Publicado: 2018-09-281

Problem twórczości artystycznej w teorii Henryka Bergsona

Filip Maj
Humanistyka i Przyrodoznawstwo
Sección: Artículos
https://doi.org/10.31648/hip.1104

Resumen

Tekst omawia myśl Henryka Bergsona na temat twórczości artystycznej jako efekt „ewolucji twórczej”. Wyłanianiu się dzieła twórczego towarzysza dwa główne procesy, które utrwalaja relacje świata duchowego i materialnego: sympatia i asymilacja. Tworzenie można opisać za pomocą różnych technik, np. skupianie, mentalizacja, wykraczanie poza plan, selekcjonowanie, odwracanie przebiegów fizycznych w stronę przeciwna, obramowanie dzieła itd. Na poziomie analizy metafizycznej Bergson opisuje twórczość nie tyle jako relacje artysta–człowiek, ale jako relacje duszy artysty i świata natury, które wymykają się regułom logicznym.

Descargar archivos

Normas de citación

Maj, F. (2018). Problem twórczości artystycznej w teorii Henryka Bergsona. Humanistyka I Przyrodoznawstwo, (14), 191–204. https://doi.org/10.31648/hip.1104

##plugins.themes.libcom.share##

Licencia

Creative Commons License

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0.


##plugins.themes.libcom.BOCookieBarText##