Mail-art i money-art Tołstego
Iwona Massaka
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w ToruniuAbstrakt
Artykuł przybliża sylwetkę i twórczość ideowo-artystyczną Wladimira Kotlarowa (Tołstego), jednej z najbardziej kontrowersyjnych postaci w środowisku emi-grantów rosyjskich w Paryżu lat 1980–2013. Jego specjalnością były skandalizujące hap-peningi z przesłaniem patriotyczno-anarchizującym oraz mail-art i money-art. Drogą analizy treści naniesionej na koperty, przedmioty użytkowe, kompozycje z banknotów, a także tekstów zamieszczonych w wydawanych przez Tołstego almanachu „Muleta” i gazecie „Wieczernij zwon” ustalono, że prezentowany tam światopogląd, nazywany vivrystycznym i eurazjatyckim, zawiera jedynie fragmentaryczne i nad wyraz swobodne odniesienia zarówno do dorobku Eurazjatów lat międzywojennych, jak i współczesnych kontynuatorów ich myśli. Tołsty wykorzystał eurazjatyzm, łącząc niektóre jego elementy; kolaż – tak w formie, jak i treści – stał się jego metodą twórczą, dzięki której zasłynął jako artysta konceptualistyczny.
Słowa kluczowe:
Tołsty, artystyczne komunikowanie na kopertach i banknotach, eurazjatyzm, anarchizm, vivryzmBibliografia
Bäcker Roman. 2007. Rosyjskie myślenie polityczne za czasów prezydenta Putina. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Bohun Michał. 1996. Fiodor Dostojewski i idea upadku cywilizacji zachodniej. Katowice: Wydawnictwo Naukowe Śląsk.
Bratkiewicz Jarosław. 1991. Wielkoruski szowinizm w świetle teorii kontynuacji. Warszawa: PAN.
Korolkow Aleksandr. 1994. Proroctwa Konstantego Leontjewa. Toruń: Wydawnictwo UMK.
Mikołejko Zbigniew. 1998. Mity tradycjonalizmu integralnego. Julius Evola ikultura religijno-filozoficzna prawicy. Warszawa:PAN.
Pasternak Katarzyna. Mail-art, intermedia i ich miejsce w sztuce sieci. (online) https://www.aca-demia.edu/4265249/Katarzyna_Pasternak_docx_mail_art_sztuka (dostęp 30.10.2020).
Алексеев Вадим. Я сжег свою жизнь! Интервью с Владимиром Котляровом-Толстым(1937–2013).(online). https://artinvestment.ru/invest/painters/20130305_kotlyarov.html (доступ 15.10.2020).
Волохонский Анри. 1992. Толстый как феномен. «Мулета – Скват Эс. Семейный альбом». Париж: Московское отделение Издательства «Vivrisme».
Данилевский Николай. 1991. Россия и Европа. Москва: Книга.
Жириновский Владимир. 1993. О судьбах России. С моей точки зрения. Москва Информа-ционное агентство Райт.
Зюганов Геннадий. 1999. Вера и верность. Русское православие и проблемы возрождения России. Москва: ИТК.
Коноплев Валерий. 1989. Мы – анархисты. «Мулета ? – Империальный анархизм». Париж: Московское отделение Издательства «Vivrisme».
Савицкий Петр. 1995. Евразийство. В: Мир России – Евразия. Антология. Ред. Новикова Л.И., Сиземская И.Н. Москва: Высшая школа.
Толстый. 1985. Рассказ – с о литературах – с. «Мулета Ъ». Париж: Московское отделение Издательства «Vivrisme».
Толстый. 1992. Открытое письмо. 6.06.1985. «Мулета – СКВАТ Эс.». Москва: Издательство «Vivrisme».
Толстый. 1999. Вехи Вех. Сборник статей о русской интеллигенции. «Восьмой выпуск семей-ного альбома Мулета». Париж–Санкт-Петербург: Издательство «Vivrisme».
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu