Program II: Radio with Culture. About the Cultural Mission of the Polish Radio Program II. A Monographic View

Mirosława Wielopolska-Szymura

dr, adiunkt w Instytucie Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Medioznawczyni i politolog. Zainteresowaniami naukowymi obejmuje problematykę radia jako medium, ze szczególnym uwzględnieniem radia publicznego, procesów cyfryzacji i konwergencji radia, a także roli radia w komunikowaniu międzynarodowym i komunikacji międzykulturowej. Zajmuje się też polityką kulturalną. Członek Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej (członek Komisji Rewizyjnej) oraz ECREA (European Communication Research and Education Association). Autorka m.in. opracowań: Radio as an Old and a New Medium: Sustaining Cultural Identities of Listeners (w: Radio: The Resilient Medium, red. Magdalena Oliveira, Grażyna Stachyra, Guy Starkey, Sunderland 2014); Techniczne aspekty cyfryzacji radia i telewizji w Polsce (w: Systemy medialne w dobie cyfryzacji, red. Zbigniew Oniszczuk, Katowice 2015); Radio w dyplomacji publicznej. Mediatyzacja polityki na odległość (w: Polityka w zmediatyzowanym świecie. Perspektywa politologiczna i medioznawcza, red. Małgorzata Adamik-Szysiak, Lublin 2016).




Abstract

The purpose of the analysis is to discuss the culture-based function of the radio in monographic terms based on the example of the Polish Radio Program II. An important element of the analysis is historical perspective that allows us to identify the most important features of Program II at various stages of its development and to describe current activities to fulfill the cultural mission of the radio. The cultural function is manifested in three functional dimensions: 1) the dissemination of culture, 2) cultural education, 3) artistic creativity. Since the creation of the Program II, the radio station has been devoted to the broadcast of cultural character. For radio work, outstanding journalists and artists create radio programs of high intellectual and aesthetic quality. An important part of the activity of Program II is conducting a radio orchestra and the recordings of performers made in radio studio and original radio work – radio broadcasts, documentaries, reports or the Radio Theater, which are testimony to the fulfillment of cultural functions.


Keywords:

Polish Radio Program II, Dwójka, cultural function of radio, cultural broadcasts, public radio, history of Program II


Dokumenty prawne

Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 roku o radiofonii i telewizji (Dz.U. 1993, poz. 34 z późn. zm.).

Opracowania

Grad J., Badania uczestnictwa w kulturze artystycznej w polskiej socjologii kultury, Poznań 1997.
Hopfinger M., Sztuka i komunikacja: sygnały zmian całej kultury, w: Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku. Antologia, red. M. Hopfinger, Warszawa 2005, s. 448–460 .
Igraszki wiosenne i miliardy. Dawne ramówki Dwójki, [online] <http://www.polskieradio.pl/8/1874/Artykul/1728617,Igraszki-wiosenne-i-miliardy-Dawne-ramowki-Dwojki>, dostęp: 10.12.2016.
Jędrzejewski S., Radio publiczne w Europie, Warszawa 2015.
Kozielski M., Polskie Radio po 23 latach rozstało się z Marcinem Majchrowskim, [online] <http://www.press.pl/tresc/46745,polskie-radio-po-23-latach-rozstaje-sie-z-marcinem-majchrowskim>,dostęp: 12.12.2016.
Kozielski M., Radiowa Dwójka wprowadza kilka nowości, 9.09.2016, [online] <http://www.press.pl/tresc/45565,radiowa-dwojka-wprowadza-kilka-nowosci>, dostęp: 10.12.2016.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Sprawozdanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z działalności w 2015 roku, [online] <http://www.krrit.gov.pl/krrit/sprawozdania/>, dostęp: 3.12.2016.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Wskaźniki słuchalności i audytorium programów radiowych w 2015 roku, [online] <http://www.krrit.gov.pl/dla-nadawcow-i-operatorow/kontrola-nadawcow/badania-odbioru-programow-radiowych-i-telewizyjnych/rynek-radiowy/raporty-okresowe/>,dostęp: 3.12.2016.

Krzemień-Ojak S., Ziemilski A., Wiedza o polityce kulturalnej. Próba typologii problemów, Warszawa 1984.
Kultura polska w dekadzie przemian, red. T. Kostyrko, M. Czerwiński, Warszawa 1999.
Kwiatkowski M.J., Kulisy radia, Warszawa 1973.
Kwiatkowski M.J., Narodziny Polskiego Radia. Radiofonia w Polsce w latach 1918–1929, Warszawa 1972.
Kwiatkowski M.J., „Tu Polskie Radio Warszawa”, Warszawa 1980.
Kwiatkowski M.J., Wrzesień 1939 w warszawskiej rozgłośni Polskiego Radia, Warszawa 1984.
Miszczak S., Radiofonia i telewizja w świecie 1920–1970, Warszawa 1971.
Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku. Antologia, red. M. Hopfinger, Warszawa 2005.
Pisarek W., O mediach i języku, Kraków 2007.
Pleszkun-Olejniczakowa E., Kulturowy przekaz radia, w: Radio i społeczeństwo, red. G. Stachyra, E. Pawlak-Hejno, Lublin 2011, s. 225–242.
Polskie Radio w czasie II wojny światowej, red. A. Budzyński, K. Jasiewicz, Warszawa 2015.
Radio i społeczeństwo, red. G. Stachyra, E. Pawlak-Hejno, Lublin 2011.
„Radio i Świat”, wyd. z 3 października 1949 roku, za: Program II nadaje! – ważny moment w historii Polskiego Radia, [online] <http://www.polskieradio.pl/39/156/Artykul/946190,Program-II-nadaje-%E2%80%93-wazny-moment-w-historii-Polskiego-Radia>, dostęp: 10.12.2016.
Radio w cyfrowym świecie. Regionalne rozgłośnie radiowe, red. M. Łyszczarz, M. Sokołowski, Olsztyn 2016.
Stachyra G., Gatunki audycji w radiu sformatowanym, Lublin 2008.
Szpociński A., Edukacja kulturalna i uczestnictwo w kulturze, w: Kultura polska w dekadzie przemian, red. T. Kostyrko, M. Czerwiński, Warszawa 1999, s. 153–182.
Tusk: abonament rtv to haracz, 29.04.2008, [online] <https://www.wprost.pl/128832/Tusk-abonament-rtv-to-haracz>, dostęp: 3.12.2016.
Wielopolska-Szymura M., Misja radia publicznego, „Studia Medioznawcze” 2006, nr 3, s. 23–31.
Wielopolska-Szymura M., „Radiowy Dom Kultury” – o kulturotwórczej i edukacyjnej roli radia, w: Radio w cyfrowym świecie. Regionalne rozgłośnie radiowe, red. M. Łyszczarz, M. Sokołowski, Olsztyn 2016, s. 103–113.
Zwyrzykowski M., Studio Eksperymentalne Polskiego Radia i początki muzyki elektroakustycznej w Polsce, [online] <http://culture.pl/pl/artykul/studio-eksperymentalne-polskiego-radia-i-poczatki-muzyki-elektroakustycznej-w-polsce>, dostęp: 3.12.2016.

Strona internetowa Programu II Polskiego Radia

Dwójka – Polskie Radio, [online] <http://www.polskieradio.pl/8,Dwojka>, dostęp: listopad – grudzień 2016.

Published
2019-02-12

Cited by

Wielopolska-Szymura, M. (2019). Program II: Radio with Culture. About the Cultural Mission of the Polish Radio Program II. A Monographic View. Media - Culture - Social Communication, 4(12), 51–67. https://doi.org/10.31648/mkks.3007

Mirosława Wielopolska-Szymura 

<p>dr, adiunkt w Instytucie Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Medioznawczyni i politolog. Zainteresowaniami naukowymi obejmuje problematykę radia jako medium, ze szczególnym uwzględnieniem radia publicznego, procesów cyfryzacji i konwergencji radia, a także roli radia w komunikowaniu międzynarodowym i komunikacji międzykulturowej. Zajmuje się też polityką kulturalną. Członek Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej (członek Komisji Rewizyjnej) oraz ECREA (European Communication Research and Education Association). Autorka m.in. opracowań: Radio as an Old and a New Medium: Sustaining Cultural Identities of Listeners (w: Radio: The Resilient Medium, red. Magdalena Oliveira, Grażyna Stachyra, Guy Starkey, Sunderland 2014); Techniczne aspekty cyfryzacji radia i telewizji w Polsce (w: Systemy medialne w dobie cyfryzacji, red. Zbigniew Oniszczuk, Katowice 2015); Radio w dyplomacji publicznej. Mediatyzacja polityki na odległość (w: Polityka w zmediatyzowanym świecie. Perspektywa politologiczna i medioznawcza, red. Małgorzata Adamik-Szysiak, Lublin 2016).</p>  Poland

dr, adiunkt w Instytucie Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Medioznawczyni i politolog. Zainteresowaniami naukowymi obejmuje problematykę radia jako medium, ze szczególnym uwzględnieniem radia publicznego, procesów cyfryzacji i konwergencji radia, a także roli radia w komunikowaniu międzynarodowym i komunikacji międzykulturowej. Zajmuje się też polityką kulturalną. Członek Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej (członek Komisji Rewizyjnej) oraz ECREA (European Communication Research and Education Association). Autorka m.in. opracowań: Radio as an Old and a New Medium: Sustaining Cultural Identities of Listeners (w: Radio: The Resilient Medium, red. Magdalena Oliveira, Grażyna Stachyra, Guy Starkey, Sunderland 2014); Techniczne aspekty cyfryzacji radia i telewizji w Polsce (w: Systemy medialne w dobie cyfryzacji, red. Zbigniew Oniszczuk, Katowice 2015); Radio w dyplomacji publicznej. Mediatyzacja polityki na odległość (w: Polityka w zmediatyzowanym świecie. Perspektywa politologiczna i medioznawcza, red. Małgorzata Adamik-Szysiak, Lublin 2016).