Aries P., Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w dawnych czasach, przeł. M. Ochab, Gdańsk 1995.
Aries P., L’Enfant et la vie familiale sous l’Ancien Régime, wyd. Librairie Plon, Paris 1960.
Dyczewski L., Miejsce i funkcje wartości w kulturze, w: Kultura w kręgu wartości, red. L. Dyczewski, Lublin 2001,
Farson R., Polityka dzieciństwa, w: Edukacja i wyzwolenie, red. K. Blusz, Kraków 1992.
Hessen S., Podstawy pedagogiki, Dzieła wybrane, t. I, Wyd. Żak, Warszawa 1997.
Jan Paweł II, Wiara i kultura. Dokumenty, przemówienia, homilie, Rzym–Lublin 1988.
Karwatowska M., Uczeń w świecie wartości, Lublin 2010.
Key E., Stulecie dziecka, przeł. I. Moszczeńska, Warszawa 1928.
Korczak J., Dzieła, t. 7: Jak kochać dziecko. Momenty wychowawcze. Prawo dziecka do szacunku, Warszawa 1993.
Korczak J., Pisma wybrane, t. III, wybór: A. Lewin, Warszawa 1978.
Krasnodębski M., Współczesne inspiracje klasyczną paideią. Próba sformułowania realistycznej filozofii wychowania, w: Metamorfozy filozofii wychowania. Od antyku do współczesności, red. S. Sztobryn, M. Wasilewski, M. Rojek, Łódź 2012.
Kryńska E.J., Skazane za patriotyzm. „Druga konspiracja” na Białostocczyźnie, Białystok 2012.
Leszczyński G., Literatura i książka dziecięca. Słowo – obiegi – konteksty, Warszawa 2003.
Matyjas B., Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska, Warszawa 2008.
Ornacka K., Od socjologii do pracy socjalnej. Społeczny fenomen dzieciństwa, Kraków 2013.
Sitarska B., Idea Jana Amosa Komeńskiego wobec współczesnych wyzwań edukacyjnych, https://comenius.uph.edu.pl/images/pliki/artykuly/artykul_2.pdf, /dostęp: 311.2019/.
Smolińska-Theiss B., Dzieciństwo w małym mieście, Warszawa 1993.
Suchodolski B., Dzieje kultury polskiej, wyd. III zmienione i rozszerzone, Warszawa 1997.
Suchodolski B., Labirynty współczesności. Niewola i wolność człowieka, wyd. Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1975.
Suchodolski B., Wstęp, w: Humanizm i edukacja humanistyczna, wybór tekstów, oprac. B. Suchodolski, I. Wojnar, Warszawa 1988.
Szczepska-Pustkowska M., Kategoria dzieciństwa – od Ellen Key do współczesności, „Edukacja i Dialog” 1997, nr 7.
Szczepska-Pustkowska M., Od filozofii dzieciństwa do dziecięcej filozofii życia. Casus władzy (i demokracji), Kraków 2011.
Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Impuls, Kraków 1988.
Theiss W., Zniewolone dzieciństwo, Warszawa 1996.
Theiss W., Zniewolone dzieciństwo: socjalizacja w skrajnych warunkach społeczno-politycznych, Warszawa 1996.
Waloszek D., Edukacja dzieci na wsi: studium możliwości, w: Nauki pedagogiczne w Polsce: dokonania, problemy, współczesne zadania, perspektywy, red. T. Lewowicki, M.J. Szymański, Kraków 2004.
Waloszek D., Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Kraków 2006.
Waloszek D., Przygotowanie dzieci do szkoły: refleksje metodologiczne, w: Edukacja dzieci sześcioletnich w Polsce, red. D. Waloszek, Zielona Góra 2005.
Wojnar I., Aktualne procesy edukacji i kultury w Polsce i na świecie, w: Edukacja wobec wyzwań XXI wieku, red. I. Wojnar, J. Kubin, Warszawa 1996.
Zwiernik J., Dziecięca codzienność w przestrzeni podwórka, w: Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, red. D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Warszawa 2009.
Zwiernik J., Różne wymiary dziecięcej codzienności, w: Nowe stulecie dziecka, red. D. Waloszek, Zielona Góra 2001.
Zwiernik J., Rytuały przejścia ze sfery prywatnej w sferę publiczną u dzieci przedszkolnych, w: Pedagogika miejsca, red. M. Mendel, Wrocław 2006.
Żołądź-Strzelczyk D., Dziecko w dawnej Polsce, Poznań 2002.
Google Scholar