Niewerbalne treści kulturoznawcze w podręczniku do nauki języka rosyjskiego w szkole podstawowej

Diana Sankowska

Uniwersytet w Białymstoku


Abstrakt

Podręcznik do nauki języka obcego ma wpływać na kształcenie umiejętności językowych, ale i rozwój kompetencji interkulturowej. W celu zdiagnozowania obecności niewerbalnych treści podręcznikowych, dotyczących kultury rosyjskiej, w podręcznikach do nauki języka rosyjskiego przeprowadzono badanie. Jako metodę zastosowano analizę dokumentów. Materiał badawczy stanowiła seria podręczników „Всё просто!” kiero-wanych do uczniów klas VII–VIII oraz wyniki wcześniejszej analizy 100 prac plastycz-nych uczniów na temat Rosji i Rosjan (będącej przedmiotem rozważań innego artykułu). Szczególną uwagę zwrócono na obraz niewerbalny Rosji i Rosjan przedstawiony w serii podręczników, tj. fotografie, obrazki, rysunki, ilustracje oraz inne elementy wchodzące w skład szaty graficznej podręczników. Obraz Rosji i jej mieszkańców według uczniów rozpoczynających naukę języka rosyjskiego jest przeważnie stereotypowy, a wiedza na temat jej mieszkańców z reguły podstawowa. Okazuje się, że podręcznik, z którego korzy-stają uczniowie, może mieć decydujący wpływ na postrzeganie obcej kultury szczególnie w sytuacji, kiedy jest wiodącą pomocą dydaktyczną.


Słowa kluczowe:

podręcznik do nauki języka obcego, treści niewerbalne, międzykulturowość


Arabski Janusz. 1996. Przyswajanie języka obcego i pamięć werbalna. Katowice: Wydawnictwo Śląsk.

Bednarz Katarzyna. 2019. Kompetencja interkulturowa w dydaktyce języków obcych – przegląd badań. „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Filologiczna. Glottodydaktyka” Vol. 11: 79–86.

Chlebda Barbara, Danecka Irena. 2015. Все просто! 1. Podręcznik do języka rosyjskiego dla początkujących. Warszawa: PWN.

Chlebda Barbara, Danecka Irena. 2015. Все просто! 2. Podręcznik do języka rosyjskiego dla początkujących. Warszawa: PWN.

Ciesielka Joanna. 2007. Między znanym a obcym – rola podręcznika do nauki języka obcego w kształtowaniu społeczeństwa wielokulturowego. (online) https://docplayer.pl/18869231-23-mo-kwa-tarnowska-i-teaching-technical-writing-in-english-in-a-traditional-classroom-setting-and--in- online-courses-144-24-olszewska-b.html (dostęp 18.08.2020).

Karolczuk Marzanna. 2016. Nauczanie języka rosyjskiego jako drugiego języka obcego w Polsce z perspektywy edukacji międzykulturowej. Białystok: Wydawnictwo Prymat.

Mrożek Sebastian. 2018. Rola wizualizacji w nauczaniu języków obcych. (online) https://www.wszpwn.com.pl/pl/salon-metodyczny/rola-wizualizacji-w-nauczaniu-jezykow-obcych-1.html (dostęp 18.08.2020).

Sankowska Diana. 2019. Podręcznik w procesie kształcenia studentów filologii rosyjskiej (przegląd wybranych pozycji). W: Традиции и инновации в методике преподавания инностранных языков. Т. 3. Red. Dźwierzyńska E., Buczek K. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego: 162–174.

Славин Александр. 1971. Наглядный образ в структуре познания. Москва: Политиздат.

Цзинцзин Ли. 2018. Принципы создания учебника русского языка для формирования меж-культурной компетенциии иностранных учащихся. «Мир науки, культуры, образования» No 1 (68): 54–57.
Pobierz


Opublikowane
2020-12-30

Cited By /
Share

Sankowska, D. (2020). Niewerbalne treści kulturoznawcze w podręczniku do nauki języka rosyjskiego w szkole podstawowej. Acta Polono-Ruthenica, 4(XXV), 87–96. https://doi.org/10.31648/apr.5943

Diana Sankowska 
Uniwersytet w Białymstoku