach i Uniwersytetu Rzeszowskiego. Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne 35: 199–220. DOI: 0.25951/4164. Google Scholar
Zając, M. (2009), Model aktywności w kursach online, czyli jak efektywnie angażować studentów. E-mentor 4/31: 40–44. https://www.e-mentor.edu.pl/_pdf/ementor31.pdf#page=40 [dostęp: 5.02.2024]. Google Scholar
Zając-Knapik, H. (2020), Autonomia w nauczaniu języków obcych – wybrane założenia teoretyczne i propozycje w zakresie praktycznego nauczania. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Russologica 13/1: 92–107. DOI: 10.24917/16899911.13.10. Google Scholar
Uniwersytet w Białymstoku
Uniwersytet w Białymstoku
Uniwersytet w Białymstoku
Most read articles by the same author(s)
- Marzanna Karolczuk, STUDENT TEACHING INTERNSHIPS IN RUSSIAN LANGUAGE CLASSES IN AN ELEMENTARY SCHOOL. RESEARCH CONCLUSIONS , Acta Neophilologica: Vol. 1 No. XV (2013): Acta Neophilologica