Names of video games related to their technical characteristics
Abstract
The aim of the article is to show names of video games referring to their technical side currently available in the Polish-language specialist media. Examples collected from popular Polish web portals and the latest traditional (paper) magazines showed that there are over forty such units and they concern various aspects of games: the necessary hardware, software and the production process. Most of them are not recorded in general dictionaries of the Polish language, nor are they discussed in scientific studies. The presented research increases the knowledge on the lexical resources of the Polish language; the comparison of names used in communication practice also helps to see what is not present yet in language and discourse, i.e. what names we do not use, even though we could use them.
Keywords:
name, video game, technology, computer, programme, mediaReferences
Bartmiński J. (2006): Językowe podstawy obrazu świata. Lublin. Google Scholar
Bogacki K. (2024): Rynek smartfonów na świecie i w Polsce, https://itreseller.com.pl/ryneksmartfonow-na-swiecie-i-w-polsce/, dostęp: 15.05.2024. Google Scholar
Bomba R. (2014): Gry komputerowe w perspektywie antropologii codzienności. Toruń. Google Scholar
Brookshear J.G., Brylow D. (2022): Informatyka w ogólnym zarysie. Przekład M. Rogulska, M. Rogulski. Warszawa. Google Scholar
Chojnacki M. (2017): „Jak za dawnych dobrych lat” – demake a medium gier wideo. [W:] Update. Teorie i praktyki kultury gier komputerowych. Red. Ł. Androsiuk. Lublin, s. 13–30.
Crossref
Google Scholar
Filiciak M. (2006): Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej. Warszawa. Google Scholar
Gemius (2024): Kwiecień 2024, https://ranking.gemius.com/pl/ranking/systems/, dostęp: 15.05.2024. Google Scholar
Kruk S. (1996): Encyklopedia informatyki. Gliwice. Google Scholar
Mańkowski P. (2013): Cyfrowe marzenia v. 2.0. Warszawa. Google Scholar
Persona A. (2023): Najlepiej sprzedające się konsole w historii – Switch pokonał PS4 i zajął 3. miejsce. A kto jest na pierwszym? Sprawdź, https://gra.pl/najlepiej-sprzedajace-sie-konsole-w-historii-switch-pokonal-ps4-i-zajal-3-miejsce-a-kto-jest-na-pierwszym-sprawdz/ar/c12-17279653, dostęp: 10.01.2024. Google Scholar
Pfaffenberger B. (1999): Słownik terminów komputerowych. Przekład zespół. Warszawa. Google Scholar
Płoski Z. (2002): Komputer, Internet: encyklopedyczny słownik szkolny. Wrocław. Google Scholar
Stallings W. (2018): Systemy operacyjne: architektura, funkcjonowanie i projektowanie. Przekład Z. Płoski. Gliwice. Google Scholar
SW Research (2023): Różne twarze polskiego gracza, https://www.dropbox.com/scl/fi/zbzivarqmm858thqu6u8s/R-NE-TWARZE-POLSKIEGO-GRACZA_RAPORT_2023_FINAL.pdf?rlkey=um7bsp14b1mmq6n91vsspshvz&e=1&dl=0, dostęp: 16.05.2024. Google Scholar
Szpyt K. (2018): Obrót dobrami wirtualnymi w grach komputerowych. Studium cywilnoprawne. Warszawa. Google Scholar
Tanenbaum A.S., Bos H. (2016): Systemy operacyjne. Przekład R. Meryka, M. Szczepaniak. Gliwice. Google Scholar
Wojtak M. (2006): Gatunki mowy charakterystyczne dla prasy motoryzacyjnej. „Prace Językoznawcze” VIII, s. 61–77. Google Scholar
Żmigrodzki P. (red.) (2007–): Wielki słownik języka polskiego, , dostęp: 11.01.2024. Google Scholar
