Opublikowane: 2019-01-291

Film Play Rubena Östlunda jako przyczynek do rozważań o wizerunkach imigrantów we współczesnym filmie szwedzkim

Tomasz Adamski
Media - Kultura - Komunikacja Społeczna
Dział: Artykuły
https://doi.org/10.31648/mkks.2870

Abstrakt

Idealny obraz Szwecji jako opiekuńczego państwa dobrobytu ostatnimi czasy coraz częściej zostaje przysłonięty przez doniesienia o problemach związanych ze szwedzkimi imigrantami. O tej problematyce zaczęli również wypowiadać się szwedzcy filmowcy. Jedną z ciekawszych obserwacji poczynił Ruben Östlund w filmie Play (2011, pol. Gra). Równie intrygujące figury imigrantów pojawiły się też w tak zwanych immigrant movies, na przykład w trylogii Snabba cash (pol. Szybki cash). Bohaterowie tych filmów potrafili wykorzystać piętnujący ich wizerunek imigranta, jak i specyficzne cechy szwedzkiego charakteru (związane z tak zwanym prawem Jante), by odnieść osobiste korzyści. Filmy o imigrantach, jak i obecna sytuacja w Szwecji pokazują, że ten kraj wkrótce będzie musiał się zmienić, a zmiana ta może być spowodowana właśnie przez imigrantów. Celem artykułu jest ukazanie bardzo oryginalnych wizerunków imigrantów obecnych w kinie szwedzkim. Film stanowi punkt wyjścia do rozważań o zmieniającej się sytuacji imigrantów we współczesnym szwedzkim społeczeństwie.

Słowa kluczowe:

imigranci, Szwecja, państwo opiekuńcze, film, lagom, Ruben Östlund

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Adamski, T. (2019). Film Play Rubena Östlunda jako przyczynek do rozważań o wizerunkach imigrantów we współczesnym filmie szwedzkim. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 3(14), 135–147. https://doi.org/10.31648/mkks.2870

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.