Strategia informacyjna ministra spraw zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej Witolda Waszczykowskiego w polskich i zagranicznych mediach (w I kwartale 2017 roku)

Anita Frankowiak

Wydział Humanistyczny Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

dr hab., kulturoznawca, literaturoznawca, dyplomowany coach. Zajmuje się badaniem przestrzeni medialnych w perspektywie kulturoznawczej i komunikacyjnej oraz protokołem dyplomatycznym. Pracuje w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Specjalizuje się w zakresie międzynarodowej dyplomacji kulturalnej, etykiety wizerunkowej, komunikacji międzykulturowej oraz zarządzania pracami naukowymi i badaniami rozwojowymi. Ma w swoim dorobku kilkadziesiąt artykułów naukowych i popularnonaukowych, dwie monografie autorskie, poradnik oraz kilka wspólnych monografii i zeszytów naukowych.


https://orcid.org/0000-0001-6898-8738


Abstrakt

Celem autorki artykułu jest przedstawienie w nim strategii informacyjnej Ministerstwa Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej w mediach polskich i zagranicznych w pierwszym kwartale 2017 roku. Kontrowersyjne wywiady Witolda Waszczykowskiego były pretekstem do napisania tego artykułu. Strategia informacyjna jest według autorki zaplanowaną sekwencją przyczynowo-skutkową w przekazywaniu treści mających na celu tworzenie lub udostępnianie informacji oraz zwiększanie lub konsolidowanie potencjału zaufania klientów poprzez przeniesienie obiektywności i neutralności zawartej w redystrybuowanych treściach. Zgodnie z tą definicją wypowiedzi niektórych ministrów powinny być klasyfikowane jako emocjonalne, często stronnicze i pozbawione obiektywizmu. Można je określić jako polityczne gafy i porażki dyplomatyczne.


Słowa kluczowe:

minister Witold Waszczykowski, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, strategie informacyjne, polskie media, media zagraniczne


Bijak K., Język polityków na przykładzie debaty sejmowej dotyczącej związków partnerskich, w: Język polityków i jego patologie, red. K. Łabędź, Kraków 2013.
Dobek-Ostrowska B., Wiszniowski R., Teorie komunikowania publicznego i politycznego, Wrocław 2001.
Fras J., Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 2005.
Karwat M., O złośliwej dyskredytacji. Manipulowanie wizerunkiem przeciwnika, Warszawa 2006.
Kreft J., Koniec dziennikarstwa jakie znamy. Agregacja w mediach, Kraków 2016.
Le Bon G., Psychologia tłumu, tłum. B. Kaprocki, Warszawa 1994.
McLuhan M., Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, tłum. M. Szczuka, Warszawa 2004.
Pastusiak L., Świat polityki a świat mediów, w: Współczesne oblicza mediów, red. J. Marszałek - Kawa, Toruń 2005.
Pobierz


Opublikowane
2019-01-29

Cited By /
Share

Frankowiak, A. (2019). Strategia informacyjna ministra spraw zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej Witolda Waszczykowskiego w polskich i zagranicznych mediach (w I kwartale 2017 roku). Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 3(14), 85–99. https://doi.org/10.31648/mkks.2865

Anita Frankowiak 
Wydział Humanistyczny Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
<p>dr hab., kulturoznawca, literaturoznawca, dyplomowany coach. Zajmuje się badaniem przestrzeni medialnych w perspektywie kulturoznawczej i komunikacyjnej oraz protokołem dyplomatycznym. Pracuje w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Specjalizuje się w zakresie międzynarodowej dyplomacji kulturalnej, etykiety wizerunkowej, komunikacji międzykulturowej oraz zarządzania pracami naukowymi i badaniami rozwojowymi. Ma w swoim dorobku kilkadziesiąt artykułów naukowych i popularnonaukowych, dwie monografie autorskie, poradnik oraz kilka wspólnych monografii i zeszytów naukowych.</p>  Polska
https://orcid.org/0000-0001-6898-8738

dr hab., kulturoznawca, literaturoznawca, dyplomowany coach. Zajmuje się badaniem przestrzeni medialnych w perspektywie kulturoznawczej i komunikacyjnej oraz protokołem dyplomatycznym. Pracuje w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Specjalizuje się w zakresie międzynarodowej dyplomacji kulturalnej, etykiety wizerunkowej, komunikacji międzykulturowej oraz zarządzania pracami naukowymi i badaniami rozwojowymi. Ma w swoim dorobku kilkadziesiąt artykułów naukowych i popularnonaukowych, dwie monografie autorskie, poradnik oraz kilka wspólnych monografii i zeszytów naukowych.