Film Play Rubena Östlunda jako przyczynek do rozważań o wizerunkach imigrantów we współczesnym filmie szwedzkim

Tomasz Adamski

Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytet w Białymstoku

dr nauk humanistycznych (Uniwersytet Łódzki, 2014). Jego zainteresowania naukowe oscylują wokół filmu skandynawskiego. Pracownik Wydziału Pedagogiki i Psychologii oraz Kulturoznawstwa na Uniwersytecie
w Białymstoku. Niezależny reżyser, scenarzysta, aktor amator. Brał udział w wielu konferencjach poświęconych filmowi, autor licznych tekstów filmoznawczych, referatów i prelekcji na temat filmu. Realizował filmy dokumentalne m.in. w Kazachstanie, Rosji, Norwegii, Afryce, Stanach Zjednoczonych, Turcji, Portugalii. Laureat Nagrody Rektora UwB za działalność dydaktyczną i organizacyjną. Stypendysta Prezydenta Miasta Białegostoku oraz Marszałka Województwa Podlaskiego.


https://orcid.org/0000-0002-4702-5665


Abstrakt

Idealny obraz Szwecji jako opiekuńczego państwa dobrobytu ostatnimi czasy coraz częściej zostaje przysłonięty przez doniesienia o problemach związanych ze szwedzkimi imigrantami. O tej problematyce zaczęli również wypowiadać się szwedzcy filmowcy. Jedną z ciekawszych obserwacji poczynił Ruben Östlund w filmie Play (2011, pol. Gra). Równie intrygujące figury imigrantów pojawiły się też w tak zwanych immigrant movies, na przykład w trylogii Snabba cash (pol. Szybki cash). Bohaterowie tych filmów potrafili wykorzystać piętnujący ich wizerunek imigranta, jak i specyficzne cechy szwedzkiego charakteru (związane z tak zwanym prawem Jante), by odnieść osobiste korzyści. Filmy o imigrantach, jak i obecna sytuacja w Szwecji pokazują, że ten kraj wkrótce będzie musiał się zmienić, a zmiana ta może być spowodowana właśnie przez imigrantów. Celem artykułu jest ukazanie bardzo oryginalnych wizerunków imigrantów obecnych w kinie szwedzkim. Film stanowi punkt wyjścia do rozważań o zmieniającej się sytuacji imigrantów we współczesnym szwedzkim społeczeństwie.


Słowa kluczowe:

imigranci, Szwecja, państwo opiekuńcze, film, lagom, Ruben Östlund


Griffith T., Skandynawia. Wojna z trollami. Historia, kultura, artyści od czasów Napoleona
do Stiega Larssona, tłum. B. Gadomska, Warszawa 2011.
Lapidus J., Szybki cash, tłum. M. Kalinowski, Warszawa 2008.
Lapidus J., Zimna stal, tłum. M. Kalinowski, Warszawa 2009.
Lapidus J., Życie delux, tłum. M. Kalinowski, Warszawa 2009.
Larsson M., Marklund A., Swedish Film – An Introduction and Reader, Lund 2010.
Penkala M., Neutralność i prawa człowieka – filozofia szwedzkiej polityki międzynarodowej,
w: Krytyka polityczna. Przewodnik nieturystyczny, Warszawa 2010.
Robinowitz C.J., Carr L.W., Modern-Day Vikings: A Practical Guide to Interacting with the Swedes,
Boston – London 2001.
Tubylewicz K., Moraliści. Jak Szwedzi uczą się na błędach i inne historie, Warszawa 2017.
Pobierz


Opublikowane
2019-01-29

Cited By /
Share

Adamski, T. (2019). Film Play Rubena Östlunda jako przyczynek do rozważań o wizerunkach imigrantów we współczesnym filmie szwedzkim. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 3(14), 135–147. https://doi.org/10.31648/mkks.2870

Tomasz Adamski 
Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytet w Białymstoku
<p>dr nauk humanistycznych (Uniwersytet Łódzki, 2014). Jego zainteresowania naukowe oscylują wokół filmu skandynawskiego. Pracownik Wydziału Pedagogiki i Psychologii oraz Kulturoznawstwa na Uniwersytecie<br>w Białymstoku. Niezależny reżyser, scenarzysta, aktor amator. Brał udział w wielu konferencjach poświęconych filmowi, autor licznych tekstów filmoznawczych, referatów i prelekcji na temat filmu. Realizował filmy dokumentalne m.in. w Kazachstanie, Rosji, Norwegii, Afryce, Stanach Zjednoczonych, Turcji, Portugalii. Laureat Nagrody Rektora UwB za działalność dydaktyczną i organizacyjną. Stypendysta Prezydenta Miasta Białegostoku oraz Marszałka Województwa Podlaskiego.</p>  Polska
https://orcid.org/0000-0002-4702-5665

dr nauk humanistycznych (Uniwersytet Łódzki, 2014). Jego zainteresowania naukowe oscylują wokół filmu skandynawskiego. Pracownik Wydziału Pedagogiki i Psychologii oraz Kulturoznawstwa na Uniwersytecie
w Białymstoku. Niezależny reżyser, scenarzysta, aktor amator. Brał udział w wielu konferencjach poświęconych filmowi, autor licznych tekstów filmoznawczych, referatów i prelekcji na temat filmu. Realizował filmy dokumentalne m.in. w Kazachstanie, Rosji, Norwegii, Afryce, Stanach Zjednoczonych, Turcji, Portugalii. Laureat Nagrody Rektora UwB za działalność dydaktyczną i organizacyjną. Stypendysta Prezydenta Miasta Białegostoku oraz Marszałka Województwa Podlaskiego.