Traditional Radio Stations in Social Media

Paulina Czarnek-Wnuk

Wydział Filologiczny Uniwersytet Łódzki

dr, adiunkt w Katedrze Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego. Członkini Łódzkiej Szkoły Radioznawczej. Główne pole prowadzonych przez nią badań naukowych to studia radiowe. Autorka artykułów poświęconych radiu, m.in.: The Entertaining Role of Call-Out in Polish Commercial Radio Stations (w: Radio. Community. Challenges. Aesthetics, red. Grażyna Stachyra, Lublin 2013); Radio Entertainment from the Perspective of Convergence (w: Radio: The Resilient Medium, red. Magdalena Oliveira, Grażyna Stachyra, Guy Starkey, Sunderland 2014); Cognitive Qualities of Radio Reportage in the Light of Scientific Research („Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2016, nr 5). Współredaktorka (z Katarzyną Burską) książki Rozrywka w mediach (Łódź 2012).




Abstract

This study analyses communities created on the Internet by different types of radio stations. The results of research conducted on more than thirty radio broadcasters, both national, trans-regional, regional and local were presented. The aim of this article is to reflect the number and character of these “digital” communities as some kind of extension or fulfillment of an analog radio auditorium. The analyzed problems were shown in the context of the theory of community rhetoric.


Keywords:

radio, listeners, users, new technologies, social media, interaction, rhetoric of community


Blaustein L., Wybór pism estetycznych, Kraków 2005.
Bonini T., Doing Radio in the Age of Facebook, w: Radio Evolution, red. M. Oliveira, P. Portela, L.A. Santos, Braga 2012, s. 17–26.
Bonixe L., Sharing and Retweeting Sounds: The Relationship between Radio Journalism and Social Networks, w: Radio Evolution, red. M. Oliveira, P. Portela, L.A. Santos, Braga 2012, s. 7–16.
Czarnek P., Zjawisko konwergencji w radiu komercyjnym na przykładzie Radia Zet, w: Problemy konwergencji mediów, t. 2, red. D. Rott, M. Kaczmarczyk, Praga–Sosnowiec 2013, s. 149–158.
Część słuchaczy Czwórki niezadowolona i zaskoczona zniknięciem stacji z nadawania analogowego, [online] <www.wirtualnemedia.pl/artykul/czesc-sluchaczy-czworki-niezadowolona-i-zaskoczona-zniknieciem-stacji-z-nadawania-analogowego>, dostęp: 26.10.2016.
Damas S.H., Alemán J.L.R., 2.0 in Form, yet Still 1.0 in Purpose: A Comparative Study of Spanish Music Radio Stations on Twitter, w: Radio: The Resilient Medium. Papers from the Third Conference of the ECREA Radio Research Section, red. M. Oliveira, G. Stachyra, G. Starkey, Sunderland 2014, s. 83–95.
Jędrzejewski S., R@dio publiczne w Europie. Program – finansowanie – technologia – audytorium, Warszawa 2015.
Jędrzejewski S., Strategie zarządzania radiofonią publiczną w warunkach konwergencji, w: Radio w dobie nowych mediów, red. U. Doliwa, Olsztyn 2014, s. 42–43.
Kogo nie słychać w Trójce, [online] <www.kogonieslychacw3.pl>, dostęp: 26.10.2016.
Konwergencja mediów masowych i jej skutki dla współczesnego dziennikarstwa, t. 1, red. Z. Oniszczuk, M. Wielopolska-Szymura, Katowice 2012.
Kreft J., Za fasadą społeczności. Elementy zarządzania nowymi mediami, Kraków 2015.
Lakomy M., Rynek radiowy w Polsce, Kraków 2012.
Maćkowiak A., Zmiana postaw odbiorczych w kontekście wtórnej oralności na tle procesu konwergencji, w: Konwergencja mediów masowych i jej skutki dla współczesnego dziennikarstwa, t. 1, red. Z. Oniszczuk, M. Wielopolska-Szymura, Katowice 2012, s. 351–368.
Myślak D.A., Siudak M.M., Radio w dobie nowych mediów. Funkcjonowanie rozgłośni akademickich w mediach społecznościowych, w: Radio w cyfrowym świecie. Teorie nowych mediów oraz konteksty międzynarodowe, red. M. Sokołowski, Olsztyn 2016, s. 91–109.
Problemy konwergencji mediów, t. 2, red. D. Rott, M. Kaczmarczyk, Praga–Sosnowiec 2013.
Radio Evolution, red. M. Oliveira, P. Portela, L.A. Santos, Braga 2012.
Radio: The Resilient Medium. Papers from the Third Conference of the ECREA Radio Research Section, red. M. Oliveira, G. Stachyra, G. Starkey, Sunderland 2014.
Radio w cyfrowym świecie. Teorie nowych mediów oraz konteksty międzynarodowe, red. M. Sokołowski, Olsztyn 2016.
Radio w dobie nowych mediów, red. U. Doliwa, Olsztyn 2014.
Ranking marek polskiego Snapchata, [online] <hash.fm/ranking/100mareksnapa>, dostęp: 2.09.2016.
Sellas T., Bonini T., Masters of Brand: A Study of Social Media Workers in the Italian and Spanish Radio Industries, w: Radio: The Resilient Medium. Papers from the Third Conference of the ECREA Radio Research Section, red. M. Oliveira, G. Stachyra, G. Starkey, Sunderland 2014, s. 65–82.
Sotrender, Fanpage Trends, 09.2016, [online] <www.sotrender.pl/trends/facebook>, dostęp:26.10.2016.
Sotrender, Instagram Trends, 09.2016, [online] <https://www.sotrender.com/blog/wp-content/uploads/2016/10/instagram_trends_201609_hl2.pdf>, dostęp: 26.10.2016.
Sotrender, Twitter Trends, 09.2016, [online] <www.sotrender.pl/trends/twitter>, dostęp: 26.10.2016.
Szews P., Facebook, Twitter i YouTube w mediach tradycyjnych. Jak prasa, radio i telewizja wykorzystują serwisy społecznościowe?, „Media i Społeczeństwo” 2014, nr 4, s. 56–73.
Wielgoszewska A., Wiśniewska M., Media społecznościowe a polskie rozgłośnie radiowe na przykładzie Programu I Polskiego Radia i radia RMF FM, w: Radio w cyfrowym świecie. Teorie nowych mediów oraz konteksty międzynarodowe, red. M. Sokołowski, Olsztyn 2016, s. 83–90.

Published
2019-02-12

Cited by

Czarnek-Wnuk, P. (2019). Traditional Radio Stations in Social Media. Media - Culture - Social Communication, 4(12), 41–51. https://doi.org/10.31648/mkks.3006

Paulina Czarnek-Wnuk 
Wydział Filologiczny Uniwersytet Łódzki
<p>dr, adiunkt w Katedrze Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego. Członkini Łódzkiej Szkoły Radioznawczej. Główne pole prowadzonych przez nią badań naukowych to studia radiowe. Autorka artykułów poświęconych radiu, m.in.: The Entertaining Role of Call-Out in Polish Commercial Radio Stations (w: Radio. Community. Challenges. Aesthetics, red. Grażyna Stachyra, Lublin 2013); Radio Entertainment from the Perspective of Convergence (w: Radio: The Resilient Medium, red. Magdalena Oliveira, Grażyna Stachyra, Guy Starkey, Sunderland 2014); Cognitive Qualities of Radio Reportage in the Light of Scientific Research („Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2016, nr 5). Współredaktorka (z Katarzyną Burską) książki Rozrywka w mediach (Łódź 2012).</p>  Poland

dr, adiunkt w Katedrze Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego. Członkini Łódzkiej Szkoły Radioznawczej. Główne pole prowadzonych przez nią badań naukowych to studia radiowe. Autorka artykułów poświęconych radiu, m.in.: The Entertaining Role of Call-Out in Polish Commercial Radio Stations (w: Radio. Community. Challenges. Aesthetics, red. Grażyna Stachyra, Lublin 2013); Radio Entertainment from the Perspective of Convergence (w: Radio: The Resilient Medium, red. Magdalena Oliveira, Grażyna Stachyra, Guy Starkey, Sunderland 2014); Cognitive Qualities of Radio Reportage in the Light of Scientific Research („Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2016, nr 5). Współredaktorka (z Katarzyną Burską) książki Rozrywka w mediach (Łódź 2012).