Become a Sarmatian! The ways of attracting “citizens” to virtual states
Izabela Domaciuk-Czarny
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lubliniehttps://orcid.org/0000-0001-7541-6471
Abstract
The article discusses ways of attracting “citizens” to virtual states on the Internet, emphasizing the persuasive function of messages (both words and images) employed by the creators of these imaginary countries. Their goal is to invite and encourage followers to actively engage in the lives of their micronations. The creation of virtual nations and web-based micro-communities can be seen as a form of simulation games built on mimetic representation. This type of fiction primarily focuses on the constructed space, which, nevertheless, maintains ties with reality. The language utilized on these micro-nations’ websites is informal and familiar to the audience, and it includes an interesting selection of proper and common nouns as well as descriptions of fictional objects these nouns denote.
The creators of such virtual countries strive to attract as many “citizens” as possible by
capturing the attention of Internet users through the appeal of their micronation. They
employ a wide array of linguistic and extralinguistic devices, such as calls to action
(reminiscent of commercials), lexical evaluations, titles and distinctive reward systems,
onymic wordformation, linguistic humour, the visual aspect of the project, and maps
depicting the imaginary lands, etc.
Keywords:
micronations, Slavic languages, linguistic persuasion, evaluation, proper nouns in virtual states, maps in video gamesReferences
Bierzyński Z. (2022): Język i obraz jako wyznaczniki statusu we wspólnocie wirtualnej na przykładzie profilów obywateli i obywatelek Księstwa Sarmacji. „Tekst i Dyskurs = Text und Diskurs” 16, s. 303–319.
Crossref
Google Scholar
Bomba R. (2014): Gry komputerowe w perspektywie antropologii codzienności. Toruń. Google Scholar
Bova B. (1989): Rola science fiction. [W:] Spór o SF. Antologia szkiców i esejów o science fiction. Wybór R. Handke, L. Jęczmyk, B. Okólska. Poznań, s. 342–347. Google Scholar
Chądzyńska D., Gotlib D. (2015): Mapy w grach komputerowych – spektrum zastosowań. „Polski Przegląd Kartograficzny” 47/3, s. 235–244.
Crossref
Google Scholar
Domaciuk-Czarny I. (2010): Nazewnictwo mikronacji w rzeczywistości wirtualnej (na przykładzie polskich stron internetowych). [W:] W świecie nazw. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Czesławowi Kosylowi. Red. H. Pelcowa. Lublin, s. 91–102. Google Scholar
Eco U. (2012): Po drugiej stronie lustra i inne eseje. Znak, reprezentacja, iluzja, obraz. Przekład J. Wajs. Warszawa. Google Scholar
Gałkowski A. (2008): Chrematonimy w funkcji kulturowo-użytkowej. Onomastyczne studium porównawcze na materiale polskim, włoskim, francuskim. Łódź. Google Scholar
Graaf V. (1975): Homo futurus. Analiza współczesnej science fiction. Przekład Z. Fonferko. Warszawa. Google Scholar
Grodziński E. (1979): Imiona własne, imiona pospolite a deskrypcje jednostkowe. „Poradnik Językowy” 1, s. 19–23. Google Scholar
Grzenkowicz M. (2021): Tycipaństwa. Księżniczki, bitcoiny i kraje wymyślone. Poznań. Google Scholar
Klastrup L. (2017): Światowość EverQuestu: odkrywając dwudziestopierwszowieczną fikcję. „Teksty Drugie” 3, s. 87–115.
Crossref
Google Scholar
Kowalczuk K. (2020): Edukacyjne cechy gamingu. „Homo Ludens” 1(13), s. 90–102.
Crossref
Google Scholar
Lewiński P. (2010): Retoryka reklamy. [W:] Wiedza o reklamie. Od pomysłu do efektu. Red. K. Janiszewska i in. Warszawa–Bielsko-Biała, s. 177–215. Google Scholar
Maj K.M. (2015): Allotopie. Topografia światów fikcjonalnych. Kraków. Google Scholar
Maj K.M. (2017): Słowo gra znaczy świat. Przestrzeń gry wideo w kognitywnej teorii narracji.
Crossref
Google Scholar
„Teksty Drugie” 3, s. 192–209. Google Scholar
Majorek M. (rec.) (2017): Justyna Wojniak: Obywatel w Społeczeństwie sieci. Warunki i narzędzia społecznej partycypacji w ponowoczesnym świecie [Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2016, 227 s.]. „Państwo i Społeczeństwo” 3, s. 205–207. Google Scholar
Naruszewicz-Duchlińska A. (2019): Kultura zachowań językowych w internecie. Warszawa. Google Scholar
Polaczek-Bigaj M. (2017): Rola odbiorcy we współczesnym przekazie medialnym. „Państwo i Społeczeństwo” 3, s. 191–202. Google Scholar
Siuda P. (2006): Społeczności wirtualne. O wspólnotowości w społeczeństwie sieciowym. [W:] Oblicza Internetu, Internet w przestrzeni komunikacyjnej XXI wieku. Red. M. Sokołowski. Elbląg, s. 179–186. Google Scholar
Warchala J. (2019): Formy perswazji. Katowice. Google Scholar
Zgorzelski A. (1980): Fantastyka, utopia, science fiction. Warszawa. Google Scholar
Zimny R. (2010): Język reklamy. [W:] Wiedza o reklamie. Od pomysłu do efektu. Red. K. Janiszewska i in. Warszawa–Bielsko-Biała, s. 103–146. Google Scholar
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
https://orcid.org/0000-0001-7541-6471