Anioł, geniusz, boski tancerz. Taniec Wacława Niżyńskiego jako tekst o artystycznym przełomie i przełomowym artyście

Beata Waligórska-Olejniczak

Poznań



Abstrakt

The dance of Vaclav Nijinsky, Polish artist, whose accomplishments changed the kinetic langu-
age of Russian ballet, can be treated as a groundbreaking phenomenon in the field of choreography.
The artist revolutionised not only the ballet dancing technique but also had influence on changing the
meaning of the role of a ballet master in the process of designing a dance performance. He
abandoned the automatic routine of ballet dance leading it towards abstraction, which might be
comparable with the first pictures of Pablo Picasso preparing audience for cubism and breaking with
figurative art. His ideas situate him also in the context of the Great Theatre Reform which focused on
the problem of rhythm, the process of audience and artists participation in the creation of multi-level
work of art as well as on the aspect of the unity of different disciplines aimed at continuous discovery
of the sacrum.




Buckle R.1980. Nijinsky. Nowy Jork.

Krasowska W. 1978. Niżyński. Warszawa.

Malej I. 2008. Eros w symbolizmie rosyjskim (filozofia - literatura – sztuka).Wrocław.

Marczyński J. 2000. Wstęp. W W. Niżyński. Dziennik, 7-39. Warszawa.

Mucha B. 1994. Artyści polscy w nowożytnej Rosji. Łódź.

Sarzyński P. 2009. „Popołudnie fauna”. Polityka 19 (2244)

Waligórska-Olejniczak B. 2003. Próba rekonstrukcji idei ciała wyzwolonego w perspektywie Wielkiej Reformy Teatralnej. Taniec Isadory Duncan. W Chałacińska-Wiertelak H., W. Wasylenko (red.). Problemy współczesnej komparatystyki, t. I. Poznań.
Pobierz


Opublikowane
2009-12-01

Cited By /
Share

Waligórska-Olejniczak, B. (2009). Anioł, geniusz, boski tancerz. Taniec Wacława Niżyńskiego jako tekst o artystycznym przełomie i przełomowym artyście. Acta Polono-Ruthenica, 1(XIV), 299–308. Pobrano z https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/apr/article/view/2159

Beata Waligórska-Olejniczak 
Poznań