Hate Speech in Polish School and Academic Settings: Definition, Characteristics, and Selected Examples with Implications for (Foreign) Language Teaching

Anna Szczepaniak-Kozak

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Pozaniu, Instytut Lingwistyki Stosowanej
http://orcid.org/0000-0002-5549-6862

Sylwia Adamczak-Krysztofowicz

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
http://orcid.org/0000-0002-7726-3525


Abstract

This article discusses selected characteristics of hate speech in Poland, with particular emphasis on the research concerning Polish educational institutions. After considering the positive and negative aspects of multiculturalism and clarifying the concept of hate speech, the authors present the results of their own research devoted to the manifestations of hate speech in Polish school and academic settings. The analysis is based on in-depth interviews conducted in the years 2015–2019. The paper concludes with reflections on the possibilities of counteracting hate speech and anti-discrimination during (foreign) language teaching. These activities require enormous support from all educational staff, especially teachers of Polish as a second language/foreign language and teachers of other foreign languages.


Keywords:

hate speech, multiculturalism, teacher, school and academic communication, anti-discrimination in Polish education


Adamczak-Krysztofowicz Sylwia, Szczepaniak-Kozak Anna i Jaszczyk Magdalena. 2016. Hate speech: An attempt to disperse terminological ambiguities. „Voci” XIII: 13–28.   Google Scholar

Adamczak-Krysztofowicz Sylwia i Szczepaniak-Kozak Anna. 2017. A disturbing view of intercultural communication: Findings of a study into hate speech in Polish. „Linguistica Silesiana” nr 38: 285–310.   Google Scholar

Adamczak-Krysztofowicz Sylwia i Szczepaniak-Kozak Anna. 2018. Bewusstsein für Hassrede durch Aufgaben zum interkulturellen Lernen entwickeln? Ausgewählte Ergebnisse eines multikulturellen Projektseminars zwischen Studierenden aus Poznań und Marburg. „Germanica Wratislaviensia“ nr 143: 437–456.   Google Scholar

Adamczak-Krysztofowicz Sylwia i Szczepaniak-Kozak Anna. 2019. Przeciw mowie nienawiści. „Uczyć Lepiej” nr 4: 8–9.   Google Scholar

Bilewicz Michał, Marchlewska Marta, Soral Wiktor i Winiewski Mikołaj. 2014. Mowa nienawiści. Raport z badań sondażowych. Warszawa: Fundacja im. Stefana Batorego.   Google Scholar

Czerniejewska Izabela. 2010. Cudzoziemiec jako uczeń i student. Integracja w obszarze poznańskiej edukacji. W: Od gości do sąsiadów. Integracja cudzoziemców spoza Unii Europejskiej w Poznaniu w edukacji, na rynku pracy i w opiece zdrowotnej. Red. Bloch N. i Goździak E. M. Poznań: Centrum Badań Migracyjnych UAM: 57–95.   Google Scholar

Bonacchi Silvia. 2017. Verbale Aggression: multidisziplinäre Zugänge zur verletzenden Macht der Sprache. Berlin: De Gruyter Moutoon.   Google Scholar

Frelak Justyna i Klaus Witold. 2007. Rekomendacje i dobre praktyki. W: Przystanek Polska. Analiza programów integracyjnych dla uchodźców. Red. Frelak. J., Klaus W. i Wiśniewski J. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych. 247–262.   Google Scholar

Gawlicz Katarzyna, Rudnicki Paweł i Starnawski Marcin. 2015. Dyskryminacja w edukacji – przegląd wybranych polskich badań. W: Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona. O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce. Raport z badań. Red. Gawlicz K., Rudnicki P. i Starnawski, M. Dyskryminacja Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej: 9–58.   Google Scholar

Gervais Matthew i Fessler Daniel. 2017. On the deep structure of social affect: Attitudes, emotions, sentiments, and the case of “contempt“. „Behavioral and Brain Sciences” nr 40, 1–18. doi: 10.1017/S0140525X16000352]   Google Scholar

Gwóźdź Barbara. 2012. Nauczanie języka polskiego dzieci cudzoziemskich – działalność wolontariuszy i wolontariuszek w projekcie „Teraz polski!”. W: Innowacyjne rozwiązania w pracy z dziećmi cudzoziemskimi w systemie edukacji. Przykłady praktyczne. Red. Klorek N. i Kubin K. Warszawa: Fundacja na rzecz różnorodności społecznej:135–156.   Google Scholar

Jaszczyk-Grzyb Magdalena. 2017. Mowa nienawiści a wolność słowa – praktyki komunikacyjne nacechowane nienawiścią w dyskursie publicznym. W: Kulturoznawcze Studia Germanistów i Przyjaciół, tom 4. Red. Gortych D. Poznań: Wydawnictwo Rys: 131–142.   Google Scholar

Jaszczyk-Grzyb Magdalena. 2018a. Nienawiść – niewyrażalna poprzez komunikaty wizualne? W: Kulturoznawcze Studia Germanistów i Przyjaciół, tom 5. Red. Gortych D. Poznań: Wydawnictwo Rys: 89–100.   Google Scholar

Jaszczyk-Grzyb Magdalena. 2018b. Mowa nienawiści w Polsce w świetle najnowszych badań: perspektywa interdyscyplinarna. W: Naokoło migracji. Red. Bielak A. Poznań: Wydział Neofilologii UAM: 42–51.   Google Scholar

Kaspar Kai, Scharloth Joachim i Szczęk Joanna. Red. 2018. Sprachliche Gewalt: Formen und Effekte von Pejorisierung, verbaler Aggression und Hassrede. Stuttgart: J. B. Metzler.   Google Scholar

Lankiewicz Hadrian i Szczepaniak-Kozak Anna 2016. Polityczna poprawność dyskursu edukacyjnego: Rola nauczyciela języka obcego w przeciwdziałaniu mowie nienawiści. „Neofilolog” nr 47(1): 53–66. http://www.poltowneo.org/neofilolog-main/numery/351-neofilolog-nr-47-1-2016.html [Dostęp 8 IX 2019].   Google Scholar

Lankiewicz Hadrian, Szczepaniak-Kozak Anna i Wąsikiewicz-Firlej Emilia. 2014. Language learning and identity: Positioning oneself as a language learner and user in the multilingual milieu. „Oceánide” nr 6: http://oceanide.netne.net/articulos/art6-2.pdf [Dostęp 1 IX 2019].   Google Scholar

Kongres ODN. 2019. Wzrost liczby cudzoziemców w szkołach i przedszkolach. http://kongres.odnpoznan.pl/aktualnosci/wzrost-liczby-cudzoziemcow-w-szkolach-i-przedszkolach [Dostęp 1 IX 2019].   Google Scholar

Rapacka Sylwia. 2009. Kształcenie kompetencji interkulturowej uczestników procesu dydaktycznego poprzez rozwój komunikacji językowej. W: Języki obce w kontekście współczesnych wyzwań i perspektyw. V Międzynarodowa Konferencja Edukacyjna Ustroń 2009 http://www.kms.polsl.pl/prv/spnjo/referaty/rapacka.pdf [Dostęp 1 IX 2019].   Google Scholar

Marcinek. 2019. Samorząd uczniowski z "Marcinka" popiera protest nauczycieli. https://epoznan.pl/news-news-91603-Samorzad_uczniowski_z_Marcinka_opublikowal_oswiadczenie,_w_ktorym_popiera_protest_nauczycieli [Dostęp 1 IX 2019].   Google Scholar

Rud Magdalena. 2012. Jak wspierać pluralizm w szkole? Kilka dobrych rad dotyczących uczenia i wychowywania w szkole wielokulturowej. W: Innowacyjne rozwiązania w pracy z dziećmi cudzoziemskimi w systemie edukacji. Przykłady praktyczne. Red. Klorek N. i Kubin K. Warszawa: Fundacja na rzecz różnorodności społecznej: 57–72.   Google Scholar

Stefanowitsch Anatol. 2015. Was ist überhaupt Hate Speech? W: "Geh sterben!": Umgang mit Hate Speech und Kommentaren im Internet. Red. Baldauf J., Banaszczuk Y., Koreng A., Schramm J. i Stefanowitsch A. Berlin: Amadeu-Antonio-Stiftung: 11–13.   Google Scholar

Strani Katarina i Szczepaniak-Kozak Anna. 2018. Strategies of othering through discursive practices: Examples from the UK and Poland. „Lodz Papers in Pragmatics” nr 14.1: 163–179. doi.org/10.1515/lpp-2018-0008   Google Scholar

Szczepaniak-Kozak Anna. 2010. Interkulturowa kompetencja komunikacyjna z perspektywy nauczyciela języka angielskiego. W: Kompetencja interkulturowa w teorii i praktyce edukacyjnej. Red. Mackiewicz M. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Biznesu: 125–136.   Google Scholar

Szczepaniak-Kozak Anna. 2013. Miejsce kompetencji pragmatycznej w nauczaniu języka obcego na przykładzie języka angielskiego. Scripta Manent. Red. Stanisław Puppel S. i Tomaszkiewicz T. Poznań: Wydawnictwo UAM. 415–425.   Google Scholar

Szczepaniak-Kozak Anna i Lankiewicz Hadrian 2017. Wybrane aspekty mowy nienawiści w Polsce. „Lingwistyka stosowana” nr 21: 135–147.   Google Scholar

Szczepaniak-Kozak Anna, Wąsikiewicz-Firlej Emilia i Lankiewicz Hadrian. 2014. Developing pragmatic competence of EFL learners: Selected theoretical and practical assumptions. W: Intercultural issues in the era of globalization. Seria Studia Naukowe 27. Red. Romanowski P. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe IKSI Uniwersytet Warszawski: 86–99.   Google Scholar

Winiewski Mikołaj, Hansen Karolina, Bilewicz Michał, Soral Wiktor, Świderska Aleksandra i Bulska Dominika. 2017. Mowa nienawiści, mowa pogardy. Raport z badania przemocy werbalnej wobec grup mniejszościowych. Warszawa: Fundacja im. Stefana Batorego.   Google Scholar

Wiśniewska, Małgorzata. 2012. Wykorzystanie elementów tutoringu w pracy z grupą wielokulturową w systemie edukacji nieformalnej. W: Innowacyjne rozwiązania w pracy z dziećmi cudzoziemskimi w systemie edukacji. Przykłady praktyczne. Red. Klorek N. i Kubin K. Warszawa: Fundacja na rzecz różnorodności społecznej: 157–183.   Google Scholar


Published
2021-06-01

Cited by

Szczepaniak-Kozak, A., & Adamczak-Krysztofowicz, S. (2021). Hate Speech in Polish School and Academic Settings: Definition, Characteristics, and Selected Examples with Implications for (Foreign) Language Teaching. Acta Neophilologica, 1(XXIII), 19–34. https://doi.org/10.31648/an.5536

Anna Szczepaniak-Kozak 
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Pozaniu, Instytut Lingwistyki Stosowanej
http://orcid.org/0000-0002-5549-6862
Sylwia Adamczak-Krysztofowicz 
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
http://orcid.org/0000-0002-7726-3525