Opublikowane: 2018-09-281

Problem twórczości artystycznej w teorii Henryka Bergsona

Filip Maj
Humanistyka i Przyrodoznawstwo
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.31648/hip.1104

Abstrakt

Tekst omawia myśl Henryka Bergsona na temat twórczości artystycznej jako efekt „ewolucji twórczej”. Wyłanianiu się dzieła twórczego towarzysza dwa główne procesy, które utrwalaja relacje świata duchowego i materialnego: sympatia i asymilacja. Tworzenie można opisać za pomocą różnych technik, np. skupianie, mentalizacja, wykraczanie poza plan, selekcjonowanie, odwracanie przebiegów fizycznych w stronę przeciwna, obramowanie dzieła itd. Na poziomie analizy metafizycznej Bergson opisuje twórczość nie tyle jako relacje artysta–człowiek, ale jako relacje duszy artysty i świata natury, które wymykają się regułom logicznym.

Słowa kluczowe:

ewolucja, sztuka, twórczość, techniki tworzenia, życie, estetyka, metafizyka

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Maj, F. (2018). Problem twórczości artystycznej w teorii Henryka Bergsona. Humanistyka I Przyrodoznawstwo, (14), 191–204. https://doi.org/10.31648/hip.1104

Cited by / Share

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.