Współczesna idea słowiańska w Rosji
Mirosław Nowaczyk
WarszawaAbstrakt
-----
Bibliografia
Andrusiewicz A., 1995, Rosyjski mesjanizm religijny w XIX wieku, [w:] Filozofia i religia w kulturze narodów słowiańskich, Wydawnictwo WSP, Rze szów, s. 189-208.
Andrusiewicz A., 1997, Eklezjologia megaidei Trzeciego Rzymu, [w:] Idea narodu i państwa w kulturze narodów słowiańskich, Warszawa, s. 25-39.
Bartoszewska J., Grabska M.,1998, Współzależność języków słowiań skich. Aspekt lingwistyczny i glottodydaktyczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 296 s.
Białokozowicz В., 1995, Marian Zdziechowski i Lew Tołstoj, Wydaw nictwo ŁUK, Białystok.
Białokozowicz B., 2000, Od Czaadajewa do Bierdiajewa, „Dziś” nr 11, s. 122-127.
Białokozowicz B., 2000, Wielka smuta, „Dziś” nr 12, s. 134-139.
Chazbijewicz S., 1999, Polemika z koncepcją cywilizacji turańskiej Fe liksa Konecznego, [w:] Tradycje duchowe Europy Środkowej i Wschodniej, Słupsk.
Chomiakow A., 1860, List do redaktora „L’Union Chretienne” o zna czeniu słów: „katolicki” i „soborowy”. W związku z wystąpieniem ojca Gaga rina, jezuity, przełożył Janusz Dobieszewski, [w:] Almanach Myśli Rosyjskiej. Wokół slowianofilstwa, UW, Warszawa 1998, s. 129-134.
Czapiński J., „Trybuna”, 31 XII 2000-1 I 2001, s.7.
Danilewski N. J., 1991, Rosja i Jewropa (wyd. 3 - 1888), S. P. B. - Priedisłowije N. N. Strachów (wyd. 1 - 1869).
Dobieszewski J., 1977, Kwestia narodowa w klasycznym słowianofil- stwie, [w:] Idea narodu i państwa w kulturze narodów słowiańskich, pod red. T. Chrobaka i Z. Stachowskiego, Warszawa, s. 63-77.
Dobieszewski J., 1998, Klasyczna wersja sporu między słowianofil- stwem a okcydentalizmem, [w:] Almanach Myśli Rosyjskiej. Wokół slowianofil- stwa, UW, Warszawa, s. 9-28.
Dobieszewski J., 1999, Wizja teokratycznej integracji Europy w „La Russie et FEglise Universelle” Włodzimierza Solowiowa, [w:] Koncepcje inte gracyjne w myśli narodów słowiańskich, pod red. Z. Stachowskiego, Warszawa -Tyczyn, s. 101-124.
Dostał M. J., 1998, Sławianskoje dwiżenije, Moskwa.
Huntingon S. P., 2000, Zderzenie cywilizacji, Muza, Warszawa.
Jan Paweł II, 1980, List Apostolski Egregiae virtutis (31 XII 1980), AAS 73, 1981, s. 258-262.
Jan Paweł II, 1985, Encyklika Slavorum Apostoli, [w:] Encykliki Ojca Świętego Jana Pawia II, Wydawnictwo ZNAK, Kraków 1996.
Jan Paweł II, 1988, List Apostolski Euntes in mundum (25 I 1988), AAS 80, 1988, s. 935-956.
Jan Paweł II, 1995, Encyklika Ut unum sint Ojca Świętego Jana Pawła II O działalności ekumenicznej, [w:] Encykliki Ojca Świętego Jana Pawła 11, Wydawnictwo ZNAK, Kraków 1998.
Kałasznikow W.A., 2000, Sławianskaja cywilizacyja, Moskwa.
Karpiński A., 1999, Kultura słowiańska a rozwój bytu społecznego, [w:] Tradycje duchowe Europy Środkowej i Wschodniej, Wydawnictwo WSP, Słupsk, s. 17-22.
Klinger J., 1998, Nurt słowiański w początkach chrześcijaństwa pol skiego, do druku przygotował i wprowadzeniem opatrzył ks. dr Henryk Paprocki, Białystok.
Kmietowicz F., 1994, Kiedy Kraków był „ Trzecim Rzymem ”, Białystok.
Koneczny F. K., 1935, O wielości cywilizacji, Kraków 1999.
Lwow D.S., 2000, Ekonomiczeskij manifest, Moskwa.
Lewandowski E., 1999, Rosyjski Sfinks. Rosjanie wśród innych naro dów, Ki W, Warszawa.
Luźny R., 1995, Słowo o Bogu i człowieku. Myśl religijna Słowian Wschodnich doby staroruskiej, wybrał, przełożył i opracował Ryszard Luźny, Nakładem PAU, Kraków.
Malieriaty Mieżriegionalnogo Obszczestwiennego Politiczeskogo Dwi- żewya,1998, Kongries rabotnikow nauki, tiechniki, obrazowanija, zdrawochra- nienija i kultury, Sankt-Peterburg.
Sobór Watykański II. Konstytucje. Dekrety. Deklaracje, 1967, Wydaw nictwo Pallottinum, Poznań - Dekret o ekumenizmie „ Unitatis redintegratio ” (1964).
Stachowski Z., 1995, Miejsce narodów słowiańskich w nauczaniu Jana Pawła II. Między katolicką uniwersalnością a słowiańską regionalnością, [w:] Filozofia i religia w kulturze narodów słowiańskich, pod red. T. Chrobaka i Z. Stachowskiego, Wydawnictwo WSP, Rzeszów, s. 265-273.
Szpidlik T. SJ, 2000, Myśl rosyjska. Inna wizja człowieka, przełożyła z francuskiego Janina Dembska, Wydawnictwo Księży Marianów, Warszawa.
Troicki J., 1998, Russko-sławianskaja cywilizacyja. Istoriczeskoje isto- ki. sowriemiennoje gieopoliticzeskije problemy, pierspiektiwy sławianskoj wza- imnosti, Moskwa.
Walicki A. (red.), 1961, Rosyjska myśl filozoficzna i społeczna (1825- 1861), Warszawa.
Walicki A., 1964, W kręgu konserwatywnej utopii. Struktura i przemiany rosyjskiego słowianojilstwa, PWN, Warszawa.
Andrusiewicz A., 1997, Eklezjologia megaidei Trzeciego Rzymu, [w:] Idea narodu i państwa w kulturze narodów słowiańskich, Warszawa, s. 25-39.
Bartoszewska J., Grabska M.,1998, Współzależność języków słowiań skich. Aspekt lingwistyczny i glottodydaktyczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 296 s.
Białokozowicz В., 1995, Marian Zdziechowski i Lew Tołstoj, Wydaw nictwo ŁUK, Białystok.
Białokozowicz B., 2000, Od Czaadajewa do Bierdiajewa, „Dziś” nr 11, s. 122-127.
Białokozowicz B., 2000, Wielka smuta, „Dziś” nr 12, s. 134-139.
Chazbijewicz S., 1999, Polemika z koncepcją cywilizacji turańskiej Fe liksa Konecznego, [w:] Tradycje duchowe Europy Środkowej i Wschodniej, Słupsk.
Chomiakow A., 1860, List do redaktora „L’Union Chretienne” o zna czeniu słów: „katolicki” i „soborowy”. W związku z wystąpieniem ojca Gaga rina, jezuity, przełożył Janusz Dobieszewski, [w:] Almanach Myśli Rosyjskiej. Wokół slowianofilstwa, UW, Warszawa 1998, s. 129-134.
Czapiński J., „Trybuna”, 31 XII 2000-1 I 2001, s.7.
Danilewski N. J., 1991, Rosja i Jewropa (wyd. 3 - 1888), S. P. B. - Priedisłowije N. N. Strachów (wyd. 1 - 1869).
Dobieszewski J., 1977, Kwestia narodowa w klasycznym słowianofil- stwie, [w:] Idea narodu i państwa w kulturze narodów słowiańskich, pod red. T. Chrobaka i Z. Stachowskiego, Warszawa, s. 63-77.
Dobieszewski J., 1998, Klasyczna wersja sporu między słowianofil- stwem a okcydentalizmem, [w:] Almanach Myśli Rosyjskiej. Wokół slowianofil- stwa, UW, Warszawa, s. 9-28.
Dobieszewski J., 1999, Wizja teokratycznej integracji Europy w „La Russie et FEglise Universelle” Włodzimierza Solowiowa, [w:] Koncepcje inte gracyjne w myśli narodów słowiańskich, pod red. Z. Stachowskiego, Warszawa -Tyczyn, s. 101-124.
Dostał M. J., 1998, Sławianskoje dwiżenije, Moskwa.
Huntingon S. P., 2000, Zderzenie cywilizacji, Muza, Warszawa.
Jan Paweł II, 1980, List Apostolski Egregiae virtutis (31 XII 1980), AAS 73, 1981, s. 258-262.
Jan Paweł II, 1985, Encyklika Slavorum Apostoli, [w:] Encykliki Ojca Świętego Jana Pawia II, Wydawnictwo ZNAK, Kraków 1996.
Jan Paweł II, 1988, List Apostolski Euntes in mundum (25 I 1988), AAS 80, 1988, s. 935-956.
Jan Paweł II, 1995, Encyklika Ut unum sint Ojca Świętego Jana Pawła II O działalności ekumenicznej, [w:] Encykliki Ojca Świętego Jana Pawła 11, Wydawnictwo ZNAK, Kraków 1998.
Kałasznikow W.A., 2000, Sławianskaja cywilizacyja, Moskwa.
Karpiński A., 1999, Kultura słowiańska a rozwój bytu społecznego, [w:] Tradycje duchowe Europy Środkowej i Wschodniej, Wydawnictwo WSP, Słupsk, s. 17-22.
Klinger J., 1998, Nurt słowiański w początkach chrześcijaństwa pol skiego, do druku przygotował i wprowadzeniem opatrzył ks. dr Henryk Paprocki, Białystok.
Kmietowicz F., 1994, Kiedy Kraków był „ Trzecim Rzymem ”, Białystok.
Koneczny F. K., 1935, O wielości cywilizacji, Kraków 1999.
Lwow D.S., 2000, Ekonomiczeskij manifest, Moskwa.
Lewandowski E., 1999, Rosyjski Sfinks. Rosjanie wśród innych naro dów, Ki W, Warszawa.
Luźny R., 1995, Słowo o Bogu i człowieku. Myśl religijna Słowian Wschodnich doby staroruskiej, wybrał, przełożył i opracował Ryszard Luźny, Nakładem PAU, Kraków.
Malieriaty Mieżriegionalnogo Obszczestwiennego Politiczeskogo Dwi- żewya,1998, Kongries rabotnikow nauki, tiechniki, obrazowanija, zdrawochra- nienija i kultury, Sankt-Peterburg.
Sobór Watykański II. Konstytucje. Dekrety. Deklaracje, 1967, Wydaw nictwo Pallottinum, Poznań - Dekret o ekumenizmie „ Unitatis redintegratio ” (1964).
Stachowski Z., 1995, Miejsce narodów słowiańskich w nauczaniu Jana Pawła II. Między katolicką uniwersalnością a słowiańską regionalnością, [w:] Filozofia i religia w kulturze narodów słowiańskich, pod red. T. Chrobaka i Z. Stachowskiego, Wydawnictwo WSP, Rzeszów, s. 265-273.
Szpidlik T. SJ, 2000, Myśl rosyjska. Inna wizja człowieka, przełożyła z francuskiego Janina Dembska, Wydawnictwo Księży Marianów, Warszawa.
Troicki J., 1998, Russko-sławianskaja cywilizacyja. Istoriczeskoje isto- ki. sowriemiennoje gieopoliticzeskije problemy, pierspiektiwy sławianskoj wza- imnosti, Moskwa.
Walicki A. (red.), 1961, Rosyjska myśl filozoficzna i społeczna (1825- 1861), Warszawa.
Walicki A., 1964, W kręgu konserwatywnej utopii. Struktura i przemiany rosyjskiego słowianojilstwa, PWN, Warszawa.
Nowaczyk, M. (2001). Współczesna idea słowiańska w Rosji. Acta Polono-Ruthenica, 1(VI), 169–182. Pobrano z https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/apr/article/view/3866
Mirosław Nowaczyk
Warszawa
Warszawa