Czy możliwa jest socjologia mediów?

Jerzy Jastrzębski

Wydział Nauk Społecznych Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie

prof. dr hab., prof. zw. w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jana Pawła II w Krakowie, absolwent filologii polskiej i filozofii Uniwersytetu Wrocławskiego, medioznawca i kulturo- znawca.


https://orcid.org/0000-0002-6823-0705


Abstrakt

Celem autora artykułu jest poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, czy możliwa jest socjologia mediów jako dyscyplina (lub subdyscyplina naukowa). Odpowiedź nie jest bynajmniej oczywista, o czym świadczy wiele punktów widzenia i propozycji badawczych. Rozstrzygająca jest jednak praktyka i uniwersytecki status. Mimo to pola obserwacji są różnie wyznaczane i bywają odmienne. Większość badaczy koncentruje się na wzajem-nych relacjach mediów i publiczności, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu środków przekazu. W tej sytuacji warto podnieść kwestie zasadnicze, centralne. W przekonaniu autora odsyłają do nich pytania: co ludzie robią z mediami i co media robią z ludźmi?


Słowa kluczowe:

socjologia mediów, wpływ na odbiorców, media i społeczeństwo, komunikacja społeczna, dyscyplina naukowa


Barney D., Społeczeństwo sieci, tłum. M. Fronia, Warszawa 2008.
Castells M., Władza komunikacji, tłum. J. Jedliński, P. Tomanek, Warszawa 2013.
Culture, Society and the Media, red. M. Gurevitch i in., London 1982.
Debray R., Wprowadzenie do mediologii, tłum. A. Kapciak, Warszawa 2010.
Dijk J. van, Społeczne aspekty nowych mediów, tłum. J. Konieczny, Warszawa 2010.
Dziadzia B., Wpływ mediów. Konteksty społeczno-edukacyjne, Kraków 2007.
Hardt H., Social Theories of the Press: Constituents of Communication Research 1840s to 1920s, Lanham 2001.
Katz E., Lazarsfeld P.F., Personal Influence: The Part Played by People in Flow of Mass Communication, Glencoe 1955.
Kubicka D., Kołodziejczyk A., Psychologia wpływu mediów. Wybrane teorie, metody, badania, Kraków 2007.
Maigret É., Socjologia komunikacji i mediów, tłum. I. Piechnik, Warszawa 2012.
Mass Media and Society, red. J. Curran, M. Gurevitch, London 2000.
Media Occupations and Professions: A Reader, red. J. Tunstall, Oxford 2001.
Media Power, Professionals and Policies, red. H. Tumber, London 2000.
Media Sociology: A Reappraisal, red. S. Wainsbord, Cambridge 2014.
Media Studies: Key Issues and Debates, red. E. Devereux, Los Angeles – London 2007. Michalczyk S., Jednostka i społeczeństwo w świecie mediów. Klasyczne i współczesne idee w teoriach średniego zasięgu, Katowice 2015.
Ollivier B., Nauki o komunikacji. Teoria i praktyka, tłum. I. Piechnik, Warszawa 2010. Psychologia wpływu mediów. Wybrane teorie, metody badania, red. D. Kubicka, A. Kołodziejczyk, Kraków 2007.
Scannell P., Media and Communication, London 2007.
Stevenson N., Understanding Media Cultures: Social Theory and Mass Communication, Thousand Oaks 2002.
The Media and Social Theory, red. D. Hesmondhalgh, J. Tynbee, London 2008. Tunstall J., Media Sociology, London 1970.
Pobierz


Opublikowane
2019-03-05

Cited By /
Share

Jastrzębski, J. (2019). Czy możliwa jest socjologia mediów?. Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, 3(14), 15–25. https://doi.org/10.31648/mkks.3269

Jerzy Jastrzębski 
Wydział Nauk Społecznych Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
<div class="page" title="Page 172"> <div class="layoutArea"> <div class="column"> <p>prof. dr hab., prof. zw. w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jana Pawła II w Krakowie, absolwent filologii polskiej i filozofii Uniwersytetu Wrocławskiego, medioznawca i kulturo- znawca.</p> </div> </div> </div>  Polska
https://orcid.org/0000-0002-6823-0705

prof. dr hab., prof. zw. w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jana Pawła II w Krakowie, absolwent filologii polskiej i filozofii Uniwersytetu Wrocławskiego, medioznawca i kulturo- znawca.