The Film Play by Ruben Östlund as a Contribution to Reflections on the Images of Immigrants in Contemporary Swedish Film

Tomasz Adamski

Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytet w Białymstoku

dr nauk humanistycznych (Uniwersytet Łódzki, 2014). Jego zainteresowania naukowe oscylują wokół filmu skandynawskiego. Pracownik Wydziału Pedagogiki i Psychologii oraz Kulturoznawstwa na Uniwersytecie
w Białymstoku. Niezależny reżyser, scenarzysta, aktor amator. Brał udział w wielu konferencjach poświęconych filmowi, autor licznych tekstów filmoznawczych, referatów i prelekcji na temat filmu. Realizował filmy dokumentalne m.in. w Kazachstanie, Rosji, Norwegii, Afryce, Stanach Zjednoczonych, Turcji, Portugalii. Laureat Nagrody Rektora UwB za działalność dydaktyczną i organizacyjną. Stypendysta Prezydenta Miasta Białegostoku oraz Marszałka Województwa Podlaskiego.


https://orcid.org/0000-0002-4702-5665


Abstract

The ideal image of Sweden as a welfare state has increasingly become obscured by reports of problems with Swedish immigrants. Swedish filmmakers have also started to explore this issue. One of the more interesting observations was made by Ruben Östlund in his film entitled Play (2011). Equally intriguing figures of immigrants also appeared in the so-called Immigrant movies, for example, the Snabba cash trilogy. The characters of these films were able to use the image of the immigrant as well as the specific characteristics of the Swedish character (associated with so-called Jante law) to benefit personally. Immigrant films and the current situation in Sweden shows that this country will soon have to change and this change may be caused by immigrants.
The aim of this article is to present the very original images of immigrants which are present in Swedish cinema. The film is also a kind of a starting point for considering the changing situation of immigrants in modern Swedish society.


Keywords:

immigrants, Sweden, welfare state, film, lagom, Ruben Östlund, Play


Griffith T., Skandynawia. Wojna z trollami. Historia, kultura, artyści od czasów Napoleona
do Stiega Larssona, tłum. B. Gadomska, Warszawa 2011.
Lapidus J., Szybki cash, tłum. M. Kalinowski, Warszawa 2008.
Lapidus J., Zimna stal, tłum. M. Kalinowski, Warszawa 2009.
Lapidus J., Życie delux, tłum. M. Kalinowski, Warszawa 2009.
Larsson M., Marklund A., Swedish Film – An Introduction and Reader, Lund 2010.
Penkala M., Neutralność i prawa człowieka – filozofia szwedzkiej polityki międzynarodowej,
w: Krytyka polityczna. Przewodnik nieturystyczny, Warszawa 2010.
Robinowitz C.J., Carr L.W., Modern-Day Vikings: A Practical Guide to Interacting with the Swedes,
Boston – London 2001.
Tubylewicz K., Moraliści. Jak Szwedzi uczą się na błędach i inne historie, Warszawa 2017.

Published
2019-01-29

Cited by

Adamski, T. (2019). The Film Play by Ruben Östlund as a Contribution to Reflections on the Images of Immigrants in Contemporary Swedish Film. Media - Culture - Social Communication, 3(14), 135–147. https://doi.org/10.31648/mkks.2870

Tomasz Adamski 
Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytet w Białymstoku
<p>dr nauk humanistycznych (Uniwersytet Łódzki, 2014). Jego zainteresowania naukowe oscylują wokół filmu skandynawskiego. Pracownik Wydziału Pedagogiki i Psychologii oraz Kulturoznawstwa na Uniwersytecie<br>w Białymstoku. Niezależny reżyser, scenarzysta, aktor amator. Brał udział w wielu konferencjach poświęconych filmowi, autor licznych tekstów filmoznawczych, referatów i prelekcji na temat filmu. Realizował filmy dokumentalne m.in. w Kazachstanie, Rosji, Norwegii, Afryce, Stanach Zjednoczonych, Turcji, Portugalii. Laureat Nagrody Rektora UwB za działalność dydaktyczną i organizacyjną. Stypendysta Prezydenta Miasta Białegostoku oraz Marszałka Województwa Podlaskiego.</p>  Poland
https://orcid.org/0000-0002-4702-5665

dr nauk humanistycznych (Uniwersytet Łódzki, 2014). Jego zainteresowania naukowe oscylują wokół filmu skandynawskiego. Pracownik Wydziału Pedagogiki i Psychologii oraz Kulturoznawstwa na Uniwersytecie
w Białymstoku. Niezależny reżyser, scenarzysta, aktor amator. Brał udział w wielu konferencjach poświęconych filmowi, autor licznych tekstów filmoznawczych, referatów i prelekcji na temat filmu. Realizował filmy dokumentalne m.in. w Kazachstanie, Rosji, Norwegii, Afryce, Stanach Zjednoczonych, Turcji, Portugalii. Laureat Nagrody Rektora UwB za działalność dydaktyczną i organizacyjną. Stypendysta Prezydenta Miasta Białegostoku oraz Marszałka Województwa Podlaskiego.