До питання про iнтерпретацiю iдей та образiв у творчостi украïнських письменникiв-класикiв: рецепцiя раннього Дмитра Донцова – лiтературного критика.
Wiktoria Kołkutina
OdessaАннотация
Artykuł został powięcony zagadnieniom związanym z ideami i obrazami w twórczoci ukraiń-
skich pisarzy klasyków z pozycji Dmitra Doncowa. Wiadomo, że twórczość tego krytyka literackiego
odróżnia się od prac literaturoznawczych jego współczesnych oraz następców (M. Zerowa, M. Draj-
Chmary, M. Jewszana i in.). Osobliwe miejsce w spucinie literacko-krytycznej D. Doncowa posia-
da jego interpretacja twórczości Lesi Ukrainki i Tarasa Szewczenki. Ocenę twórczości Lesi Ukrainki
D. Doncow dokonał w artykułach: Poezja indywidualizmu, Lesia Ukrainka i Poetka ukraińskie-
go Resordżimentu (Lesia Ukrainka), za T. Szewczenki w artykułach: Większość kompaktowa
i Szewczenko, Kozak z miliona winiopasów, Pamięci wielkiego wygnańca, W marcową roczni-
cę, Szewczenko i Dragomanow i wielu innych, które nie były przedmiotem dokładnych badań.
Wszystkie te utwory są ważne ze względu na utworzenie nowych zasad i ujęć krytycznoliterackich,
unaocznienia ciekawych idei, obrazów, koncepcji. Są ciekawą próbą odtworzenia światopoglądu Lesi
Ukrainki i Tarasa Szewczenki poprzez koncentrację na głównych obrazach i ideach tych wybitnych
klasyków ukraińskich.
Библиографические ссылки
Донцов Д. 1994. „Поетка украïнського Рiсорджiменту (Леся Украïнка)”. Украï"нське слово 1.
Квiт С.М. 2000. Дмитро Донцов та "Лiтературно-Науковий Вiсник" ("Вiсник" на тлi розвитку украïнськоï лiтератури й журналiстики. Iдеологiчний, естетичний та органiï зацiйний принципи). Киïв.
Драй-Хмара М. 2002. Лiтературно-наукова спадщина. Киïв.
Мельничук О.С. 1975. Словник iншомовних термiнiв. Киïв.
Odessa