Karnawałowa koncepcja świata i człowieka w aspekcie aksjologicznym (na materiale wybranych rosyjskich i polskich jednostek frazeologicznych)
Andrzej Sitarski
PoznańAbstrakt
Autor zwraca uwagę na funkcjonujące we współczesnym języku rosyjskim i polskim frazeologi-
zmy, których komponenty leksykalne, łącząc się ze sobą, pozostają w sprzeczności z normami tzw.
walencji semantycznej. Frazeologizmy te są echem reguł karnawałowej koncepcji świata na opak,
w którym naruszane są wszystkie zasady obowiązujące w świecie.
Przytoczony materiał frazeologiczny pozwala stwierdzić, że w całości ma on charakter antropo-
centryczny i dotyczy różnych aspektów wartościowania człowieka. Rozpatrywane frazeologizmy to
nie tylko przykłady specyficznych innowacji jednostek frazeologicznych, ale przede wszystkim rezultat
wiadomego aktu twórczego opartego na zasadach teorii karnawalizacji języka.
Bibliografia
Bartmiński J. 2006. Językowe podstawy obrazu świata. Lublin.
Chlebda W. 1998. Stereotyp jako jedność języka, myślenia i działania. W J. Anusiewicz, J. Bartmiński (red.). „Stereotyp jako przedmiot lingwistyki, Teoria, metodologia, analizy empiryczne”. Język a Kultura 12, Wrocław.
Rajewski M. 2007. Karnawał w ujęciu antropologicznym, W J. Mazur, M. Rumińska (red.), Humor i karnawalizacja we wsp6lczesnej komunikacji językowej. Lublin.
Rumińska M. 2007. Мichaiła Bachtina teoria karnawalizacji języka, W J. Mazur, M. Rumińska (red.), Humor i karnawalizacja we współczesnej komunikacji językowej. Lublin.
Tabakowska E. (red.), 2001. Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa. Kraków.
Poznań