W. N. Łazariew, Fieofan Griek i jego szkoła, Moskwa 1961, s. 14-34; N. K. Golejzowskij, Isichazm i russkaja żywopis’ XIV-XV ww. , „Wizantijskij wriemiennik”, t. 29, Moskwa 1969.
M. Ałpatow, Iskusstwo Fieofana Grieka i uczenije isichastow, „Wizantijskij wriemiennik”, t. 33, Moskwa 1972.
K. Onasch, Das Problem des Lichtes in der Ikonenmalerei Andrej Rublevs. Zur 600-Jahrfeier des grossen russischen Malers 1960, Berlin 1962.
J. Meyendorff, Święty Grzegorz Palamas i duchowość prawosławna, przekł. z jęz. ang. K. Leśniewski, Lublin 2005.
H. Paprocki, Ikona jako twórcze przezwyciężenie zła, „Wiadomości Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego” 1985.
H. G. Beck, Kirche und teologische Literatur im byzantinischen Reich, Munchen 1959.
O. Jurewicz, Historia literatury bizantyńskiej. Zarys, Wrocław - Warszawa - Kraków - Gdańsk - Łódź 1984.
G. Kobrzeniecka-Sikorska, Światło w ikonie jako źródło Bożej energii, (w:) M. U. Mazurczak, M. Żak (red.), Obraz i żywioły. Materiały z konferencji ,, Obraz i żywioły”, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II 11-12 października 2006, Lublin 2007.
B. Dąb-Kalinowska, Ikonowa rzeczywistość, „Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie” 1992.
I. A. Koczetkow (red.), Słowar’ russkich ikonopiscew XI-XVII wiekow, Moskwa 2003.
G. I. Wzdornow, Frieski Fieofana Grieka w cerkwi Spasa Prieobrażenija w Nowogorodie. K 600-letiju suszczestwowanija friesok 1378-1978, Moskwa 1976.
O symbolice kolorów: W. W. Byczkow, Wizantijskaja estetika. Tieorieticzeskije problemy, Moskwa 1977.
I. Jazykowa, Sztuka ikony, przeł. z jęz. ros. ks. H. Paprocki, Warszawa 1998.
M. Ałpatow, O sztuce ruskiej i rosyjskiej, Warszawa 1975.
F. Busłajew, Miestnyje skazania władimirskije, moskowskoje i nowogrodskije, (w:) Letopisi russkoj litieratury i driewnosti, t. 4, Moskwa 1862, s. 18-23; Ł. A. Dmitrijew, Żytijnyje powiesti russkogo Siewiera kak pamiatniki literatury XIII-XVII ww. Ewolucyja żanra legiendarno-biograficzeskich skazanij, Leningrad 1973.
Sriedniewiekowaja Rus’. Sbornik statiej, Moskwa 1976.
G. Bunge, Inny Paraklet. Ikona Trójcy Świętej mnicha - malarza Andrzeja Rublowa, Kraków 2001.
Rozdział 41 uchwał Stoglawu. Cyt. za: L. Uspienskij, Moskowskije sobory XVI wieka i ich rol w cerkownom iskusstwie, (w:) N. K. Gawriuszyn, Filosofija russkogo religioznogo iskusstwa XVI-XVII wieka. Antologija, Moskwa 1993.
V. Bulkin (red. i wstęp), Dionysius, “Masters of Word Painting”, Leningrad 1982.
I. Językowa, Świat ikony, przekł. ks. H. Paprocki, Warszawa 1998.
W. O. Kluczewskij, Driewnierusskije żytija swiatych kak istoriczeskij istocznik, Moskwa 1871.
G. I. Wzdornow, Istorija otkrytija i izuczenija russkoj sriedniewiekowoj żywopisi XIX w., Moskwa 1986.
I. L. Kyzłasowa, Istorija izuczenija wizantijskogo i driewnierusskogo iskusstwa w Rossii (F.I. Busłajew, N.P. Kondakow. Mietody, idei, tieorii), Moskwa 1985.
G. Kobrzeniecka-Sikorska, Początki badań, kolekcjonowania i konserwacji ikon w Rosji, (w:) Ikona. Sacrum i piękno, „Zeszyty Muzeum Warmii i Mazur” 6, Olsztyn 2010.
R. Rogozińska, Ikona w sztuce XX wieku, Kraków [2009].
O. Tarasow, Ikona i blagoczestije. Oczerki ikonnogo dieła w impieratorskoj Rossii, Moskwa 1998.
Symeon Le Nouevau Theologieu, Hymnes, t. 2, Paryż 1971.
Google Scholar